خبرگزاری کار ایران

مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی از بدعت‌های این روزها را حتی در سال ۸۸ هم مشاهده نکردیم/ صدای رئیس قوه قضائیه هم در این فضا شنیده نمی‌شود/ بسیاری از بازداشت‌شدگان از طبقات فرودست جامعه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۲۷۲

یک وکیل دادگستری بیان کرد: بسیاری از بازداشت‌شدگان سیاسی نیستند، از طبقات فرودست جامعه هستند بچه‌های کم‌اطلاع هستند و باید اجازه بدهند با یک وکیل مشورت کنند باید اجازه بدهند به وکیل‌شان از زندان زنگ بزنند.

علی مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که برخی از نمایندگان بیانیه‌ای در مورد صدور برخی احکام از جمله محاربه درخواست‌هایی از قوه قضائیه داشتند، این موضع‌گیری آن هم از سوی نماینده‌های مردم چقدر در جامعه تاثیر منفی دارد و اساسا چرا نمایندگان قوه مقننه باید خود را در جایگاه صدور حکم قضایی قرار دهند، گفت: ما یک بحثی را تحت عنوان استقلال قوا داریم که مشخص است و قوا حق دخالت در امور یکدیگر را ندارند. نمایندگان مجلس هم یک حرف‌هایی زده‌اند که بیشتر شعار است برای این‌که به جریان سیاسی متبوع شان، خود را ثابت کنند تا برای دور بعد در لیست‌شان باشند.

این وکیل دادگستری درباره این‌که چقدر ضرورت دارد دادگاه متهمان حوادث اخیر به صورت علنی برگزار شود، از سوی دیگر  برخی از خانواده‌ها از نحوه دسترسی این متهمان به وکلای مورد نظرشان گلایه دارند که بر اساس ماده ۴۸ این امکان از آنها سلب شده چقدر ضرورت دارد قوه قضائیه و در رأس آن آقای اژه‌ای که بارها در دوره تحول قضایی در مورد حقوق متهمان دستورات خوبی صادر کردند دراین خصوص وارد عمل شوند، بیان کرد: اتفاقاتی که در خصوص نقض حقوق قانونی متهمان در این دوره از اعتراضات مشاهده کردیم، در هیچ دوره‌ای شاهدش نبودم.

وی ادامه داد: نه تنها تبصره ماده ۴۸ را به مرحله دادسرا کاملا تسری دادند بلکه وکیل را راه نمی‌دهند، از سوی دیگر خانواده متهمان هم نمی‌توانند اطلاعاتی از پرونده فرزندان خودشان پیدا کنند و یا حق ملاقات و تماس داشته باشند این اتفاقات عجیب است. حال حتی در زندان تهران بزرگ دادیار ناظر زندان و مسئولان زندان اجازه اخذ وکالت به وکلا نمی‌دهند یعنی آقایان نه فقط در مرحله دادسرا بلکه در مرحله دادگاه هم متهمان را از حقوق قانونی خود که حق دسترسی به وکیل مورد نظرشان است محروم می‌کنند.

 مجتهدزاده ادامI داد: تا به حال این‌گونه نبوده است که پرونده‌ای را بیاورند و وکیل حتی در مرحله دادگاه اجازه ورود پیدا نکند. یک وقتی شما می‌گویید یک تبصره غیرعادلانه وجود دارد که همه می‌دانند برای مرحله دادسرا است که به دادگاه‌ها تسری می‌دهند. برخی دستگیر شدگان که جزء سیاسیون نیستند، صدایی ندارند. خانواده‌ای با من تماس گرفت نمی‌دانست اتهام فرزندش چیست می‌گفت نمی‌دانم کدام شعبه است و دو روز گذشته هم جلسه دادرسی داشته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از دستگیرشدگان اتفاق اخیر از حقوق قانونی‌شان بی‌اطلاع هستند، گفت: بسیاری از بازداشت‌شدگان سیاسی نیستند، از طبقات فرودست جامعه هستند بچه‌های کم‌اطلاع هستند و باید اجازه بدهند با یک وکیل مشورت کنند باید اجازه بدهند به وکیل‌شان از زندان زنگ بزنند. اما حتی به وکلایی که درخواست ملاقات می‌دهند اجازه نمی‌دهند وارد زندان شوند. تا موقعی که حقوق متهم به رسمیت شناخته نشود و تا موقعی که حقوق وی رعایت نشود، نمی‌توانیم بگوییم رسیدگی‌ها عادلانه بوده است. 

این وکیل دادگستری درباره نقش رئیس قوه قضائیه در برگزاری جلسات مستقل دادگاه‌ها بیان کرد: احساس می‌کنم فضا به گونه‌ای است که ایشان واقعا نمی‌تواند؛ در واقع صدای عقلای حوزه حقوقی و قضایی در این فضا خیلی شنیده نمی‌شود و کسان دیگری دست بالا را دارند و سرمداران رسیدگی هستند. و اِلا خود آقای اژه‌ای روزهای اول حرف‌های خوبی زدند و چند گام مثبت برداشتند اما امروز مشاهده می‌کنیم در بر پاشنه‌ای می‌چرخد که تا به امروز نبوده است که حتی در سال ۸۸ هم مشاهده نکردیم برخی از این بدعت‌ها به این شکل اتفاق بیفتد زیرا آن سال‌ها ما به دادسرا و دادگاه‌ها مراجعه می‌کردیم، اما امروز از همین ابتدا در را بستند می‌گویند وکیل نمی‌خواهیم یعنی رسما وکلاً را از پروسه دادرسی به طور کامل حذف می‌کنند و اعتبار آرای قضایی را از بین می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز