خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری:

صورت مالی ۱۶۵ شرکت دولتی در روزهای آینده منتشر خواهد شد/ برای دو سناریوی رفع تحریم‌ها یا ادامه آن‌ها آماده هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۳۱۲

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: فهرست ۳۱۵ ابر بدهکار بانکی منتشر شده است و صورت مالی ۱۶۵ شرکت دولتی در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت در یک سال گذشته گفت: در سوم شهریور سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم زمانی شروع به کار کرد که اثرات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و گره خوردن بسیاری از موضوعات به برجام باعث شده بود فعالان اقتصادی تکلیف خودشان را ندانند.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: نقشه راه اقتصادی در ماه‌های اول دولت به تصویب رسید و با سفر به استان‌های مختلف سعی کردیم موضوع عدالت اقتصادی و جغرافیایی را به کار بگیریم.

وی ادامه داد: تورم ماهانه امروزه توسط بانک مرکزی تحت رصد قرار می‌گیرد و با تخلفات برخورد می‌شود. در محور حمایت از تولید و مسئله رفع مجوزها ۱۵۰۰ شرط دست و پا گیر که امکان اعمال سلیقه را به ماموران اجرایی می‌داد، گرفته شد که از این طریق ۲۷۰۰ مجوز صادر شد و بیش از ۷۵ هزار فعال اقتصادی در ۵ ماه گذشته توانستند مجوز خودشان را دریافت کنند.  حدف رانت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای عدالت اقتصادی صورت گرفت و نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر توانستند از تسهیلات بدون زمان استفاده کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: در محور هوشمندسازی اقتصادی، بخش زیادی از سامانه‌های هوشمندسازی اقتصادی سامانه‌های وزارتخانه‌های صمت و جهاد اقتصادی، آرد و موئدیان مالیاتی احداث شد.

وی افزود: رصد بسترهایی برای تخلفات فراهم شده است تا موردی مانند فولاد مبارکه رخ ندهد. فهرست ۳۱۵ ابر بدهکار بانکی منتشر شده است و صورت مالی ۱۶۵ شرکت دولتی در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

خاندوزی اظهار داشت: مجموعه شاخص‌های عملکرد ۱۴۰۰ به عنوان دستاورد دولت مطرح نیست چراکه نیمی از سال را دولت فرصت داشت مسائل را برطرف کند و رشد اقتصادی ما از یک درصد به ۴/۵ رسیده است. درآمد صادرات نفت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبلش به یازده برابر رسید و سال ۱۴۰۱ این عدد به ۵ برابر خود نسبت به سال قبلش رسیده است. سرمایه‌گذاری خارجی همچنان در شرایط وجود تحریم تقریبا از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱ دو برابر شده که این رقم به ۵ میلیارد رسیده است. نرخ بیکاری از ۹ درصد به ۲/۱ در بهار ۱۴۰۱ رسیده است.

وی گفت: نرخ تورم در تیر امسال نسبت به سال قبل خودش که ۴۴/۲ بوده است امسال به ۴۰/۵ رسیده است.

خاندوزی تاکید کرد: در دولت مردمی قرار نیست از تک تک اقدامات و موفقیت‌های دولت دفاع کنم، بله؛ تورم زندگی مردم را دچار مشکل کرده است و آقای رئیس‌جمهور دستور به ایجاد بسته کوتاه‌مدت مهار تورم دادند که در حال انجام است و امیدواریم فشار از این ناحیه کاهش پیدا کند. حجم تجارت خارج از کشور از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان بهار ۱۴۰۱، ۹۲/۶ میلیارد دلار است. سیاست دیپلماسی همسایگی باعث شده است ۲۶ میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه صادر کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی درباره حذف ارز ترجیحی گفت: آمارها نشان می‌دهد در ۲ ماه دوم سال ۱۴۰۱ نسبت به ۲ ماه اول سال ۱۴۰۰ قاچاق روغن خوراکی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است این درحالی است برای کالاهایی که هنوز پیاده‌سازی نشده است، مانند  آرد و گندم آمارها نشان می‌دهد در ۲ ماه اول ( خرداد و تیر) افزایش صد در صدی را شاهدش هستیم.

وی درخصوص بازگشت کالابرگ و برنامه‌ریزی و نیازسنجی دولت و همچین دهک‌بندی‌ها و جلوگیری از رانت‌ها گفت: در مورد دهک‌بندی‌ها بعد از اعتراضی که مردم داشتند یا به جهت این که اطلاعات درست نبود و این که حساب‌ها تفکیک نشده، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار اعتراض پذیرفته شد و در این مورد هم وزارت رفاه قرار است رصد انجام دهد‌.

وی افزود: هنگامی که صحبت از کالابرگ الکترونیکی می‌‌شود تفکر افکار عمومی این است که به صورت فیزیکی داده شود در صورتی که از همین شبکه فعلی بانکی و کارتی استفاده خواهد شد و همه تجمیع خواهد شد در آن‌ کارت‌هایی که مردم روزمره از آن استفاده می‌کنند‌.

خاندوزی یادآور شد: اجرای آزمایشی کالابرگ نان در ۳ شهرستان صورت گرفت که بعد از بررسی در دولت اگر مورد تایید قرار گرفت، اجرایی خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه‌های دولت در خصوص به سرانجام نرسیدن برجام گفت: ایالات متحده تمام ابزارهای اقتصادی خودش را علیه ایران به کار بسته که شاهدش بودیم. اگر از سیاست دولت می‌پرسید برای هر دو سناریو رفع تحریم و یا ادامه آنها مناسباتی را دیده‌ایم که برنامه داشته باشیم و جلساتی برگزار شده است که در صورت رفع تحریم‌ها چه اتفاقی بیفتد و یا اگر نشود چه اقداماتی انجام دهیم، برای هر دو سناریو آماده هستیم.

وی درخصوص افزایش قیمت بنزین گفت: قیمت بنزین یکی از مؤلفه‌های موثر بر مجوعه الگوی مصرف انرژی در کشور است. ما معتقدیم باید از ابزارهای غیرقیمتی برای فرهنگ‌سازی استفاده کنیم. در سال گذشته شاهد استفاده ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز بودیم و اگر این رقم‌ها تکرار شود شاید نیاز باشد بنزین وارد کنیم اما در حال حاضر وزارت نفت در تلاش است که از متغیرهای غیرقمیتی برای فرهنگ‌سازی استفاده کند.

خاندوزی تاکید کرد: واقعا برنامه‌ای برای افزایش قیمت طی امسال نیست برای سال ۱۴۰۲ هم باید بودجه نوشته شود، وزارت نفت نظرات خودش را بدهد، شرایط کشور بررسی شود و بعد تصمیم‌گیری لازم انجام شود.

وی درباره انتشار اوراق مالی بیان کرد: در مورد انتشار اوراق مالی دولت نسبت به ۵ ماه اول سال قبل، ۵۰ درصد کمتر اوراق منتشر کردیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: اقدام کم سابقه‌ای در بانک مرکزی و وزارت صمت صورت گرفته که ما امروز بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان از این اقدام داریم تامین مالی می‌کنیم.

وزیر اقتصادی و دارایی درباره تولید برق گفت: در زمینه افزایش تولید برق در کشور متوسط سالانه دولت قبل ۲ هزار مگاوات افزایش ظرفیت بوده، ولی در دولت فعلی بیش از ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشتیم و تابستان بدون خاموشی برای مردم به ثمر رسیده است.

خاندوزی درخصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت گفت: برای ما اساسا تکلیف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است که تعیین تکلیف افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت است. در خصوص  مابقی افراد هم طرحی هم ارائه شد که معاونت  حقوق ایراداتی گرفت که در دولت در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در صورت تایید طرح در گام اول برای ۳ میلیون نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار است سهام عدالت به مبلغ ۱۰ میلیون تومان تخصیص داده شود برای مابقی افراد هم تصمیم‌گیری می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباه اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی گفت: در جلسه سوم شهریور هیات دولت مصوب شد که این مصوبه اجرایی شود و ۲۰۰ میلیون به مسکن روستایی داده شود که از سوی دولت ابلاغ شد و گزارش عملکردی را هم منتشر خواهیم کرد. معطل ماندن این قضیه برای این بود که مصوبه دولت واصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز