خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تشکیل ناتوی عربی- عبری محقق نخواهد شد/ عربستان رویکرد غیرشفافی نسبت به ایران دارد/ بایدن همچنان به دنبال ترغیب اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۵۵۷

یک تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه گفت: یکی از اهداف سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان شکل‌گیری یک ناتوی عبری- عربی علیه ایران و محور مقاومت است که به دلیل اختلاف نظر در دیدگاه‌های کشورهای منطقه محقق نخواهد شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر جو بایدن به عربستان سعودی و در پاسخ به این سوال که با توجه به اراده عربستان سعودی برای ایجاد ائتلاف علیه ایران با برگزاری نشست ریاض آیا رویکرد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر، اردن و عراق هم راستا با ریاض است و جو بایدن چه اهدافی را در این سفر منطقه‌ای دنبال می‌کند، گفت: سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به منطقه با چند هدف مهم صورت می‌گیرد؛ نخست مساله انتقال قدرت در عربستان است. از آنجایی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این جمع بندی رسیده‌اند که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان قادر به اداره کشور نیست و باید قدرت را به فرزند خود، ولیعهد این کشور واگذار کند لذا به نظر می‌رسد انتقال این قدرت باید بصورت سیال و آرام صورت بگیرد. به دلیل سابقه مدیریت تهاجمی محمد بن سلمان، همچنین جنگ یمن و مساله حقوق بشر این‌ها کارنامه سیاهی از ولیعهد عربستان نزد افکار عمومی ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد سفر جو بایدن برای مشروعیت بخشیدن به بن سلمان است. 

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در این سفر به دلیل بحران انرژی که پس از بحران اوکراین گریبان اروپا و ایالات متحده را گرفته از ریاض خواهد خواست تا میزان صادرات نفت خود را افزایش دهد. موضوع دیگر مساله عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب منطقه است که هدف دوم جو بایدن تلقی می‌شود چرا که تل‌آویو امروز به شدت درگیر بحران سیاسی است و سقوط زنجیره‌ای کابینه‌ها در این کشور نگرانی واشنگتن را برانگیخته و این سفر و عادی سازی رابطه میان اعراب و رژیم صهیونیستی می‌تواند ثبات نسبی را برای مقامات این رژیم به ارمغان بیاورد.

وی افزود: هدف دیگر از این سفر شکل‌گیری یک ناتوی عبری- عربی علیه ایران و محور مقاومت است که به دلیل اختلاف نظر در دیدگاه‌های کشورهای منطقه به ویژه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس مشکل است که این ائتلاف تشکیل شود؛ به این معنا که مشخصا عمان، قطر و کویت با چنین موضوعی مخالف خواهند بود. همچنین سه کشور عراق، اردن و مصر پیش‌تر مخالفت خود را با ایجاد چنین ائتلافی اعلام کرده‌اند. در نتیجه این طرح قطعا با شکست مواجه خواهد شد. 

 تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که مقامات عراقی ابراز امیدواری می‌کنند که به زودی شاهد ازسرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران و عربستان باشیم؛ سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض تا چه میزان بر روند گفت‌وگوهای تهران و این کشور تاثیر خواهد گذاشت، گفت: تجربه نشان داده که عربستان رویکرد غیرشفافی نسبت به ایران دارد؛ از آنجاییکه احتمال می‌رود که این کشور به زودی رابطه خود را با رژیم صهیونیستی برقرار کند، لذا تلاش ریاض این است که به موازات این عادی‌سازی، یک حاشیه امنی برای خود در منطقه ایجاد کند و ممکن است به همین جهت رابطه خود با تهران را بهبود ببخشد. 

وی افزود: در نتیجه بسیار محتمل است که در آینده نزدیک وزرای امور خارجه ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر دیدار و بر سر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها نیز توافق کنند. عربستان سعی دارد از طریق رابطه با جمهوری اسلامی ایران در حقیقت به رابطه احتمالی آینده خود با اسرائیل مشروعیت بدهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز