خبرگزاری کار ایران

مخبر در جلسه توسعه نیروگاه‌ها:

ایران می‌تواند به قطب تولید انرژی در منطقه تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۱۷۶

در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور راهکارهای توسعه نیروگاه‌ها و کاهش ناترازی برق در کشور مورد بررسی قرار گرفت و برنامه ریزی لازم جهت تولید ۳۰ هزار مگاوات برق، احداث نیروگاه در مناطق دارای اولویت و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام انجام شد.

به گزارش ایلنا، محمد مخبر در این جلسه توسعه صادرات‌محور نیروگاه‌های برق را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی ضمن تلاش برای تامین برق مورد نیاز مصارف مختلف در داخل کشور باید هدفگذاری و چشم اندازی دقیق برای احدث و توسعه نیروگاههای تولید برق با رویکرد صادرات به کشورهای همسایه نیز داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر پیگیری مجدانه برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور خاطرنشان کرد: باید موانع اجرایی احداث این نیروگاه ها از جمله واگذاری زمین و صدور مجوزها رفع و در بهره برداری تسریع شود.

وی همچنین برنامه ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای را نیز ضروری دانست و افزود: با توجه‌ به دانش فنی و تخصص موجود، باید از همه ظرفیت های کشور اعم از حرارتی، تجدید‌پذیر و هسته ای برای تولید برق استفاده و ایران به قطب انرژی در منطقه تبدیل شود تا بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات برق به کشور های همسایه را نیز توسعه دهیم.

در این جلسه وزیر نیرو گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم در راستای رفع ناترازی برق ارائه کرد و به تشریح عملکرد این وزارتخانه برای توسعه ظرفیت برق کشور در دو سال اخیر پرداخت و گفت: برنامه دولت برای توسعه نیروگاه‌ها در میان‌مدت، افزایش حداقل ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید شامل نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی و تجدیدپذیر هر کدام به میزان ده هزار مگاوات است.

بر اساس این گزارش در دهه ۹۰ شمسی سالانه بطور متوسط کمتر از ۲هزار مگاوات نیروگاه به بهره برداری رسیده است که در دولت سیزدهم و در دو سال اخیر این عدد سالانه به بیش از ۴هزار مگاوات افزایش یافته است.

در ادامه این جلسه گزارشی در خصوص احداث واحدهای بخار و ارتقای واحدهای گازی و چالش ناترازی سوخت ارائه و اعلام شد که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۳ واحد بخار به ظرفیت ۲۱۶۳ مگاوات به بهره برداری رسیده که سالانه باعث ۳,۲ میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

همچنین در این گزارش اعلام شد که احداث و اجرای کامل پروژه های واحدهای بخار و ارتقای واحدهای گازی، سالانه بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب یعنی بیش از تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی به همراه خواهد داشت.

در این جلسه که رئیس کل بانک مرکزی و رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، اهم نیازهای تکمیل برنامه و تداوم توسعه ظرفیت تولید برق مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم برای تحقق این برنامه ها اتخاذ شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز