خبرگزاری کار ایران

محمودزاده در مخالفت با کابینه پیشنهادی:

آقای رئیسی با دوستان نزدیک خود نمی‌توانید به جنگ اقتصادی بروید/ برخی از وزرای پیشنهادی در راهروهای مجلس با یکدیگر آشنا شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۰۹۹

محمودزاده با بیان اینکه تیم اقتصادی کابینه از میان همکاران سابق بسته شده است، ابراز داشت: جناب آقای رئیس جمهور تیم اقتصادی شما متشکل از افرادی است که همراه جنابعالی در آستان قدس رضوی یا ستاد اجرایی فرمان امام بودند. آیا نمی شد از همه اقتصاددانان کشور از هر طیف و جناحی دعوت می کردید تا برنامه های اقتصادی کشور را در این شرایط حساس و ویژه تدوین نمایند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مخالفت با کابینه رئیسی طی سخنانی گفت: براساس وظایف قانونی که دارم به نمایندگی از مردم در رابطه با کلیات کابینه معرفی شده از جانب آقای رئیسی اشکالاتی را احساس می‌کنم که لازم دانستم خدمت همکاران و مردم اعلام کنم.

وی ادامه داد: همه عزیزان اطلاع دارند که کشور ما دارای مشکلات عدیده اقتصادی است و از سوی دیگر اقتصاد بسته کاملی از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، بورس و اوراق بهادار، نفت، تورم، نقدینگی، اشتغال و ... است. زباله‌گردی، سوخت‌بری، کولبری، تکدی‌گری، کودکان کار، اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن جهت امرار معاش، قبرخوابی و سرقت و زورگیری حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی  اشتباه دولت‌های گذشته است.

محمودزاده همچنین اظهار داشت: از همه مهم‌تر ما در حال حاضر در تحریم شدید اقتصادی قرار داریم و کشور ما به دلیل نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در لیست سیاه کشورهای صنعتی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، بریتانیا و ... قرار دارد.

وی تصریح کرد: جناب آقای رئیسی یکی از اشکالاتی که به کابینه جنابعالی وارد است این است که با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ این مشکلات اقتصادی بروید.

نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به نقش عدم عضویت در سازوکار مالی FATF در مشکلات امروز کشور بیان کرد: تیم اقتصادی آقای رئیس جمهور در این مشکلات ساختاری اقتصاد کشور فاقد سابقه اجرایی کافی بوده و از طرفی دیدگاه کاملا مخالف با پیوستن کشور ما به این معاهده‌های بین‌المللی از جمله گروه ویژه اقدام مالی دارند که این امر باعث کاهش تعاملات اقتصادی با کشور های عضو، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی، باقی ماندن کشور ما در لیست کشورهای پرخطر از جهت سرمایه‌گذاری خارجی، جلوگیری از ایجاد شعبه‌های مالی ایران در کشور های عضو و عدم بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد شد.

وی افزود: شعارهای یک میلیون واحد مسکونی در سال و یک میلیون شغل در یک سال که توسط جناب آقای رئیسی مطرح می‌شد مطمئناً باید این تیم اقتصادی معرفی شده به مجلس شورای اسلامی در سطحی می‌بودند که بدانیم قادر هستند این شعارها را محقق خواهند کرد.

محمودزاده با بیان اینکه تیم اقتصادی کابینه از میان همکاران سابق بسته شده است، ابراز داشت: جناب آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی شما متشکل از افرادی است که همراه جنابعالی در آستان قدس رضوی یا ستاد اجرایی فرمان امام بودند. آیا نمی‌شد از همه اقتصاددانان کشور از هر طیف و جناحی دعوت می‌کردید تا برنامه‌های اقتصادی کشور را در این شرایط حساس و ویژه تدوین نمایند؟

وی همچنین با اشاره به شعارهای رئیس‌جمهور منتخب قبل و بعد از انتخابات درخصوص دولت فراجناحی مستقل و وفاق ملی، یاد آور شد: جناب آقای رئیس جمهور بارها اعلام کردید که دولت من فراحزبی، فراجناحی و دولت وفاق ملی است، اما جنابعالی به مردم و نمایندگان محترم پاسخ بدهید که این لیست معرفی شده به عنوان کابینه آینده دولت چه کسی از جناح‌های سیاسی دیگر را در خود دارد که ما اطمینان پیدا کنیم دولت سیزدهم یک دولت مستقل و فراحزبی است؟ آیا در کل وزرای دولت گذشته یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت که جنابعالی به عنوان وزیر کابینه معرفی نمایید که نشان از دیدگاه فراجناحی شما باشد؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از اشتباهات دولت‌های قبل همواره این بود که هر جناحی که دولت را به دست گرفته از سریدار اداره تا بخشداران و فرمانداران و استانداران و وزرا ومعاون وزیر را از گردونه مدیریتی خارج نموده است. جناب آقای رئیس‌جمهور آیا درست است که چهار سال دولت از توان مدیریتی و علمی و اجرایی قشر عظیمی از کارشناسان و مدیران جناح‌های سیاسی دیگر بهره‌مند نشود؟

وی افزود: ایراد بعدی به کابینه شما عدم عمل نمودن به توصیه‌های مقام معظم رهبری در دو مورد است؛ نخست عدم معرفی به موقع کابینه به مجلس شورای اسلامی علیرغم اینکه دولت دو هفته مهلت قانونی داشت و دوم؛ در حد امکان عدم استفاده از نمایندگان مجلس در کابینه براساس توصیه مقام معظم رهبری است. علیرغم توصیه‌های ایشان مبنی بر معرفی سریع کابینه اگرچه در مهلت قانونی معرفی کردید اما ضروری بود از سایر دولت‌های قبلی، دولت سیزدهم زودتر کابینه‌اش را معرفی کند که این امر میسر نشد.

محمودزاده همچنین بیان کرد: سوال این است دلیل این عدم تصمیم‌گیری به موقع در رابطه با اعضای کابینه چه بود؟ کش و قوس‌های انتخاب کابینه و تغییر مرتب لیست اعضاء حتی در آخرین ساعات معرفی به مجلس نشان می‌دهد که لابی‌ها و فشارهای سیاسی بر انتخاب کابینه و هیات وزرای جناب آقای رئیسی حاکم بوده است نه انتخاب براساس توانمندی و شایستگی.

وی افزود: جناب آقای رئیسی شما سال‌ها رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودید، شما در انتخابات دوازدهم رأی دوم داشتید و در انتخابات اخیر از ۶ ماه قبل همه می‌دانستند ایشان رئیس‌جمهور است. چگونه بعد از این همه دوره و حضور در انتخابات و مسئولیت‌های کلیدی و یکه‌تازی در رقابت انتخابات سیزدهم این تعداد افراد واجد شرایط کابینه در اختیار نداشتید که به مجلس معرفی کنید؟

نماینده مهاباد در ادامه بیان کرد: اشکالات بعدی کابینه آقای رئیسی عبارت است از سن بالای اعضای کابینه علیرغم شعار کابینه جوان، متوسط سن کابینه شما ۵۲ سال است. تجربه کم، ناهمگون و ناهمسو بودن وزرای پیشنهادی در کنار عدم استفاده از اهل سنت در کابینه به همراه عدم استفاده از زنان، عدم عمل به نتایج سامانه انتخاب مدیران از اشکالات جدی کابینه شما است.

نماینده مردم مهاباد در ادامه سخنان خود، خطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور در جلسات متعددی در رابطه با به کارگیری افراد توانمند از اقوام و مذهب قول دادید اما اگر به لیست کابینه نگاه کنید خالی از جناح‌های سیاسی و اهل سنت است. در اصل دولت سیزدهم در چینش کابینه خود میلیون ها نفر از اهل سنت را نادیده گرفته است، آیا در میان جامعه عظیم اهل سنت و نخبگان آن‌ها اعم از کرد، بلوچ، عرب آیا فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود و در کابینه حضور داشته باشد؟

وی با اشاره به انتصاب فرمانده نیروی دریایی، بیان کرد: در این میان جا دارد از اقدام قابل تقدیر و اندیشمندانه رهبر انقلاب در انتخاب یک کرد سنندجی به عنوان فرمانده نیروی دریایی تشکر کنم.

محمودزاده در بخش دیگر از نطق خود در مخالفت با کابینه پیشنهادی به عدم حضور زنان در کابینه اشاره کرد و بیان کرد: زنان نیمی از جامعه هستند اما هیچ زنی در کابینه حضور ندارد و این سوال در نتیجه مطرح است که چرا ۵۰ درصد زنان در کابینه سیزدهم جا ندارند. در ابتدای انتخابتان اعلام کردید سامانه نظرسنجی برای انتخاب مدیران توانمند راه‌اندازی می‌شود اما این اقدام در زمانی مثبت بود که به نتایج آن نیز عمل می‌شد، آیا در سامانه مذکور از جناح‌های دیگر فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود؟

وی ادامه داد: تورم بالای ۴۴ درصد، نقدینگی، نرخ بیکاری بالا، کسری بودجه، آمار ۳۲ درصدی خانواده‌های زیر خط فقر، خشکسالی، خاموشی‌های مکرر، شرایط اقتصادی بین‌المللی و ... مشکلاتی را پدید آورده است لذا برای مدیریت کشور نیاز به انتخاب افراد توانمند و اجرایی بود که با شجاعت و هماهنگی فعالیت می‌کردند که متأسفانه کابینه شما فاقد تجربه کافی و سابقه است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با طعنه به عدم آشنایی وزرای کابینه با یکدیگر، ابراز داشت: حداقل اعضای کابینه را پیش از این با هم آشنا می‌کردید، چراکه برخی از آن‌ها در راهروها و کمیسیون‌های مجلس با یکدیگر آشنا شدند که این مساله هم یکی دیگر از مشکلات کابینه معرفی شده شما است.

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: در پایان از همکاران به ویژه خواهران عزیز تقاضا دارم با آراء خود از حضور افراد ضعیف در کابینه جلوگیری نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز