خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه:

تبدیل فرایند‌های سنتی به نوین رسالت دستگاه قضایی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۰۸۶

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ابلاغ الکترونیک و اعزام زندانیان را از فرایندی سنتی به نوین تغییر داده‌ایم،گفت: صبر برای تغییر فرایند‌ها ارزشمند است و این اتفاق به‌تدریج رخ می‌دهد و این همان، رسالت ما در دستگاه قضایی است.

به گزارش ایلنا، همایش یک روزه، هم‌اندیشی معاونین فناوری اطلاعات برنامه‌ریزی دادگستری‌های سراسر کشور صبح امروز (۸ آذر) در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار شد.

محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ابتدای این همایش اظهار کرد: اعزام و بدرقه الکترونیک زندانیان در زمان شیوع کرونا آغاز شد و همچنان نیز انجام می‌شود. در آن زمان به دلیل شرایط کشور بسیاری از کلاس‌های درسی و دانشگاهی و نیز جلسات ادارات و سازمان‌ها به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار می‌شد، اما پس از شیوع کرونا این نوع ارتباط به کمتر از ۲ یا ۳ درصد رسیده است.

وی افزود: ما همچنان این اقدام را به صورت الکترونیک انجام می‌دهیم و ظرفیت انجام آن را به بیش از ۸۰ درصد ۹۰ درصد رسانده‌ایم. چراکه هوشمندسازی فرایند‌ها همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب از ما انتظار دارند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ابلاغ الکترونیک نیز در همین راستا شکل گرفت، تصریح کرد: دو تحول ساده که همان ابلاغ الکترونیک و اعزام زندانیان بود را از فرایندی سنتی را به سبک جدیدی تغییر دادیم. صبر برای تغییر فرایند‌ها ارزشمند است و به‌تدریج فرایند سنتی به نوین تبدیل می‌شود و این همان، رسالت ما در دستگاه قضایی است که رهبر انقلاب نیز انتظار تحقق آن را دارند.

کاظمی‌فرد یادآور شد: معاونان فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی در دادگستری‌ها عملا با بخش آماری زیرمجموعه خود، نقش دیده‌بان را برعهده دارند. از طریق استخراج آمار بهتر از دیگر افراد مجموعه می‌توانید متوجه شوید، یک شعبه چه عملکردی دارد؟

 وی خطاب به حاضران در این همایش گفت: باید هر هفته گزارش مبسوطی از اتفاقاتی که در حوزه فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی استان رخ داده داشته باشید تا از نقاط ضعف و قوت برای تصمیم سازی‌ها استفاده کنید. با توجه به فناوری‌ها و امکانات موجود قرار نیست حضوری به شعب مراجعه کنید بلکه باید گزارش را از طریق دیتا‌ها تدوین کرده و به شورای قضایی استان ارائه کنید؛ قطعاً اگر یک گزارش درست باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چند اتفاق افتاد و مجوز‌های جدید صادر شده است، گفت: در تهران بیش از ۲۰ مجوز صادر شده است و در برخی استان‌ها یکی دو مجوز جدید ارائه شده که تا پایان سال این فرایند تکمیل می‌شود.

کاظمی فرد تاکید کرد: سامانه‌ای بنام تنظیم نیز راه‌اندازی شده که بواسطه آن افراد قبل از مراجعه به یک دفتر می‌فهمند که چه میزان ترافیکی کاری در هر دفتر وجود دارد. این سامانه نیز در تهران مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از راه اندازی سامانه تنظیم این بود که بین حجم مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک تعادل ایجاد شده و افراد به دفاتری که مراجع کمتری دارند، فرستاده شوند. این‌کار تا پایان سال در تمام کشور راه اندازی می‌شود و هم اکنون در برخی استان‌ها فعال شده است.

‌وی با بیان اینکه زیرساخت آمارگیری به زودی اصلاح می‌شود، گفت: با انجام این مهم، نگاه ما از گزارش محوری به داشبورد محوری تغییر پیدا می‌کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به نیروی انسانی جدیدی که بناست به کادر اداری و استخدامی دادگستری استان‌ها اضافه شود، خاطرنشان کرد: فرصت جدیدی پیش آمده لذا هر چند تعداد کم، اما سعی کنید نیروی تخصصی جذب کنید.

کاظمی فرد همچنین یادآور شد: تا پایان سال دستورالعمل هوشمندسازی و پرونده تمام الکترونیک را پیاده و نهایی می‌کنیم لذا تا دوشنبه هفته آینده فرصت دارید نظرات خود در این باره را به ما ارائه کنید.

وی با اشاره به اینکه سیاست کلی ما به سمت اجرای احکام رفته است، گفت: مهم بود که رضایت مردم را جلب کنیم. یکی از کار‌هایی که از سال قبل شروع کردیم راه اندازی سامانه محکومان متواری بود. در این بانک اطلاعاتی، حکم جلب و نیابت سراسری بارگذاری می‌شود و کار‌ها با همکاری معاونت فناوری، دادستانی کل کشور و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه انجام شده است که این کار در برخی استان‌ها شروع شده است. برای استفاده مطلوب‌تر از این سامانه و هماهنگی بیشتر با فرماندهی نیروی انتظامی جلسه بگذارید.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در نظر داریم قضات را در انتخاب کارشناس دخالت دهیم تا کیفیت کار افزایش یابد، افزود: در سامانه تناد ۴۰ میلیون رای در این سامانه آمده است و دستورالعمل اتقان را هم داریم که سعی کنید آموزش‌های لازم را بیاموزید تا بیشتر از این سامانه استفاده شود.

کاظمی فرد با اشاره به تشکیل دادگاه‌های علنی برخط از سوی دادگستری استان‌های مختلف گفت: در دادگاه برخط و علنی، اتفاق مهمی که رخ می‌دهد اینکه عملا منتشرش هم‌کردیم. دنبال این هستیم که تمام افرادی که به جلسه علنی می‌آیند مانند مانند افرادی که در جلسه حضوری هستند، از آن‌ها نیز احراز هویت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز