خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه روسیه:

امیدوار هستیم معاهده همکاری‌های جامع تهران و مسکو مراحل نهایی را طی کند/ مسیر درست دیپلماسی را ادامه می‌دهیم و آمریکا را به واقع‌بینی دعوت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۳۹۸

وزیر امور خارجه روسیه گفت: از جمله موضوعات مود مذاکره معاهده همکاری‌های جامع، بلندمدت و راهبردی دو کشور است و که از پیش از سفر آقای رئیسی و دیدار با عالیجناب پوتین در دستور کار ما قرار داشت. امیدوار هستیم که به زودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه و تصویب در دولتین و پارلمان‌ها را پشت سر بگذاریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف گفت: به دوست و همکار خودم و هیات عالیرتبه همراهشان خوش آمد می‌گویم. ملاقات خوبی داشتیم و راجع به مهمترین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.  

وی ادامه داد: از جمله موضوعات مود مذاکره معاهده همکاری‌های جامع، بلندمدت و راهبردی دو کشور است و که از پیش از سفر آقای رئیسی و دیدار با عالیجناب پوتین در دستور کار ما قرار داشت. امیدوار هستیم که به زودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه و تصویب در دولتین و پارلمان‌ها را پشت سر بگذاریم. دو سند دیگر در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و امنیت بین‌الملل اطلاعات است که خوشبختانه در روزها گذشته در هیات دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب به مجلس ارسال شد. 

وی افزود: توافق کردیم دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه را برگزار کنیم. در خصوص همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی، تجاری، علم و فناوری و سایر موضوعات توافقات خوبی داشتیم. ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است. واقع شدن در مسیر ترانزیت شمال - جنوب و شرق به غرب مزیتی است که ایران داراست. واقع شدن ایران در مسیر ترانزیت شمال - جنوب و شرق به غرب مزیت ویژه‌ای را در اختیار کشورمان قرار داده است. اولین محموله از روسیه به هند از مسیر کریدور شمال - جنوب انتقال یافت و این یک تجربه موفق بود. بخشی از مسیر به صورت ریلی و بخشی در دریا به صورت کشتی‌های رورو انجام شد. این تجربه مسیر ترانزیت شمال - جنوب را با این ظرفیت جدید مورد آزمون قرار داد و بخشی از حجم تبادل تجاری منبعد از این مسیر دنبال خواهد شد.

امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران باشیم. این نشست بخشی به صورت دوجانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد. در حوزه‌های منطقه‌ای، تحولات افغانستان، سوریه و یمن و اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در هفته آینده را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. از کشورهای دوست روسیه و چین تشکر می‌کنیم که مخالفت خود را با قطعنامه اخیر در شورای حکام اعلام کردند. از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد و ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند. بر برخی عربده‌ کشی‌های سیاسی رژیم صهیونیستی صحبت کردیم و این‌که منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت و پیشرفت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که درباره تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران و روسیه و اینکه چه برنامه‌هایی برای افزایش همکاری‌ها و گسترش روابط دارند، گفت: در دولت برای مقابله با تحریم‌ها راهبردی را اتخاذ کرده‌ایم که دو مسیر را بصورت موازی پیش ببریم؛ اقدام اول برای بی اثر کردن تحریم‌ها و مسیر دوم که همزمان با این دنبال می‌شود و مسئولیت کار مذاکراتی آن با دستگاه دیپلماسی است مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو و مذاکره برای لغو تحریم‌هاست و به موازات آن اولویت سیاست همسایه محور بودن دولت در توسعه همکاری‌های تجاری، فرهنگی و ... با همسایگان به ویژه با روسیه است. 

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که از ارسال بسته پیشنهادی جدید سخن گفته بودید، با توجه به سردی روابط پیش آمده میان ایران و غرب آینده را چگونه می‌بینید، گفت: قطار مذاکرات هسته‌ای به ایستگاه‌های سخت و نزدیک به نقطه پایان رسیده و ایجاب می‌کند توقفی چند روزه را در یک ایستگاه داشته باشیم. گاهی این درخواست طرفین است و گاهی اوقات ما برای جمع بندی و بازتعریف آخرین وضعیت نیاز داشتیم چند روزی توقف ایجاد شود.

وی ادامه داد: در مقابل صدور قطعنامه نادرست شورای حکام آژانس، سه گام مهم برای اقدامات اضافی هسته‌ای انجام دادیم. آقای بوررل و آقای مورا به تلاش‌های خودشان برای بازگشت به مذاکرات ادامه می‌دهند. آقای باقری در تماس مستمر با اقای مورا هستند. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک قطار را در ریل درست نگاه داریم. ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار جدی است و ما مسیر درست دیپلماسی را ادامه می‌دهیم و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی دعوت می‌کنیم.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز