خبرگزاری کار ایران

گزارش خبرگزاری فرانسه از تلاش بایدن برای احیای برجام

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۰۵۶

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به تلاش بایدن برای احیای برجام پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،  جو بایدن با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در شرایط سختی قرار دارد و روی یک نتیجه موفقیت‌آمیز قمار می‌کند اما با نگرانی فزاینده مواجه است که حتی در صورت دستیابی به توافق ممکن است برای مهار برنامه هسته‌ای تهران ناکافی باشد.

این موضوع پس از ۱۰ ماه گفت‌وگوهای غیرمستقیم برای دستیابی به موفقیتی که بایدن به آن امید داشت و احیای توافق هسته‌ای که توسط دونالد ترامپ لغو شد، شکل گرفت.

اما برنامه جامع اقدام مشترک که برای جلوگیری از ساخت بمب اتمی توسط ایران طراحی شده است، با بهبود توانایی‌های تهران و نزدیک شدن به پایان مذاکرات، فوریت دوباره پیدا کرده است.

یا برجام طی چند هفته آینده احیا خواهد شد یا دولت بایدن با شکست دیپلماتیک و جهش به سوی ناشناخته‌ها مواجه شود.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از توافقی که توسط دولت اوباما مذاکره شد، خارج کرد و تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد.

حامیان و مخالفان این توافق در روزهای اخیر صدای خود را در واشنگتن به گوش بایدن می‌رسانند و راب مالی، مذاکره‌کننده آمریکایی، روز چهارشنبه یک جلسه توجیهی پشت درهای بسته مجلس سنا برگزار کرد.

«هیجان‌انگیز و تکان‌دهنده» خلاصه‌ای بود که توسط سناتور دموکرات کریس مورفی در مورد یک جلسه توجیهی ارائه شد و آنچه کارشناسان ادعا کرده‌اند تأیید می‌کرد که ایران ممکن است تنها چند هفته با داشتن مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح اتمی فاصله داشته باشد.

این به عنوان "زمان گریز" شناخته می‌شود و حتی اگر چندین مرحله دیگر برای ساخت یک بمب مورد نیاز باشد، مرحله بسیار مهمی است.

مورفی، مانند اکثر دموکرات‌ها، از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام حمایت می‌کند و معتقد است که کمپین «فشار حداکثری» ترامپ بر ایران بی‌ثمر بود.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، از جمله دموکرات‌هایی است که شک و تردید بیشتری در مورد برجام دارند.

منندز پس از جلسه توجیهی به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر می‌کنم ما در یک لحظه حساس و یک لحظه جدی هستیم و خواهیم دید که به کدام سمت می‌رویم».

منندز در اوایل این ماه به کاخ سفید درباره احیای توافقنامه به همان شکلی که هست هشدار داد و گفت: "در این مرحله، ما به طور جدی باید بپرسیم که دقیقاً چه چیزی را می‌خواهیم نجات دهیم؟"

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز