خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی:

جمهوری اسلامی مبتنی بر خلافت نیست/ تصمیمی که هدف آن منفعت یک گروه باشد، عین ذلت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۹۸۶

یادگار امام تاکید کرد: هیچ سیاستمدار خارجی یا همان دیپلماتی جز با قدرتی که از مردم می‌گیرد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. ریشه یک دیپلمات قوی به قدرتی است که از اعتماد مردمش می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن خمینی در نشست «سیاست خارجی متوازن در مکتب امام خمینی (ره)» گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی تمام هویت خود را در همین کلمات دارد؛ اولا سیاست به عنوان اینکه علمی برای به دست آوردن بیشترین منافع با کمترین هزینه است و نیازمند دانش است. سیاست در زمره علوم عقل عملی است و پایه آن این است که انسان همواره در کارها منافعش بر هزینه‌هایش برتری داشته باشد. اگر شما احیانا کاری کردید که منافعش کمتر از هزینه باشد، این کار از عقلانیت تهی است. البته محاسبه آیتم‌هایی که این موضوع را مشخص می‌کند بسیار سخت است.

وی ادامه داد: دومین مسأله این است که این سیاست خارجی قرار است مشکلات حوزه سیاست خارجی را حل کند. البته هیچ سیاستمدار خارجی یا همان دیپلماتی جز با قدرتی که از مردم می‌گیرد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. ریشه یک دیپلمات قوی به قدرتی است که از اعتماد مردمش می‌گیرد.

وی افزود: سومین نکته این است که مربوط به جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی خلافت نیست؛ پذیرش این است که ما یک دولت-شهر هستیم؛ دنیای جدید با پذیرش کشور به عنوان یک واحد ملی، تعریف می شود. انقلاب اسلامی در حوزه نظر چندین کار مختلف انجام داده است؛ نخست اینکه عنصر رای مردم را داخل در حکومت کرده است و این مقوله بسیار مهمی است.

تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) گفت: تا قبل انقلاب بسیاری می‌گفتند چیزی با عنوان رای مردم وجود ندارد و تنها چیز بیعت است. ما پذیرفته‌ایم که کشوری هستیم که از خلیفه‌گری خارج شده‌ایم. جهان تشیع پذیرفته که رئیس‌جمهوری دارد که با آرای مردم انتخاب می‌شود. چهارمین نکته قید اسلامی است به این معنا که ارزش‌هایی که پیامبر اسلام و ائمه اطهار مطرح کرده در مجموع تصمیمات ما حاکم باشد. نخستین اصل موازنه منفی در لفظ شهید مدرس و شعار نه شرقی و نه غربی است.

حجت‌الاسلام خمینی گفت: اگر حاکم در سبد تصمیم، منافع و هزینه‌ای ببیند که منافع آن منافع ملت و بلندمدت است، این کار عاقلانه است. اگر هدف تصمیم منفعت یک گروه و جمع باشد و نه منفعت ملی، عین ذلت است. شجاعت یعنی انسان آماده فداکاری باشد و آمادگی این را داشته باشد که در مرحله جان و مال و آبرو از این‌ها بگذرد. سیاست نه شرقی و نه غربی ما که از قاعده اسلام تبعیت می‌کند این تابعی از نوعی زندگی عاقلانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز