خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای سعودی:

امنیت منطقه‌ای یک ضرورت انکارناپذیر برای تهران و ریاض است/ ایران هرگز امنیت را مترادف نظامی‌گری ندانسته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۴۷۳

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امنیت منطقه‌ای یک امر اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای ایران و عربستان سعودی است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف نظامی‌گری ندانسته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز در نشست خبری مشترک با همتای سعودی گفت: خرسند هستم که امروز میزبان آقای بن فرحان در تهران هستم. اکنون مدت کوتاهی از توافق دو کشور بر آغاز روابط میان ایران و عربستان سپری شده است. 

وی ادامه داد: در این مدت توانستیم در پایتخت‌های دو کشور و در سرکنسولگری‌ها در مشهد و مدینه مقدمات بازگشایی نمایندگی‌ها و دفاتر سیاسی و کنسولی خود را انجام دهیم. 

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه از مساعدت‌های دولت عربستان سعودی برای افتتاح سفارت و سرکنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در ریاض و جده تشکر می‌کنم، اظهار داشت: ما نیز تسهیلات لازم را برای کادر دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد فراهم کرده‌ایم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه خرسندیم که با استقرار گروه‌های دیپلماتیک ایران در عربستان امسال اتباع و حجاج کشورمان حجی شایسته و مناسب را در عربستان پشت سر می‌گذارند، تصریح کرد: از حمایت و هماهنگی‌های همتای خود در عربستان تشکر می‌کنم و متقابل ما نیز تسهیلات سفر اتباع عربستانی به مقاصد زیارتی و گردشگری ایران را فراهم کردیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های امروز خود با همتای سعودی‌اش خاطرنشان کرد: دیدار امروز در ادامه دیدارهای قبلی اینجانب و همتای سعودی‌ام انجام شد. امروز ما این فرصت را داشتیم که درخصوص گسترش مناسبات و همکاری‌ها صحبت کنیم. ما امروز در رابطه با تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته مرزی، همکاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر، همکاری‌های پایدار تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور و موضوعات دیگر صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما درخصوص توسعه همکاری‌های گردشگری و همکاری‌های علمی و فناوری اتفاق نظر داریم، ابراز داشت: همچنین با استفاده از فرصت درخصوص امنیت منطقه از مسیر همکاری‌های متنوع چند جانبه گفت‌وگو کردیم. امنیت منطقه‌ای یک امر اساسی و حیاتی برای همگان و یک ضرورت انکارناپذیر برای دو کشور است.

به گفته امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی ایران هرگز امنیت را مترادف نظامی‌گری ندانسته است. بلکه امنیت را مفهومی فراگیر و دربرگیرنده ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تجاری و اقتصادی بین کشورهای منطقه می‌داند.

وی افزود: مسأله فلسطین یک نگرانی مشترک در جهان اسلام و در نگاه ایران و عربستان است. همچنین نسبت به تداوم جنگ در سودان نگران هستیم و درباره برخی موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. علاوه بر این اتفاق نظر داریم در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های را موثرتری را سازمان‌دهی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز