خبرگزاری کار ایران

در جریان بررسی برنامه هفتم تصویب شد؛

تکلیف مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای تامین زمین رایگان برای ساخت نواحی بسیج و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۱۸۳

نمایندگان مجلس وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند تا در طرح های حمایتی مسکن و بازآفرینی شهری، نسبت به تأمین زمین رایگان برای احداث حوزه و نواحی بسیج و ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی اقدام کند.

به گزارش ایلنا، در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۲۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، تبصره ۲ بند (ت) ماده ۵۰ این لایحه با پیشنهاد دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر ارجاع شد.

قالیباف رئیس مجلس در جریان ارجاع این تبصره به کمیسیون تلفیق گفت: پیشنهادی در این بخش وجود دارد. بنده با دوستان در نیروهای مسلح هم در این رابطه صحبت کردم. ما در ماده ۱۰۳ بند الحاقی ۱ جزء ۲ برای نیروی انتظامی پیش بینی های لازم را کرده ایم. همچنین برای نیروهای مسلح هم مواردی وجود دارد.و

وی تصریح کرد: ما برای بخش نیروی انتظامی باید بند ۱ جزء ۲ را به تبصره ۲ منتقل کنیم و ماده مربوط به نیروهای مسلح را به ماده ۱۰۳ لایحه برنامه هفتم بازگردانیم، چرا که نیروهای مسلح خود زمین لازم را داشته و ما باید تنها به بحث های مربوط به ساخت آن کمک کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: به واقع پهنه نیروی انتظامی گسترده است و در تمامی شهرها، شهرستان ها و نقاط مرزی وجود دارد، از این رو این بخش باید به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شود تا این وزارتخانه هم موضوع زمین مورد نیاز در واگذاری ها را تامین کند و هم به حوزه مسکن کمک کند. بنابراین ما تبصره ۲ و بند الحاقی جزء ۱ را به کمیسیون ارجاع می دهیم تا بند مربوط به نیروی انتظامی به بند مذکور منتقل شده و بند مربوط به نیروهای مسلح به ماده ۱۰۳ منتقل شود.

براساس تبصره ۲ بند (ت) ماده ۵۰ لایحه که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد؛ به منظور تأمین مسکن سازمانی مورد نیاز برای کارکنان نیروهای مسلح با اولویت مناطق امنیتی، مرزی و محروم:

۱- ستاد کل نیروهای مسلح مجاز است نسبت به تأمین زمین مورد نیاز احداث سالانه ده هزار واحد خانه سازمانی اقدام نماید. وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف است با رعایت طرح تفصیلی و آمایش سرزمینی نسبت به تغییر کاربری مورد نیاز زمین های معرفی شده اقدام نماید.

۲- وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین مورد نیاز جهت احداث سالانه ۲۰ هزار واحد خانه سازمانی نیروهای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) را تأمین نماید.

۳- بانک مرکزی مکلف است نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی مورد نیاز برای خانه های سازمانی فوق از محل تسهیلات قانون جهش تولید مسکن اقدام نماید.

۴- به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) اجازه داده می شود با هماهنگی بانک مرکزی و با استفاده از منابع خود نسبت به ایجاد سپرده برای دریافت تسهیلات کم بهره از محل تسهیلات قانون جهش تولید مسکن اقدام نماید.

در ادامه جلسه نمایندگان با تبصره ۳ بند (ت) ماده ۵۰ لایحه برنامه هفتم توسعه با ۱۴۰ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس تبصره ۳ بند (ت) ماده ۵۰ لایحه مذکور؛ وزارت راه و شهرسازی مکلف است در طرح های حمایتی مسکن و بازآفرینی شهری، نسبت به تأمین زمین رایگان برای احداث حوزه و نواحی بسیج و ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی اقدام نماید.

در ادامه دکتر محمدباقر قالیباف در جریان بررسی بند (ث) و بند الحاقی ماده ۵۰ لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: این بند و بند الحاقی به دلیل وجود قوانین کامل و صریح قابل طرح نیست.

براساس بند (ث) ماده ۵۰ لایحه مذکور؛ وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از مزایای موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون جهش تولید مسکن، نسبت به تأمین مسکن حمایتی مورد نیاز برای دهک های کم برخوردار یک تا سه با اولویت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، خانواده ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان کم برخوردار دوران دفاع مقدس و همچنین خانواده شهدای مدافعان حرم اقدام نماید.

همچنین در بند الحاقی ماده ۵۰ نیز مطرح شده بود؛ وزارت راه و شهرسازی مکلف است جهت تأمین مسکن حمایتی با استفاده از مزایای موضوع تبصره (۱) ماده (۲) قانون جهش تولید مسکن مورد نیاز برای دهک های کم برخوردار یک تا سه با اولویت مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، خانواده ایثارگران، رزمندگان و بسیجیان کم برخوردار دوران دفاع مقدس و همچنین خانواده شهدای مدافعان حرم اقدام نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز