خبرگزاری کار ایران

مخبر در دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان:

امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است/ اتکا به بیگانه نمی‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۰۶۳

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: همسایگان افغانستان دارای پیوند عمیق فرهنگی و تاریخی با این کشور هستند و نوعی هم‌سرشتی و هم‌سرنوشتی با آن دارند که امنیت و ثبات و صلح را در آسیای مرکزی به ارمغان می‌آورد. گزافه نیست اگر بگوییم امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دومین نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در این نشست گفت: عذرخواهی آقای رئیس‌جمهور را به دلیل مشغله‌ای که پیش آمد از جانب ایشان اعلام می‌کنم.

وی افزود: وزای خارجه و نمایندگان خارجی کشورهای همسایه، حضور شما را در تهران خیر مقدم گفته و امیدوارم این نشست به نتایج مطلوبی دست پیدا کند. تحولات افغانستان همراه با نگرانی و امید است، نگرانی از ناامنی و خشونت و امید به آنچه مردم انتظار دارند کشوری امن و رو به توسعه داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: همسایگان افغانستان دارای پیوند عمیق فرهنگی و تاریخی با این کشور هستند و نوعی هم‌سرشتی و هم‌سرنوشتی با آن دارند که امنیت و ثبات و صلح را در آسیای مرکزی به ارمغان می‌آورد. گزافه نیست اگر بگوییم  امنیت و ثبات همسایگان به امنیت و ثبات در افغانستان گره خورده است.

مخبر عنوان کرد: ما از ابتکار پاکستان در برگزاری اولین دور نشست وزاری خارجه کشورهای همسابه افغانستان حمایت کردیم و میزبانی دور دوم را بر عهده گرفتیم و از میزبانی چین در دور سوم استقبال می‌کنیم. مردم افغانستان ۴ دهه بی‌ثباتی و نا‌امنی را تجربه می‌کنند. امروز  خانواده‌ای در افغانستان نیست که عزیزی را در این تحولات از دست نداده باشد و برخی در سال‌های ناامنی و غربت به دنیا آمده‌اند و عمر خود را در این ناامنی سپری کردند. یاد شهیدان این دوره به ویژه نمازگزاران افغان را گرامی می‌داریم و شفای مجروحان را خواهانیم.

وی خاطرنشان کرد: دو دهه پیش آمریکا و متحدانش در ناتو با دستاویز قرار دادن  ۱۱ سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند اما حمله و اشغال بیست ساله چیزی جز ناامنی و رشد ترورسیم و عقب‌ماندگی و تخریب انسجام ملی و افزایش ترانزیت مواد مخدر بر جای نگذاشت و سیاست نامسئولانه و نسنجیده آمریکا در افعانستان با وجود هزینه دو و نیم تریلیون دلار قادر به موفقت نشد.

مخبر افزود: واشنگتن حتی در دولت‌سازی که صرفاً بهانه‌ای برای تداوم اشغال این کشور بود نیز شکست خورد؛ سقوط دولت پیشین افغانستان در کمتر از ۲ هفته به خوبی نشان داد که اقدام آمریکا برای دولت‌سازی و ایجاد ساختارهای حکومتی تا چه اندازه با مردم، فرهنگ و محیط اجتماعی این کشور بیگانه بوده است. فرار مفتضحانه و فاجعه‌آمیز آمریکا و متحدانش از افغانستان بدون احساس مسئولیت نسبت به آینده مردم آن کشور صحنه‌های دردناک و عبرت‌آموزی را خلق کرد که برای همیشه در یاد و خاطره مردم افغانستان و تمام مردم آزاده جهان به یادگار خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نخواهد شد که هیچ اشغالگری نمی‌تواند برای سرزمین‌های اشغالی امنیت، صلح، ثبات و رفاه بیاورد و اتکای به بیگانه نمی‌تواند هیچ دولتی را سر پا نگه دارد؛ هرچند شکست اشغالگری آمریکا را فرصتی برای ملت افغانستان و کشورهای منطقه می‌دانیم اما باید توجه داشت که آمریکا با فرار از افغانستان نتیجه دو دهه ناکارآمدی و اشغالگری را به دوش مردم افغانستان و همسایگان آن کشور انداخته است.

معاون اول رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه همه ما امروز ناخواسته در برابر وضعیت جاری افغانستان قرار گرفته‌ایم، گفت: مسئولیت داریم در ابتدا با همکاری یکدیگر و در گام بعدی با رایزنی و همکاری سایر کشورها و سازمان ملل متحد، موانع فراروی تشکیل دولت قوی و ملی در افغانستان را برطرف و آن دولت را برای تامین امنیت و بازسازی و توسعه کشور یاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز افغانستان با بحران‌های متعدد انسانی، امنیتی و اقتصادی روبرواست، تصریح کرد: شکست سیاست‌های آمریکا به معنی تغییر راهبرد تخریب و ویرانگری منطقه‌ای آن نیست. بعد از فرار اشغالگران توقف خشونت و تأمین امنیت مهمترین خواسته و نیاز تمام مردم افغانستان است.

معاون اول رئیس جمهور گفت:، اما متأسفانه تروریسم تکفیری از جمله داعش به عنوان نیروی نیابتی آمریکا در منطقه فعال هستند و امنیت مردم این کشور را نشانه رفته و با هدف گیری شهروندان نظیر آن چیز که در مسجد قندوز و قندهار رخ داد، در صددند تا جنگ داخلی جدید را با القاء اختلافات و تحریک بدبینی‌ها براساس تکثر قومی و مذهبی در افغانستان دامن بزنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بحران اقتصادی افغانستان نتیجه سیاست‌های نادرست و سلطه طلبانه آمریکاست که مردم این کشور را دچار بحران جدی معیشت کرده است.

مخبر در ادامه سخنرانی خود در اجلاس وزرای کشور‌های همسایه افغانستان در تهران گفت: امروز وظیفه مردم و حاکمان افغانستان است که اجازه ندهند مرتجعین و متجاوزین، امنیت مردم افغانستان را تهدید کنند.

وی مصادره اموال مردم افغانستان، متوقف سازی طرح‌های اقتصادی و قطع کمک‌های انسان دوستانه کشور‌های مختلف را از عوامل اصلی بحران فعلی خواند و افزود: اگر هر چه سریع‌تر برای کنترل و مدیریت بحران‌های اقتصادی در افغانستان چاره‌ای اندیشیده نشود، قطعا این بحران مرز‌های افغانستان را درنوردیده و همسایگان و جهانیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مخبر، بالا رفتن شدید قیمت مواد غذایی و بحران سوخت با توجه به فصل سرما در افغانستان را نگرانی دیگر ایران خواند و گفت: ادامه این روند باعث بروز فاجعه انسانی در این کشور خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران نگران مردم مظلوم افغانستان است و همسایگان را دعوت می‌کند تا با هم اندیشی و همیاری از طریق سازوکار‌هایی مانند صندوق اکو و یا هر روش دیگری مردم افغانستان را یار نمایند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران براساس راهبرد اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام گذرگاه‌های مرزی خود را برای تجارت و کمک‌های انسان دوستانه کشور‌ها بازنگهداشته و سایر امکانات و زیرساخت‌های خود را از جمله بنادر و راه‌های حمل ونقل ریلی مثل بندر چابهار را در اختیار قرار می‌دهد.

وی افزود: امروز میلیون‌ها افغان به اجبار در خارج از افغانستان آواره شدند و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و بحران‌ها امنیتی و اقتصادی موجب نگرانی جدی در خصوص وضعیت فعلی و آینده افغانستان گردیده و در نتیجه این نگرانی موج جدیدی از پناهجویان به سمت همسایگان روان شده است.

مخبر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته از میلیون‌ها خواهر و برادر افغانستانی پذیرایی کرده است، اما جنگ اقتصادی تحمیلی و تحریم ظالمانه آمریکا موجب شده مانند گذشته امکان مدیریت این جمعیت انبوه و پذیرش پناهجویان جدید فراهم نباشد.

وی کمک سایر کشور‌های وسازمان‌های بین المللی مرتبط با مسائل پناهجویان را ضروری دانست و افزود: باید این سازمان‌ها ضمن توجه به نیاز‌های مشترک انسانی کمک‌های پایدار و کافی خود را به کشور‌های میزبان آواگان افغانستانی مثل جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و مدیریت ابعاد انسانی این تحولات را انجام دهند.

مخبر در پایان گسترش تولید و قاچاق مواد مخدر و مهمتر از آن امکان جذب عناصر تروریستی خطرناک و باند‌های اشرار و جنایتکار را مولود نامبارک گسترش فقر خواند و افزود: تردیدی نیست که بی توجهی به مشکلات کنونی در آینده نه چندان دور افغانستان را با مشکلات جدی تری مواجه خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز