خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

جهان عرب چشم خود را روی واقعیت‌ها باز کرده است/ ایران ضامن تداوم ثبات در منطقه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۸۲۸

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: جهان عرب نگاه جدیدی را به سمت واقعیت‌ها باز کرده که در این واقعیت، ایران جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل روند کاهش تنش میان تهران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس و در پاسخ به این سوال که با توجه به اعلام آمادگی ریاض مبنی بر ارتقای گفت‌وگوها با تهران به سطح سیاسی آیا این بار اراده لازم برای از سرگیری روابط ایران و سعودی وجود دارد، گفت: در پی یک سری تحولات عمیقی که در منطقه صورت گرفت و منجر به این شد که توطئه‌های آمریکایی- صهیونیستی برای تجزیه در منطقه شکست بخورد به خصوص در جنگ‌های نیابتی که مثلث شوم آن را به راه انداخته و تروریست‌های تکفیری صهیونیستی را به جان منطقه انداخته بود تا منطقه را به آتش بکشانند و با توجه به پیروزی محور مقاومت در این عرصه و همچنین انصارالله در یمن که باعث شد با مقاومت سرسختانه عربستان و امارات در برابر اراده مردم یمن زانو بزنند، یک واقعیت‌هایی در منطقه پدید آمده به نام پیروزی جبهه مقاومت در برابر شرارت‌هایی که جبهه کفر و استکبار در منطقه نماینده آن بود.

وی ادامه داد: در این راه خون‌های پاک و مطهری داده شد تا شر تروریست‌های تکفیری و آتش‌افروز کم شود و به جای آن صلح، ثبات و امنیت در منطقه حاکم شود و فرشته این صلح و ثبات هم شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمش ابومهدی المهندس بود. امروز با توجه به همه این ایثار و مقاومت صلح و ثبات و امنیت در منطقه برقرار شده است و جبهه کفر به این نتیجه رسیده که جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران ضامن تداوم این ثبات هستند.

دستمالچیان افزود: از طرف دیگر با توجه به شکست پی در پی آمریکا در منطقه و فرار مفتضحانه از افغانستان و کاهش بسط و نفوذ خودشان در عراق و سوریه و پنهان شدن در پادگان‌های نظامی و همچنین با توجه به اینکه آمریکا دیگر خاورمیانه را اولویت خود نمی‌داند؛ منطقه دچار یک خلاء توازن استرتژیک شده که با توجه به وزنه باثباتی که ایران در منطقه دارد می‌تواند یک گفت‌وگوی سازنده و خوبی بین ایران و کشورهای عربی منطقه صورت بگیرد که این خلاء حضور هژمون را به حضور سازنده و مثبت تبدیل کند. در این چنین قابی ایران و عربستان مذاکرات خود را شروع کردند و حالا بعد از پنج دور قرار است به سطح سیاسی ارتقا پیدا کند. ایران همواره استقبال کرده که با کشورهای منطقه به خصوص همسایگان جنوبی رابطه خوب و سازنده‌ای داشته باشد.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا امارات و کویت نیز با چراغ سبز عربستان حاضر به اعزام سفیر به تهران شده‌اند، گفت: این اقدام نیازی به چراغ سبز ندارد و یک ضرورتی است که برادران عرب ما نسبت به ایران احساس می‌کنند تا بتوانند در ثبات منطقه گام بردارند. این سیگنال‌های مثبت را بعد از مدت ها مصر و اردن هم دادند. جهان عرب نگاه جدیدی را به سمت واقعیت‌ها باز کرده که در این واقعیت، ایران جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. بعد از سال ها که تلاش داشتند سوریه را از جهان عرب بیرون کنند امروز این کشور با آغوش باز از جهان عرب استقبال می‌شود. این توجه در کل جهان عرب شکل گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز