خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دیپلماسی نباید به دنبال طرح مطالبات مطلق باشد/ برگزاری جلسات غیرعلنی در وین، نگرانی طرفین از مخالفان خارجی و داخلی را کاهش می‌هد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۷۰۳

استاد علوم سیاسی تاکید کرد: جلسات غیرعلنی در وین می‌تواند برای احیای برجام مفید باشد، تا زمان ادامه مذاکرات، امید به توافق وجود دارد.

رونی لیپ‌شوتز، (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد احیای برجام پرداخت:

بحران اوکراین تمرکز را از اتاق دیپلماتیک آمریکا در وین خارج می‌کند

رونی لیپ‌شوتز به ایلنا گفت: من فکر می‌کنم بحران فعلی در اوکراین کمی تمرکز را از اتاق دیپلماتیک آمریکا در وین خارج می‌کند. البته ایالات متحده خواهان "بازگشت" به برجام است، کاهش در بخش غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند به ادامه مذاکرات کمک کند.

تحریم‌ها بی‌نتیجه است

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که دولت جدید اسرائیل نسبت به نتانیاهو در مورد ایران سخت‌گیری کمتری دارد، اگرچه من شک دارم که این موضوع خیلی درست باشد. اما اسراییل مشکلاتی در داخل دارد که زمان زیادی را از دولت می‌طلبد. من فکر می‌کنم که دولت بایدن در مورد هر نوع مداخله مستقیم اصلا  مطمئن نیست.  به نظر می‌رسد بیشتر بر تشدید تحریم‌ها (و نه تنها بر ایران) متکی است. اما این تحریم‌ها نمی‌توانند افکار عمومی را برای درخواست تغییر در برنامه هسته‌ای بسیج کنند و به نظر می‌رسد تحریم‌ها بر رهبران کشورها تأثیر زیادی نخواهد داشت.

جلسات غیرعلنی می‌تواند مفید باشد

دیپلماسی نباید به دنبال طرح مطالبات مطلق باشد

رونی لیپ شوتز ادامه داد: دیپلماسی نباید به دنبال طرح مطالبات مطلق باشد -باید تا حدودی روان باشد تا امکان بررسی احتمالات و احترام به نیازهای مشروع طرف‌های مذاکره را فراهم کند. هر یک از طرفین حاضر است برای دستیابی به توافق چه چیزی را بپذیرد؟ اختلاف در جزئیات خواهد بود که در جلسات غیرعلنی مذاکره می‌شود که در حالت ایده‌آل، اجازه می‌دهد طرفین نگران مخالفان خارجی و داخلی نباشند. همانطور که قبلاً گفته‌ام، با وجود اختلافات نزدیک در کنگره و چشم‌انداز از دست دادن یک یا هر دو مجلس برای دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۲، دولت بایدن در تعدادی از مسائلی که جمهوری‌خواهان می‌توانند علیه او استفاده کنند، بسیار دقیق عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که دموکرات‌ها به شدت به حمایت جامعه یهودی در ایالات متحده متکی هستند (که اتفاقاً یکپارچه نیست). من نمی‌بینم که دولت بایدن تا بعد از انتخابات خیلی کار کند.

تا زمان ادامه مذاکرات، امید به توافق وجود دارد

این استاد دانشگاه در مورد  تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: این تیم تا حدودی تندتر به نظر می‌رسد، اما این به سیاست داخلی مربوط می‌شود. مهمترین هدف آنها توافقی است که برای ایران تحقیرآمیز نباشد و برخی -اگر نگوییم همه - تحریم‌ها را لغو کند. من گمان می‌کنم که به جای "بازپرداخت خسارت" به ایران، برخی از حساب‌های مسدود شده باز شوند!  تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، امید به توافق و به انعطاف بیشتر وجود دارد. من نمی‌دانم چه مدت ممکن است طول بکشد، بستگی به صبر و شکیبایی همه افراد درگیر دارد و اینکه آیا سیاست داخلی اجازه چنین صبری را می‌دهد یا خیر. همانطور که در بالا پیشنهاد کردم، احتمالاً یک جلسه مستقیم در حال حاضر ایده خوبی نیست. شاید جلسات مخفیانه بتواند کمک کند.

فکر نمی‌کنم جهان چیز زیادی در مورد تأثیرات تحریم‌ها در داخل ایران بداند

لیپ‌شوتز در ادامه در مورد کاهش تعهدات ایران گفت: فکر می‌کنم ایران می‌توانست با حسن نیت از انجام هر کاری خودداری کند. اما خروج دولت ترامپ دیگر طرف‌های غربی را ناتوان کرد و ایران باید کاری می‌کرد تا اوضاع دوباره تغییر کند. سیاست بین‌الملل و دیپلماسی همیشه موضوع ارزیابی گزینه‌ها و احتمالات در چارچوب محدودیت‌های تحمیل‌ شده بر طرف‌های مذاکره‌کننده است. 

وی در مورد بی ارادگی اروپا برای کمک به ایران در دوران تحریم گفت: یک سوال کلیدی این است که چه تجارتی در نتیجه تحریم‌ها از دست می‌رود و آیا اروپایی‌ها توانایی برای دور زدن تحریم‌ها دارند. فکر می‌کنم از سال ۱۹۸۰ آمریکا  تجارت زیادی با ایران نداشته است، بنابراین انگیزه کمی برای کاهش همه تحریم‌ها دارد. من فکر نمی‌کنم جهان چیز زیادی در مورد تأثیرات تحریم‌ها در داخل ایران بداند - اگر می‌دانست، ممکن بود فشار و تمایل بیشتری برای حداقل ارائه کمک‌های بشردوستانه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز