خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از علمای اهل سنت سوریه:

در جهان اسلام هیچ قضیه‌ای مهم‌تر از داستان فلسطین و قدس نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۴۹۹

یادگار امام راحل تأکید کرد که در جهان اسلام هیچ قضیه ای مهم تر از داستان فلسطین و بحث قدس وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن و مدیران کل اوقاف سوریه در حرم امام خمینی(س) با اشاره به اینکه غدیر روزی است که از منظر پیامبر(ص) ولایت و مسیر امامت تعیین شده، گفت: در نامه 35 نهج البلاغه حضرت امیر (ع)مسئولیتی که یک حاکم اسلامی باید نسبت به مردم داشته باشد را تصویر می کنند و می توان گفت این همان وظایفی است که پیامبر(ص) از همه حاکمان اسلامی مطالبه می کرده است.

یادگار امام(ره) تصریح کرد: در این نامه مهم حضرت خطاب به مالک اشتر می فرمایند «مردمان نیکوکار از سخنانی شناخته شوند که خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خویش جاری می سازد». بعد از آن وقتی می خواهند وظیفه حاکم را تعیین کنند می فرمایند «وَ أَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ». شارحین نهج البلاغه گفته اند «أشعر» از «شعار» می آید. شعار به معنای «لباس زیر» است؛ در مقابل «دثار» که لباسی است که رو می پوشیدند. یعنی رحمت به رعیت را مانند لباس زیرین خودت کن و به تنت بچسبان.

وی افزود: ایشان در ادامه می فرمایند که وقتی حاکم هستی دنبال غضب نباش. جایی که می توانی با مرحمت برخورد کنی، به سراغ غضب نرو. از عفو پشیمان نشو و از عقوبت کردن خوشحال نشو. ایشان وقتی اوضاف مردم را توضیح می دهند می فرمایند، بر مردم لغزش پدید می آید و بیماری بر آنها عارض می شود. اما تو نسبت به آنها مهربان برخورد کن. چون «یا برادر دینی تو هستند یا در خلقت با تو مشترکند».

سید حسن خمینی در ادامه تأکید کرد: بن مایه حکومت علوی، که پیامبر(ص) هم از ایشان می خواسته، همین تبدیل مراوده مردم و حکومت به یک مراوده عاطفی همراه با رحمت است. در فرازی که اشاره کردم، عبارت «یُستَدَلُّ عَلَی الصّالِحینَ» یعنی فردای قیامت در دادگاه عدل الهی حکام صالح را به آنچه که مردم درباره آنها می گویند قضاوت می کنند. سپس می فرماید بهترین ذخیره «عمل صالح با مردم» است.

وی اظهار داشت: آنچه که امروز می توان به عنوان یک پیام از روز غدیر برای همه مسلمانان جهان بازگو کرد این است که باید حکومت ها با مردم خودشان رابطه عاطفی برقرار کنند. اصل در حکومت «عفو و بخشش» و «رابطه عاطفی» است. در روایاتی از ائمه معصومین(ع) داریم که اگر حاکم در عفو خطا کند بهتر از این است که در عقوبت اشتباه کند.

یادگار امام(ره) در ادامه گفت: روزگار سختی داریم و همه دوستان واقف هستند به اینکه دنیای اسلام با شرایط بسیار سختی مواجه است. آمدن صهیونیست ها به کشورهای عربی که متأسفانه با آنها به پیمان رسیده اند، نقطه تاریکی است. متأسفانه حکام بعضی از کشورهای عربی پیمان های بسیار بدی را با دشمن صهیونیستی برقرار  کرده اند. این روزها آمدن رئیس جمهور آمریکا هم این مسأله را تسریع کرده است.

وی یادآور شد: سوریه از کشورهایی است که در مقابل این جریان صهیونیستی مقاومت کرده و از ارکان جبهه مقاومت است. دولت و حکومت سوریه و ریاست محترم جمهوری آن در این مسأله جزء خطوط مقدم هستند.

یادگار امام (ره) با بیان اینکه یکی از بزرگترین آرمان های امام(ره) بحث قدس بود، یادآور شد: یکی دیگر از این آرمان ها موضوع «وحدت امت اسلامی» و میان شیعه و سنی بود که امروز در این شرایط سخت فکر می کنم ما بیش از هر زمان دیگری به این امور نیاز داریم. اول، نباید بگذاریم از اولویت و اهمیت بحث قدس در جهان اسلام کاسته شده و به فراموشی سپرده شود؛ نباید کسی بتواند این آرمان را تنزل دهد. دوم، نگذاریم در صفوف مسلمین شکاف عقیدتی و شکاف های باطل و تفرقه های غلط بیاندازند. سوم، باید همه حاکمان و حکومت ها در آشتی، رحمت و عطوفت با مردمشان باشند.

 

وی با بیان اینکه ما همراه با مردم انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساندیم و ثمرات و اثرات آن را به وضوح دیدیم، تأکید کرد: امروز هم راه مقابله با رژیم اشغالگر قدس بیداری، همدلی و همراهی بیشتر مردم است. باید هرچه بیشتر تلاش کنیم که دل های مسلمانان به هم نزدیک تر شود. واقعا دشمنان می خواهند که ما هرچه بیشتر از هم دور شویم و از همین رو، امروز هیچ امری مهمتر از این نیست که همگان و به خصوص علمای اسلامی، بیش از اختلافات به نقاط اتحاد، عطوفت، رفاقت، رحمت و وحدت توجه کنند.

یادگار امام(ره) تأکید کرد: پافشاری برخی بر تشدید اختلافات بسیار خطرناک است. دیدیم جریان تکفیری که نمونه آن در داعش بود و شما در سوریه آزارهای زیادی از آن دیدید، با تحلیل های غلط به جای اینکه هجمه خود را به صهیونیست ها و دشمنان اسلام متوجه کند، مثل خنجر در درون جامعه اسلامی به نزاع های قومی و طایفه ای پرداخت.

وی در پایان گفت:  در جهان اسلام هیچ قضیه ای مهم تر از داستان فلسطین و بحث قدس وجود ندارد. راه آن هم این است که علمای اسلام بیش از هر زمانی با هم رفاقت کنند؛ و هرچه بیشتر حکومت ها با مردم از در عطوفت و رفاقت در بیایند. پیروزی مسلمانان از راه اتحاد دل هایشان است و حضور شما در ایران و حرم امام خمینی(س) ان شاء الله یکی از پایه های تحقق این ضرورت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز