خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکره‌کنندگان ایرانی بدنبال یک توافق جدی هستند/ چین و روسیه می‌توانند مسیر توافق را تغییر داده و توجه رهبران آمریکا و اروپا را منحرف کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۶۳۹

استاد علوم سیاسی هدف آمریکا از لغو برخی از تحریم‌ها را نامشخص اعلام کرد و گفت: مذاکره‌کنندگان ایرانی قصد دارند یک توافق جدی را پیش ببرند

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

کرک دورسِی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را پیرامون تنش‌ها میان ایران و آمریکا و احتمال احیای برجام و پایان مذاکرات وین بیان کرده است.

هدف آمریکا از لغو برخی از تحریم‌ها مشخص نیست

کرک دورسِی در ابتدا در مورد احتمال رسیدن به توافق در روزهای آینده گفت: اصلی‌ترین چیزی که تغییر کرده این است که آمریکا چند روز پیش برخی از تحریم‌ها را کاهش داده است، اگرچه مشخص نیست که آیا این اقدام نشانه حسن نیت بود یا تلاشی برای نشان دادن ایرانی‌ها به جهان به عنوان طرف سرسختی که حتی کمی هم برای رسیدن به توافق، انعطاف نشان نمی‌دهد و از مواضع خود کوتاه نمی‌آید!

مذاکره‌کنندگان ایرانی قصد دارند یک توافق جدی را پیش ببرند

وی در ادامه به موانع موجود برای رسیدن به توافق نهایی اشاره کرد و گفت: در هر صورت، پاسخ ایران - که کاهش برخی از تحریم‌ها برای تغییر مسیر مذاکرات کافی نبود - به من نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان ایرانی قصد دارند یک توافق جدی را پیش ببرند.

این استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد: مذاکرات اغلب به همان اندازه که در مورد موضع‌گیری است(چه کسی امتیاز اول را ارائه کرده است) در وضعیت چانه‌زنی هم است.

چین و روسیه می‌توانند مانع از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شوند

وی در ادامه به احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: من نگرانی‌هایی در زمینه توافق در روزهای نهایی مذاکرات دارم. همچنین تصور می‌کنم که حتی اگر ایران و ایالات متحده زمینه مشترکی برای مذاکره مستقیم پیدا کنند، چین و روسیه دست کم توجه رهبران آمریکا و اروپا را منحرف کنند، حتی مسیر توافق را تغییر دهند و ممکن است در جایی آنها را از توافق با ایران بازدارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز