خبرگزاری کار ایران

گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

می‌توان دوباره مجلس میانه‌رویی مانند مجلس پنجم یا دهم شکل داد/ جبهه اصلاحات امروز نقش سیدمحمد خاتمی را ایفا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۸۷۹

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: جبهه اصلاحات به دنبال این است تا نگاه مجلس دهم که متشکل از نیروهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو بود را در برنامه خود قرار دهد تا بتواند سازمان اصلاح‌طلبان را شکل دهد.

اسماعیل گرامی‌مقدم قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲، چقدر ضرورت دارد اصلاح‌طلبان در سال آینده فعال‌تر شوند، گفت:‌ وقتی وارد سال جدید می‌شویم، یعنی وارد سالی خواهیم شد که انتخابات مجلس سال آینده برگزار خواهد شد. ما اصلاح‌طلبان معتقدیم، اصلاح امورات کشور و پیگیری مطالبات مردم از مسیر اصلاحات می‌گذرد.

 وی افزود: مسیر اصلاح راهی جز حضور در انتخابات ندارد. گرچه شورای نگهبان بارها کم‌لطفی خود را نسبت به اصلاح‌طلبان اعمال کرده و باعث ایجاد رقابت درون جناحی بین اصولگرایان شد. اما بر اساس وظیفه‌ای که داریم، می‌خواهیم با فراهم کردن مقدمات آن در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشیم. اما تا آن موقع نمی‌دانیم شورای نگهبان چه برخوردی خواهد داشت. آیا فضا بسته‌تر خواهد شد و مانند انتخابات سال ۹۸ همه اصلاح‌طلبان ردصلاحیت خواهند شد. یا شورای نگهبان شرایطی را به وجود خواهد آورد که منصفانه عمل کرده و تا حدودی نیروهای اصلاح‌طلب را تایید خواهد کرد تا انتخابات به صورت دموکراتیک‌تر برگزار شود. امیدواریم کسانی که صلاحیت دارند تایید شوند و با آنان برخورد سیاسی نداشته باشند که حذف شوند.

گرامی‌مقدم گفت:‌ ما با سه سناریو مواجه هستیم و تصور می‌کنیم در اتفاقاتی که بخواهد در انتخابات بیفتد، اصلاح‌طلبان باید آمادگی سازمانی و تشکیلاتی خود را حفظ کرده، دولت و مجلس را به شکل منصفانه نقد کرده و برنامه‌های خود را برای مردم تشریح کنند و در کنار تشریح برنامه‌ها و پیگیری مطالبات، دیدگاه‌های خود را به نسل جدید منتقل کنند تا آن‌ها بدانند جریان اصلاح‌طلب یک جریان ریشه‌دار و اصیل انقلاب است و خود را آماده ورود به انتخابات می‌کند چراکه پیگیری مطالبات مردم نیازمند حضور در قدرت است.

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان باید چه برنامه‌ای ارائه کنند و لازمه اجرایی شدن آن چیست، گفت: ممکن است برنامه اصلاح‌طلبان در دو بخش شکل بگیرد. برنامه اول تبلیغاتی و سازمانی است که حتما کلیه احزاب اصلاح‌طلب به دنبال سازماندهی تشکیلات خود در استان‌ها خواهند بود و جبهه اصلاحات هم تصمیم خود را در این زمینه خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: جبهه اصلاحات در سال جدید به لحاظ سازماندهی در انتخابات به سمتی خواهد رفت که اشتباهات دوره گذشته را تکرار نکند و سازماندهی خود در استان‌ها و شهرستان‌ها را حفظ کند. اما از لحاظ محتوایی می‌تواند برنامه‌هایی داشته باشد که آن قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود و برای مردم مفید است را تایید کند. یعنی نباید تمامی مصوبات مجلس و اقدامات دولت را به دلیل آنکه منتسب به اصلاحات نیست را رد کند. بلکه باید از طرح‌هایی که می‌تواند در جهت رفع مشکلات مردم اثرگذار باشد، حمایت کند. اما در حوزه‌هایی مانند طرح صیانت که با کسب و کار ضدیت دارد و دربرگیرنده مطالبات مردم نیست مخالفت کرد و برنامه جایگزین آن را ارائه کند.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره طرح صیانت گفت:‌ اصلاح‌طلبان باید برنامه جایگزینی برای فضای مجازی که می‌تواند بخش‌هایی از آن به خانواده آسیب برساند و مخل وضعیت اجتماعی باشد، تهیه کنند. یعنی نباید به بهانه اینکه فضای مجازی می‌تواند برنامه‌هایی ارائه کند که بر خلاف پایداری و حفظ خانواده است، کل فضای اینترنت را تعطیل کنند. هرچقدر تولید محتوای فضای مجازی بیشتر باشد، می‌تواند از نظر سلامت اخلاقی و اجتماعی بخش مسئله‌دار را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

وی افزود: فضای مجازی را تا چه زمانی می‌توان بست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، تکنولوژی و فناوری شاهد برخورداری تمام جهان از اینترنت ماهواره‌ای شده و از دست دولت‌ها خارج شده و به دست اشخاصی می‌افتد که خصوصی خواهد شد. در آن صورت، مصوبات مجلس چه منافعی را دربرخواهد داشت؟‌ بنابراین نمی‌توانیم با مدرنتیه، تکنولوژی و دانش فنی مقابله کنیم. برنامه اصلاح‌طلبان این است که باید مدرنیته و تکنولوژی را در اختیار داشته باشد تا جامعه ایران بیشترین استفاده مفید را از آن ببرند.

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که در انتخابات گذشته اختلاف‌نظرهایی میان اصلاح‌طلبان وجود داشت که باعث ایجاد شکاف در این جریان شد. راه حل اختلافات چیست و کدام طیف باید انعطاف بیشتری درباره حل اختلافات از خود نشان دهد، گفت:‌ در جبهه اصلاحات دو نگاه به انتخابات وجود دارد. نگاه اول این است که باید جامعه محور بود و جامعه به ما تحمیل می‌کند که در انتخابات نامزد معرفی نکنیم. نه اینکه در انتخابات شرکت نکنیم. نگاه دیگر معتقد است، علاوه بر آنچه از سوی اصلاح‌طلبان تایید شد، می‌توان از نیروهایی که با جریان اصولگرایی فاصله دارند و به نام میانه‌رو مطرح می‌شوند، حمایت کرد تا شاهد مجلسی تندرو مشابه مجلس فعلی نباشیم.

وی افزود:‌ انتخابات بعدی مجلس می‌تواند سه وضعیت داشته باشد. مجلس بعدی می‌تواند دارای نگاه اصولگرایانه و تندرو باشد.  نگاه دوم می‌تواند شبیه مجلس دهم باشد که میانه‌روها و اصلاح‌طلبان در آن حضور داشتند، نگاه دیگری هم وجود دارد که می‌تواند کل آن مجلس دست اصلاح‌طلبان مانند مجلس ششم باشد که خیلی بعید است آن اتفاق دوباره رخ دهد. در نهایت می‌توان مجلس میانه‌رویی مانند مجلس پنجم یا دهم را شکل داد که این نگاه دوم در جبهه اصلاحات وجود دارد.

گرامی‌مقدم تصریح کرد: مباحثی که در سال جدید مطرح می‌شود به این نگاه‌ها پایان خواهد داد و امیدوار هستیم جبهه اصلاحات با وحدت و انسجام نگاه دوم که همان حضور اصلاح‌طلبان و میانه‌روهاست را به عنوان محوری‌ترین عملکرد خود قرار دهد و بر اساس آن، سازمان اصلاح‌طلبان را شکل دهند تا مجلسی را داشته باشیم که بتواند طیف‌های فکری متفاوتی را نمایندگی کرده، مطالبات و نیازهای مردم را در چارچوب قانون اساسی محقق کند.

وی درباره اینکه سیدمحمد خاتمی نقش سیاسی عملیاتی نخواهد داشت و با این وجود برنامه اصلاح‌طلبان در آینده چه خواهد بود، گفت: جبهه اصلاحات امروز نقشی را که آقای خاتمی در انتخابات به عنوان نفر آخر می‌آمدند و موضع خود را اعلام می‌کردند، ایفا خواهد کرد. اما امروز باید منتطر ماند و دید انتخابات آینده چه وضعیتی خواهد داشت. آقای خاتمی و هر شخصیت برجسته اصلاح‌طلب هم بنا بر موقعیت و ویژگی سیاسی آن مقطع تصمیم خواهد گرفت. به نظر هنوز زود است که بخواهیم درباره این مورد صحبت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز