خبرگزاری کار ایران

در بیانیه ابتدایی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

گروسی گزارش پیشین آژانس در خصوص سه مکان ادعایی را تکرار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۷۵۳

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه ابتدایی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای پیشین این نهاد در خصوص سه مکان ادعایی را تکرار کرد.

به گزارش ایلنا، رافائل گروسی در بیانیه ابتدایی نشست فصلی شورای حکام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: گزارش من درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فعالیت‌های مرتبط آژانس در چند ماه گذشته را پوشش می‌دهد. تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال، از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گزارش من تحت عنوان موافقتنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده‌اید. این نشان دهنده تلاش‌های آژانس از زمان آخرین گزارش من در شفاف‌سازی سؤالات مربوط به صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران بر اساس موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی، بر اساس مفاد بیانیه مشترک ۵ مارس ۲۰۲۲ بین آقای محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و اینجانب است.

گروسی مدعی شد: ما مراحل ذکر شده در بیانیه مشترک را تکمیل کرده ایم و گزارش حاوی نتیجه گیری من است، همانطور که در بیانیه مشترک پیش بینی شده است. ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است. ذرات با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و «مریوان»،  آژانس را از تمام مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده مطلع می‌کند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران را تحت موافقت‌نامه پادمان جامع خود تأیید کند. بنابراین، مسائل پادمان مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

وی گفت:  مانند گذشته و برای اینکه آژانس در موقعیتی باشد که در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد، همچنان آماده است تا بدون تأخیر مجدداً با ایران برای حل این مسائل تعامل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز