خبرگزاری کار ایران

ترکی الفیصل:

امیدواریم توافق ایران و عربستان بر تمام پرونده‌های منطقه، از یمن تا لبنان و سوریه تاثیر داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۷۲۷

رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی گفت که امیدوار است توافق ریاض و تهران در همه پرونده‌های منطقه از یمن تا لبنان و سوریه تأثیرگذار باشد.

به گزارش ایلنا، الفیصل در مصاحبه با «فرانس۲۴» گفت: مانند همه افراد دیگر از اعلام توافق ایران و عربستان غافلگیر شده و افزود که البته جای غافلگیری نبوده چون دو کشور پیش از این با وساطت عراق و عمان در حال مذاکره بودند اما وساطت چین چیز تازه‌ای بود که کسی از آن خبر نداشت.

وی گفت که روابط عربستان با امریکا رابطه‌ای راهبردی و بیش از ۸۰ ساله است و منافع مشترک در عرصه‌های گوناگون نظامی و اقتصادی و امنیتی و علمی دارند.

رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی افزود: نه آمریکا و نه اروپا نمی‌توانستند میانجی مناسبی باشند و توافق بین عربستان سعودی و ایران را تضمین کنند، مانند آنچه چین به آن کمک کرده است. این چین بود که توانست کار را انجام دهد زیرا روابط خوبی با هر دو کشور دارد.

وی گفت که چین ضامن توافق عربستان و ایران است که از سوی پکن برای احیای روابط دیپلماتیک اعلام شد و این به معنای دوری از واشنگتن نیست.

الفیصل همچنین افزود که امیدوار است توافق بین ریاض و تهران در تمامی پرونده‌های منطقه، از یمن گرفته تا لبنان و سوریه نیز تاثیر داشته باشد.

رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در ادامه درباره موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز گفت که شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با (رژیم) اسرائیل در طرح صلح عربی آمده است.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش از این وی در نشست مخالفان ایران حاضر شده بود و اینکه آیا این سیاست تغییر کرده، گفت که دولت عربستان بر اساس آنچه در منافع خود تشخیص بدهد تصمیم می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز