خبرگزاری کار ایران

زاکانی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین:

مشکلات به عدم خدمتگذاری شایسته به مردم بازمی‌گردد، نه به مکتب و انقلاب/ باید مردم، نخبگان و قانون را تکریم کنیم/ اقتدار ما به دلیل فاصله حرف و عمل مسئولان آسیب دیده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۶۶۸

شهردار تهران گفت: اگر نسبت به عسرت هم امروز گرفتاریم ریشه آن در بی توجهی به منزلت است، بی توجهی به منزلت مردم و منزلت قانون است. راه آن هم دو چیز است یکی تکریم است که ما باید مردم و نخبگان و قانون را باید تکریم کنیم. وقتی شما صحبت از مردمسالاری دینی می‌کنید یعنی جایی که صاحب و سالار مردم هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران عصر امروز در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در تحلیل شرایط کنونی کشور و حوادث ماه‌های اخیر، گفت: شرایط کشور یک مختصاتی دارد که توجه به این مختصات و درک این شرایط بسیار مهم است، طی ۴۴ سال گذشته با شرایطی که در ماه‌های اخیر با آن مواجه بودیم برخورد نکردیم که هنوز هم پس لرزه های آن در حوزه اقتصاد و سایر موارد کاملا ملموس است. این شرایط را هرکسی از ظن خودش بررسی، دقت و بیان می‌کند، من وقتی توجه می‌کنم می‌بینم که این شرایط مانند یک تب می‌ماند که ما را باید به یک باطنی ارجاع دهد و اگر ما بی‌دقتی کنیم و اگر با دیدن تب و دادن مُسکن خودمان را محدود کنیم این موج بلندتر خواهد شد و آسیب بیشتری خواهد زد.

وی ادامه داد: وقتی رجوع می‌کنیم به شرایطی که در وقایع رخ داده مشاهده کردیم به اعتقاد بنده ۶ نکته را باید توجه کنیم. نکته اول که خیلی به آن پرداخته می‌شود و حق هم است بحث عداوت و دشمنی است. به هرحال انقلاب اسلامی داعیه‌ای داشته، برعلیه منافع جریان ناحق جهانی قیام کرده، طبیعتاً وقت انتقام کشیدن هر لحظه ای هست اما امروز برای دشمنان ما، برای آمریکا و اذنابش یک فرصت بیشتر است به واسطه اینکه هم آمریکا و دشمنان ما به عینه می‌بینند که دارند سقوط می‌کنند و بی‌تاثیر و کم تاثیر شده اند و هم خواسته شان ممانعت از گذر انقلاب اسلامی در مقام شعار و رسیدن به عمل و ارائه الگوست.

شهردار تهران در بخش دیگری اظهار داشت: همین سند امنیت ملی ۲۰۲۲ آمریکا که خیلی صریح بیان کرده بود که یک سه قطبی درمقابل آمریکا قد علم کرده‌اند. در این سند اولین قطب چین بود که از بعد علمی، تکنولوژی و ثروت یک رقابت را با آمریکا شروع کرده که مخرب است و به عنوان قطب دوم اشاره به روسیه کرده بود که حضور روسیه در اوکراین تهدیدی علیه هم‌پیمانان ما ایجاد کرده است و ضلع سوم اشاره کرده بود به کشورهایی که بدیل و جایگزین دارند مانند ایران که ایران را در رأس این‌ها اشاره کرده بود و بعد شروع کرده بود شیوه های مقابله را ذکر کرده بود. به هرحال بین رقیب و تهدید و بدیل و جایگزین هم ارائه کننده بدیل و جایگزین ویژگی‌هایی را دارد که دو تای اول یعنی رقیب و تهدید ندارند.

وی تاکید کرد: راه جلوگیری ما از اثرگذاری دشمنی دشمنان مقاومت فعال است، یعنی ما اجازه ندهیم که او به سراغ ما بیاید بلکه ما بتوانیم دست برتر را داشته باشیم.

زاکانی در بخش دیگر به موارد دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: دومین نکته که باید به آن توجه کنیم که دستگیره دشمنان ماست موضوع دشواری ها و عسرت است، تا مشکلات اقتصادی موجود در جامعه وجود داشته باشد بهانه جویی برای اعتراض می‌تواند بوجود بیاید حالا یکی می‌آید و روی این موج سوار می‌شود. لذا اگر ما دشمنی را ببینیم اما مشکلات اقتصادی را نبینیم تب را دیدیم اما عفونت و ریشه را ندیدیم و صرفاً یک مسکن داده‌ایم. راه حل این مشکلات و عسرت موجود در کشور دو چیز است یکی خدمت بی منت است اینکه خدمتگذار منت بکشد و خدمت کند و افتخاری جز این نداشته باشد، امام(ره) فرمود من خادم هستم و رهبر عزیزمان فرمود من نوکر هستم؛ اگر امامین انقلاب خادم و نوکر هستند جایی تبختر و خودبزرگ‌بینی هیچکس باقی نمی‌ماند. 

وی ادامه داد: دومین نکته‌ای که در این خدمت بی منت می‌تواند کمک کننده باشد این است که این خدمت زمینه‌ای را فراهم کند که با توسعه خدمت در کشور آبادانی و پیشرفت حاصل شود. یعنی خلق افتخار شود برای مردم و چشم مردم به جای دیگر نباشد چرا که ببینند در کنارشان افتخار خلق می‌شود. پس یک ضلع از این موضوع عسرت و مشکلات مردم است.

شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: دستگیره دیگری که دشمن به آن متوسل می‌شود غفلت است، پس آن عداوت بر این عسرت و غفلت تکیه زده است. این غفلت دو کلیدواژه را می‌طلبد که مبتنی بر آن این غفلت‌زدایی صورت گیرد. وقتی صحبت از جنگ شناختی می‌کنند و تلاش دارند حق و ناحق را در ذهن ما تغییر دهند. این جایی است که نیازمند به جهاد تبیین و روشنگری هستیم. اما تبیین و روشنگری یک بخش ماجراست و بخش دوم مطالبه است. اصل ۸ قانون اساسی توجه ما را به امر به معروف و نهی از منکر کرده است؛ مسئولین به مردم، مردم به مسئولین و مردم به مردم است، که مهمترین بخش هم مردم به مسئولین است. اگر پایشان نلرزد و مسئولی را امر به معروف کنند آن وقت اگر مسئولی هم حرفی زد گوش می‌کنند و بعد یاد می‌گیرند که همدیگر را چگونه امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وی افزود: به هرحال ما در یک مواجهه تنگاتنگ قرار گرفتیم، اساس این است که دشمنان علاقه دارند وصله ناکارآمدی را بر پیشانی انقلاب اسلامی بزنند. اینکه نشد، نتوانستند، نمی‌توانند و از قبل آن امید را در جامعه بخشکانند و با این یأس افکنی و ناامیدی نفرت را در جامعه بیدار کنند که جوان ما و عناصر موثر ما به سمتی بروند که نسبت داشته‌های خود نفرت پیدا کنند. آن‌ها علاقه دارند نسبت به دین و میهن و رهبری و همنوع و مردم و ملیت ایجاد نفرت کنند. ما در مقابل تلاش مان این است که کارآمدی را به رخ بکشیم و بگوییم اینکه ۴۴ سال پابرجا هستیم همین توانمندی است. اگر اشکالی است به دلیل عدم توجه توجه به آرمان های انقلاب اسلامی و دقت به رهنمودهای امامین انقلاب و تبعیت از آن‌ها است. مشکلات به عدم خدمتگذاری شایسته به مردم و کارکردها و عناصر بازمی‌گردد، به مکتب و انقلاب بازنمی‌گردد، ما هرجا به مبانی عمل کردیم موفق شدیم؛ یکجا ندارد که شکست خورده باشیم. وگرنه شما در این معادلاتی که ظهور و بروز آن در عرصه‌های نظامی است می‌بینید جایی که اوج حضور و هزینه اوست همان جا هم عرصه شکست اوست.

زاکانی در ادامه بیان کرد: پس ما باید برویم به سمتی که این امید را در جامعه زنده کنیم، گسترش دهیم و خلق افتخار کنیم که جوانان ما، مردم ما، نخبه ما و همه افتخار کنند که در این کشور دارد زندگی می‌کند و سربلند باشد. اگر جایی خللی داریم به مردم توضیح دهیم، صحبت کنیم، گفت‌وگو کنیم.

شهردار در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: این سه ویژگی عداوت، عسرت و غفلت مان که رشد در این ها را می بینیم خودش محصول سه ویژگی دیگر است. اگر غفلت است و موضوع اساسی است که رشد آن جنگ شناختی را به ما تحمیل می‌کند در مقابل آن ما بحث تربیت را داریم. ما چون نقصان تربیت را داریم دچار آسیب هستیم. ما بی توجهی به آموزش و پرورش، خانواده، آموزش عالی، رسانه، مسجد و همه این موارد کم توجهی و بی توجهی کردیم؛ ضرورت دارد که بر دو ویژگی رشد و مسئولیت پذیری اصرار کنیم. اگر ما در جامعه رشد را در ابعاد مختلف هدفگذاری کردیم و عنصر مسئولیت پذیر تربیت کردیم دیگر از کنار آن عنصر مسئولیت پذیر چیزی خیر و برکت نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر نسبت به عسرت هم امروز گرفتاریم ریشه آن در بی توجهی به منزلت است، بی توجهی به منزلت مردم و منزلت قانون است. راه آن هم دو چیز است یکی تکریم است که ما باید مردم و نخبگان و قانون را باید تکریم کنیم. وقتی شما صحبت از مردمسالاری دینی می‌کنید یعنی جایی که صاحب و سالار مردم هستند. در دفاع مقدس همین شد بسیج آمد و آن افتخارات را خلق کرد که امام عظیم‌الشأن فرمود اگر بسیج نبود جنگ جور دیگری به پایان می رسید.

زاکانی تاکید کرد: نکته دیگر درخصوص منزلت، موضوع مشارکت است، یعنی تکریم ضروری است از طرف دیگر این تکریم باید به جایی برسد که میدان برای مشارکت و عمل فراهم شود. ما نیازمندیم که در واقع همه ظرفیت های کشور را می‌شود با آن‌ها مشارکت داشت با آن‌ها مشارکت کنیم. 

وی تصریح کرد: نکته آخر اینکه ما آن چیزی که بهش آسیب خورده اقتدار و شوکت ماست، کجا به شوکت آسیب خورده آن جایی که فاصله حرف و عمل ما زیاد است، جایی که مردم می‌بینند آن کسی که مثلا مانند بنده مسئول هستم حرف می‌زنم اما با عمل من خیلی تفاوت دارد. مردم می‌گویند که ما از چیزی که بدمان می‌آید تبعیض است، فقر و عسرت را می‌توانیم تحمل کنیم اما تبعیض را نمی‌توانیم تحمل کنیم. لذا رهبر فرزانه انقلاب فرمودند مواجهه درست با موضوعات برای اصلاحات مواجهه با فقر و فساد و تبعیض است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: لذا این شوکت خیلی مهم است، اینکه رهبر معظم انقلاب اردیبهشت سال ۸۰ فرمودند که با فساد برخورد شود و زمزمه‌ها و نعره‌ها بلند شد ولی تا امروز ما دیگر نعره‌ نشنیدیم حکایت از این دارد که من مسئول درست وکافی با فساد برخورد نکردیم. راه برخورد با این مساله شوکت هم دو اقدام است یکی قاطعیت است و دیگری رأفت؛ قاطعیت با کسانی که در تضاد با منافع ملی و مصالح کشور و انقلاب اسلامی چوب لای چرخ کشور می‌گذارند و رأفت با عموم مردم، اگر کسی سر ما داد کشید ناراحت نشویم این یک فرصتی است که ما رشد کنیم و او هم تخلیه شود.

وی در پایان عنوان کرد: به ذهنم می‌رسد که راه حل عبور از این مشکلات عمل به قانون اساسی است، قانون اساسی ما عمل نشده و ناقص است. ما اگر در عمل به قانون اساسی همت کنیم و همه در کنار هم باشیم می‌توانیم زودتر به این قله برسیم. دست ما پر است، ما در مسیری هستیم که به تعبیر حضرت آقا مانند یک کوهنوری گام هایی  در کوه برمی‌دارد این گام سخت است اما به سمت قله است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز