خبرگزاری کار ایران

وضعیت انتخاباتی کردنشین‌های ایران؛

آیا احمدی‌نژادی‌ها در کرمانشاه فعال می‌شوند؟

جریان احمدی‌نژاد که پس از انتخابات ۹۲ چند ماهی منزوی بود٬ بار دیگر در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و ارگان‌های مختلف٬ کار خود را شروع کرده است.

اصلاح طلبان در جنوب کشور و استان خوزستان فعالیت‌های انتخاباتی خود را دیر آغاز کردند و طبیعی بود نتیجه آرای روحانی در این منطقه خیلی به مذاق تیم انتخاباتی رییس‌جمهور کنونی خوش نیاید. از سوی دیگر اگر شانس روحانی در خوزستان پایین بود٬ در منطقه‌ خراسان این کمبود جبران شد.

در مرکز کشور٬ و استان اصفهان با تمام اختلافی که بین جبهه پایداری و جامعه اسلامی مهندسین وجود دارد٬ اصولگرایان با قدرت تمام وارد شده‌اند و کار جناح مقابل کمی سخت به نظر می‌رسد. کمی آن‌سو تر٬ در غرب کشور و استان آذربایجان جریان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد نیز همراه با اصولگرایان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا از هر چهار طرف٬ کشور فضای انتخاباتی به خود بگیرد.

کردها به روحانی اعتماد کردند

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، کرد‌ها به روحانی اعتماد کردند. از کرمانشاه تا کردستان و از ایلام تا مهاباد مردم شاهد رای بالای مردم به حسن روحانی بودند. ثبت رکوردهای ۸۰ و ۹۰ درصدی در انتخاباتی که گزینه اصلاح‌طلبان پنج رقیب ثروتمند و قدرتمند داشت٬ نشان از علاقه شدید مردم غرب کشور به گفتمان اصلاح و اعتدل بود.

با این وجود جریان احمدی‌نژاد که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ چند ماهی منزوی بود٬ بار دیگر در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و ارگان‌ها و اداره‌های مختلف کار خود را شروع کردند. چه نیروهایی که نزدیک احمدی‌نژاد هستند و چه نیروهایی که به اصولگرایان تندرو نزدیکند.

انتصاب‌های روحانی در کرمانشاه چنگی به دل اصلاح‌طلبان نمی‌زند

جلال جلالی‌زاده از فعالان سیاسی سنندج و مهدی نوروزی از فعالان سیاسی کرمانشاه با دو گرایش سیاسی متفاوت هر دو متفق القولند که انتصابات روحانی رضایت مردم این مناطق را جلب نکرده و به همین سبب پایگاه رای اصلاح‌طلبان در مناطق کردنشین ضربه خورده است.

وقتی احمدی‌نژادی‌ها هم در کرمانشاه فعال می‌شوند

بهرنگ اعتمادی عضو حزب اسلامی کار به خبرنگار ایلنا می‌گوید تا امروز سه نیروی احمدی‌نژاد در استان فعال هستند؛ حجت الله دمیاد استاندار سابق، بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دولت قبل و ابراهیم عزیزی معاون توسعه دولت قبل - همان فردی که محسنی اژه‌ای در مورد او گفته بود لیست اموالش را منتشر نکرده - مثلث قدرت یاران احمدی‌نژاد را در کرمانشاه تشکیل داده‌اند.

دو راهی انتخاب مصری؛ یا با تندروها یا کنار کشیدن از انتخابات

با این حال نمی‌توان از نقش دو نیروی تاثیرگذار دیگر کرمانشاه نیز غافل شد؛ «علیرضا مصری» وزیر رفاه موتلفه‌ای احمدی‌نژاد که در حال حاضر نیز در مجلس حضور دارد:

نوروزی٬ دبیر کارگزاران سازندگی در کرمانشاه در باره او به خبرنگار ایلنا می‌گوید: نیروهایی مثل آقای مصری در انتخابات آینده شانسی ندارند. در چند ماه گذشته نیروهای تندرو در سطح کرمانشاه فعال شده‌اند و چهره‌های اصولگرای معتدل همچون مصری برای موفقیت مجبور خواهند شد زیر پرچم جریان‌های تندرو وارد انتخابات شوند یا قید انتخابات را بزنند.

وی با تاکید بر اینکه مصری رای بومی و محلی بالایی ندارد٬  درباره دیگر چهره سیاسی کرمانشاه در انتخابات گفت: آقای فلاحت‌پیشه نیز در کرمانشاه تلاش زیادی برای پیروزی آقای قالیباف انجام داد و یک چهره نزدیک به اصولگرایان به شمار می‌رود٬ لذا گزینه اصلی اصلاح‌طلبان نخواهد بود. با این حال ممکن است نتایج تایید صلاحیت‌ها باعث تغییر در وضعیت لیست‌های اصلاح‌طلبان شود و افرادی مثل فلاحت پیشه نیز در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرند. چرا که افرادی از این دست٬ نماد اصولگرایی با ریشه به شمار می‌روند و وجه تمایز اصولگرایی انقلابی و جریان‌های تندروی جبهه پایداری هستند.

گمانه‌زنی‌های محلی چه می‌گویند

یک پایگاه اینترنتی نزدیک به اصولگرایان کرمانشاه٬ کاندیدهای اولیه این جریان در انتخابات آتی را اینگونه معرفی می‌کند: بهرام تیموری بعنوان کاندیدای حوزه سرپل، فلاحت پیشه در حوزه اسلام آباد، شیخ وحید احمدی در کنگاور، دکتر محبی در سنقر و دکتر نعمت الله منوچهری در پاوه و اورامانات.

اما نوروزی نیز مانند جلال جلالی‌زاده در پیش بینی وضعیت انتخاباتی معتقد است در انتخابات رای بالایی به سبد اصلاح طلبان وارد خواهد شد. «هر چند در کرمانشاه نیروهای محلی ضعیف عمل کردند اما شخص رئیس جمهور توانست به تنهایی بار زیادی را به دور بکشد و اعتماد مردم را جلب کند.»

کد خبر : ۲۷۶۲۲۳