خبرگزاری کار ایران

محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید به بهانه تنظیم بازار نگران صادرات باشیم/ ترکیه جای ما را در بازار عراق گرفته است/برای «رونق تولید» باید ارتباط دوستانه‌ای با همسایگان داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۶۰۰

یک نماینده مجلس دهم تاکید کرد: ما تقریبا سال گذشته بازار عراق را بیش از ۵۰ درصد در دست داشتیم اما متاسفانه هم اکنون به کمتر از ۲۰درصد رسیده است و این ترکیه که هیچ زحمتی برای عراق نکشیده بازار عراق را گرفته است. ما همواره در همه مشکلاتشان در کنار عراق بودیم ولی حالا در صادرات محصولات ترکیه جای ما را گرفته است. این موارد نیازمند رایزنی های سیاسی است که دیپلماسی خارجی ما بتواند بازارهایی را برای محصولات ما پیدا کند تا بتوانیم محصولات خود را تولید و صادر کنیم.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره شعار سال ۹۸ که از سوی مقام معظم رهبری «رونق تولید» نامگذاری شد، گفت: شعار «رونق تولید» بیشتر در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که ما باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم. با توجه به شرایطی که وجود دارد و قیمت ارز و سایر کالاها هم بالا است ما باید روی بحث صادرات کار کنیم تا بتوانیم هم ارز را وارد کشور کنیم و هم بتوانیم اشتغال را افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: مشکلی که سال گذشته وجود داشت این بود که ما برنامه مدونی برای صادرات محصولات مازاد و همچنین بازاریابی در کشورهای دیگر جهان نداشتیم و این باعث شده که محصولات کشاورزی و صنعتی‌مان صادر نشود و تولیدکنندگان با مشکلات جدی روبرو شوند. درنتیجه ما هم برای رونق تولید باید روی بحث صادرات و بازاریابی کار کنیم و هم باید در داخل به خصوص در بخش صنعتی تولیدات را به صورت خام صادر نکنیم بلکه بسته‌بندی کنیم یا به محصولاتی دیگر تبدیل کنیم که ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به عنوان مثال ما سنگ‌های معدنی را می‌بینیم که به صورت فله‌ای و فراوری نشده و خام صادر می‌کنیم. کشورهای دیگر روی این محصول خام کار می‌کنند آن را فراوری کرده و چندبرابر کشور ما از آن بهره‌مند می‌شوند یا اینکه محصولات کشاورزی را به صورت بسته‌بندی‌های نامرتبی صادر می‌کنند و کشورهای دیگر محصولات کشاورزی ما را می‌گیرند و با بسته‌بندی‌هایی به نام خود و با چند برابر قیمت می‌فروشند یعنی ما باید هم در فراوری محصولات و هم در بسته ‌ندی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه ما به بهانه تنظیم بازار نباید نگران صادرات باشیم، گفت: صادرات راه دارد و اینکه ما جلوی صادرات را بگیریم که تنظیم بازار را انجام دهیم کار درستی نیست بلکه ما باید میزان نیاز کشورمان را بر اساس آمار سرانه بسنجیم و میزان تولید را در اختیار داشته باشیم و  سعی کنیم مازاد آن صادر شود تا رونق تولید در کشور ایجاد شود. چون رونق تولید تنها برای مصرف داخل نیست بلکه ما باید برای صادرات هم برنامه‌ریزی کنیم که متاسفانه این برنامه‌ریزی به آن صورتی که باید باشد نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم مهاباد با اشاره به لزوم حفظ تعاملات با دنیا گفت: در جهت رونق تولید سیاست خارجی ما باید به نحوی تنظیم شود که ارتباط نزدیک و دوستانه‌ای با کشورهای همسایه و سایر کشورها ایجاد کنند و برای محصولاتمان بازاریابی کنند و گروه‌های اقتصادی هم با هم رفت و آمد کنند که بتوانند این بازارهایی که در جهان بیشترش متعلق به ما بود این‌ها را بازگردانند. مثلا صنایع فرش دستی ما در چند سال گذشته بازارش در منطقه و حتی اروپا در دست ما بود اما هم اکنون کشورهای دیگر فرش ما را می‌گیرند و به نام خودشان صادر می‌کنند.

این عضو فراکسیون امید یادآور شد: ما تقریبا سال گذشته بازار عراق را بیش از ۵۰ درصد در دست داشتیم اما متاسفانه هم اکنون به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است و این ترکیه که هیچ زحمتی برای عراق نکشیده بازار عراق را گرفته است. ما همواره در همه مشکلاتشان در کنار عراق بودیم ولی حالا در صادرات محصولات ترکیه جای ما را گرفته است. این موارد نیازمند رایزنی‌های سیاسی است که دیپلماسی خارجی ما بتواند بازارهایی را برای محصولات ما پیدا کند تا بتوانیم محصولات خود را تولید و صادر کنیم.

محمودزاده بیان کرد: نکته دیگر در رونق تولید مربوط به ظرفیت‌های تولیدی کشور است که باید این ظرفیت را با تسهیلاتی که در اختیار این بخش‌ها قرار می‌دهیم تقویت کنیم. به عنوان مثال هم اکنون ۷۰ درصد اماکن دامی ما خالی از دام است و صنایع پایین دستی کشاورزی دارند با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و دامداری‌های ما هم چنین است درنتیجه ما باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم که از همه ظرفیت خودشان برای تولید استفاده کنند.

وی اظهار کرد: اگر از همه ظرفیت تولید کشور استفاده کنیم هم اشتغال افزایش پیدا می‌کند و هم درآمدها بالا می‌رود و هم اینکه می‌توانیم صادرات داشته باشیم. متاسفانه بیشتر ظرفیت تولیدی ما خالی است و تعدادی از معادن ما تعطیل شده‌اند ما باید این حوزه‌هایی که دارای مشکلات اینچنینی هستند را شناسایی کنیم و مشکلاتشان را حل کنیم و جلساتی با تولیدکنندگان داشته باشیم. تا زمانی که این پتانسیل‌ها را فعال نکنیم نمی‌توانیم به این شعاری که مقام معظم رهبری فرمودند و مسیر را مشخص کردند برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز