خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل درصدد ایجاد کمربند ناامنی پیرامون ایران است/ آذربایجان مسئول هرگونه اقدامات احتمالی است که در منطقه رخ بدهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۳۵۲

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دولت آذربایجان با قرار دادن پایگاه در اختیار رژیم صهیونیستی رابطه خود با ایران را تحت تاثیر قرار داده و در همراهی با این رژیم به نوعی در ایجاد ناامنی در مرزهای ایران مشارکت دارد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر ساخت کمپ برای پناهجویان یهودی آواره ناشی از جنگ اوکراین در جمهوری آذربایجان و در پاسخ به این سوال که هدف اسرائیل از ساخت این کمپ چیست، گفت: رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد کمربند ناامنی پیرامون ایران است و از سال‌های گذشته در اقلیم کردستان پایگاه‌هایی برای آموزش تجزیه‌طلبان احداث کرده و حدود ۵۰ پایگاه در دهوک، اربیل و سلیمانیه برای این گروهک‌ها با نظارت آمریکا احداث شده و افسران موساد آنجا فعالیت می‌کنند. پایگاه‌هایی که اسرائیل برای تجزیه‌طلبان ایجاد کرده صرفا برای ایجاد ناامنی در مرزهای شمال غرب ایران است. نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهایی مانند بحرین و امارات هم وجود دارد و در این کشورها پایگاه‌هایی وجود دارد و فعالیت‌ها با هدف ایجاد شکاف میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین تربیت جاسوس صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اسرائیل در طول‌ سال‌های اخیر با دولت آذربایجان رابطه تعریف شده‌ای برقرار کرده و با تاسیس پایگاه‌های متعدد درصدد نفوذ به مرزهای ایران است و همچنین می‌خواهد رابطه تهران و باکو را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین به نظر می‌رسد امروز حلقه زنجیره ناامنی که رژیم صهیونیستی در نظر داشته، با نفوذ در آذربایجان و حالا با ایجاد کمپ پناهجویان برای یهودی‌ها و تقویت پایگاه‌های این رژیم در آسیای میانه تکمیل شده است. همچنین دولت آذربایجان با قرار دادن پایگاه در اختیار رژیم صهیونیستی رابطه خود با ایران را تحت تاثیر قرار داده و در همراهی با این رژیم به نوعی در ایجاد ناامنی در مرزهای شمال ایران مشارکت دارد.

وی تاکید کرد: آذربایجان مسئول هرگونه اقدامات احتمالی است که در آینده در این منطقه رخ بدهد. جمهوری اسلامی ایران باید به شدت نسبت به تحرکات مشترک اسرائیل و آذربایجان حساس باشد و واکنش نشان دهد. در همین راستا لازم است کمیته مشترک امنیتی میان تهران و باکو تشکیل شود هرچند که آذربایجان و ترکیه هدف‌شان این است که با کمک رژیم صهیونیستی به نوعی ارتباط زمینی ایران با کشورهای آسیای میانه را قطع کنند.  

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آذربایجان کشوری است که به آمریکا و غرب تکیه دارد و به عنوان حیاط خلوت ترکیه تلقی می‌شود و ترکیه هم به شدت در این کشور فعال است و آذربایجان را حوزه نفوذ خود تلقی می‌کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که هم‌راستایی باکو و تل‌آویو برای ناامن کردن ایران محرز شود، اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز