خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفتگو با ایلنا:‌

کشورهای نفت‌خیز از اهرم ثروت خود در رابطه با مساله فلسطین استفاده کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۹۲۵

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: کاری که الان می‌شود انجام داد که مؤثر است و کار سختی هم نیست، این است که حداقل کشورهای نفت‌خیز یا کشورهای عربی از اهرم نفت، ثروت و فضای سرمایه‌گذاری که در کشورهایشان برای شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و کشورهای غربی فراهم کردند، استفاده کنند و بگویند ما رابطه‌مان را تغییر می‌دهیم یا قطع می‌کنیم و از این اهرم استفاده کنند.

علی‌محمد نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد وتوی قطعنامه‌ای در جهت پایان دادن جنگ غزه از سوی آمریکا با وجود نسل‌کشی که در حال صورت گرفتن است، گفت: وقتی کشورهای مهم غربی می‌خواهند تصمیمی بگیرند، بررسی همه‌جانبه دارند و ابعاد مختلف موضوع را می‌سنجند و تصمیم می‌گیرند. یعنی آن چیزی که برای‌شان خیلی مهم است و نقش اصلی را در تصمیم‌گیری‌هایشان دارد، منافع خودشان و کشورهای متعهدشان است.

وی افزود: علیرغم اینکه در آنجا این همه نسل‌کشی و جنایت صورت می‌گیرد، این همه کودک و زن کشته می‌شوند، در عصری که از حقوق بشر صحبت می‌شود اقدامات آمریکا اصلا قابل توجیه نیست. وقتی شعار اصلی صلح، همجواری، زندگی مشترک با دیگران است، ما می‌بینیم که بمب‌های انگلیسی روی خانه‌های مردم و اردوگاه‌ها می‌ریزند، این‌ها برای‌شان مهم نیست و مهم منافع خودشان است که باید تأمین شود.

وی گفت: اسرائیل از ۷ اکتبر ، استراتژی خود را نابودی حماس اعلام کرد و الان هم به نقطه حساسی رسیده و در این زمان می‌گویند اگر آتش‌بس شود، به معنای بازگشت به عقب است. لذا آمریکا قطعنامه‌ آتش‌بس را وتو می‌کند. این فقط خواست آمریکا نیست، روسیه و چین هم برای منافع خود همه‌طور جنایتی را مرتکب می‌شوند. یک زمانی کشورهای غیرمتعهد نقش داشتند و با هم هماهنگ عمل می‌کردند که آنها هم دیگر برچیده شدند. کشورهای ضعیف، عقب‌مانده و غیرمتعهد مورد تجاوز قرار می‌گیرند و کسی از آنها حمایت نمی‌کند. این وضعیت تأسف‌آمیزی است که امروز در جامعه جهانی شاهد هستیم که از کنار این جنایت‌ها عبور می‌کنند.

نمازی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از نسل کشی و فاجعه انسانی چیست و جامعه جهانی باید چه رفتاری را در پیش بگیرد، گفت: روز دوم حمله اسرائیل به غزه گفتم که هیچکس به توصیه و قطعنامه‌ای که حتی به توصیه آمریکا برای تشکیل یک دولت نیم‌بند باشد، توجه نمی‌کند. پیش‌بینی هم کردم که قطعا بعد از این قبول نکردن تشکیل دولت، نسل‌کشی و جنایت شروع خواهد شد و حتما باید کشورهای همسایه متحد شوند و بعد از آن کشورهای عضو سازمان ملل و مخصوصا شورای امنیت بیایند و قطعنامه صادر کنند.

وی ادامه داد: کاری که الان می‌شود انجام داد که مؤثر باشد و کار سختی هم نیست، این است که حداقل کشورهای نفت‌خیز یا کشورهای عربی از اهرم نفت، ثروت و فضای سرمایه‌گذاری که در کشورهایشان برای شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و کشورهای غربی فراهم کردند، استفاده کنند و بگویند ما رابطه‌مان را تغییر می‌دهیم یا قطع می‌کنیم و از این اهرم استفاده کنند. اگر به شکل جدی وارد این موضوع شوند و از این اهرم استفاده کنند، قطعا آمریکا هم با فلسطینی‌ها همراهی خواهد کرد.

وی گفت:‌ جامعه جهانی باید به وجدان خودش برگردد. وجدان اکثریت جامعه، اکثریت کشورها و ملل وجدانی است که حکم درستی صادر می‌کند. وقتی بخواهند به وجدان‌ها برگردند، قطعا وجدان اکثر کشورها و ملل جهان این قضیه را محکوم خواهد کرد. اگر بخواهند این کار را انجام دهند، اهرم دارند. یعنی چند کشوری که حق وتو دارند می‌توانند محکم مقابل حق وتوی آمریکا و انگلیس بایستند. منتهی عدم‌ثبات در رفتار برخی کشورهای اسلامی در برابر فلسطینی‌ها باعث شده که نتوانند در شرایط سخت و تنگ همراهانه، متحدانه و پا به کار و مقتدرانه از آنان حمایت کنند و در حال حاضر جامعه جهانی غیر از کار خاصی که الان می‌کند کاری بیشتر از این نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز