خبرگزاری کار ایران

الاخبار لبنان:

توافق ایران و عربستان محاسبات آمریکا را برهم زد/ واسطه‌گری پکن بیانگر پیشرفت سریع چین در خاورمیانه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۹۷۱

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با اشاره به توافق تهران و ریاض نوشت: آنچه اتفاق افتاد محاسبات آمریکا که به دنبال ایجاد اتحادهای نظامی شامل اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی برای رویارویی با ایران بود را برهم زد. همچنین واسطه‌گری چین نشان‌دهنده یک تحول بزرگ در مورد وزن پکن به عنوان یک قدرت جهانی در حال رقابت با ایالات متحده و پیشرفت سریع این کشور در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش ایلنا، روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی درباره اعلام توافق از سرگیری روابط ایران و عربستان، نوشت: تلاش عربستان سعودی که به دنبال استقرار حکومت جدید به رهبری محمد بن سلمان ولی عهد این کشور است، برای کوتاه کردن مسیر برای حرکت مستقیم به سمت از سرگیری روابط با ایران و عادی سازی آن، پرشی از روی تلاش‌های آمریکای و اسرائیلی برای به تصویر کشیدن عربستان سعودی به عنوان کشوری است که قادر به دست کشیدن از حمایت آمریکا نیست.

اما واقعیت تاکیدی بر این است که گزینه گشایش در قبال ایران، مسیر کوتاه‌تری برای محمد بن سلمان در جهت محقق ساختن ثبات در عربستان سعودی و منطقه خلیج فارس است.

در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه پرونده‌های مناقشه برانگیز منطقه جدا از کیفیت روابط ریاض و تهران هستند، اما بدون شک عادی‌سازی روابط بین آنها فضایی مناسب را فراهم می‌کند که به حل این پرونده‌ها از جمله یمن، عراق و سوریه کمک می‌کند.

الخبار به نقش واسطه‌ها نیز اشاره کرد و نوشت: اتفاقی که در چین افتاد نتیجه یک ساعت تلاش نبود، بلکه مقدمه‌های طولانی دارد که بیش از دو سال است که ادامه دارد و کشورهای عمان و عراق نقش قابل توجه و مهمی در آماده‌سازی آن داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: آنچه اتفاق افتاد محاسبات آمریکا که به دنبال ایجاد اتحادهای نظامی شامل اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی برای رویارویی با ایران بود را برهم زد. همچنین واسطه‌گری چین نشان‌دهنده یک تحول بزرگ در مورد وزن پکن به عنوان یک قدرت جهانی در حال رقابت با ایالات متحده و پیشرفت سریع این کشور در منطقه خاورمیانه است.

از سرگیری روابط ایران و عربستان به معنای حل تمامی مشکلات میان دو کشور نیست چراکه در گذشته نیز روابط میان دو کشور قطع و سپس از سرگرفته شده بود اما این بار، این اتفاق در سایه بحران در روابط میان آمریکا و عربستان سعودی رخ داده است. دلیل این بحران نیز به گفته ناظران، عدم تمایل و توانایی آمریکا برای ادامه سیاست نفت در مقابل امنیت است که روابط آمریکا و عربستان ۸۰ سال بر پایه آن بنا شده و ادامه یافته بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز