خبرگزاری کار ایران

محمودزاده در جریان سوال از وزیر نفت مطرح کرد:

تاخیر و کندی در برداشت از میادین مشترک دریای خزر/گازرسانی به روستاها از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۸۵۹

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: گازرسانی به روستاها و مناطق محروم، مصرف سوخت های فسیلی و مهاجرت مردم را به شهرها را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه صحن علنی امروز سه شنبه ۱۸ خرداد مجلس شورای اسلامی، جلال محمودزاده در جریان طرح سوال مشترک خود و کمال حسین پور از وزیر نفت درخصوص دلایل کمبود گاز مایع و نفت سفید در سطح کشور خصوصاً روستاها و مناطق محروم گفت: انرژی به عنوان یکی از مهمترین ارکان فعالیت های اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. براساس آخرین آمارهای ارائه شده ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی شناخته می شود.

وی ادامه داد: وجود ذخایر بزرگ گاز نیازمند برنامه ریزی دقیق در زمینه تولید، انتقال، ذخیره سازی و توزیع عادلانه است. با وجود غفلت های صورت گرفته در زمینه برداشت از میادین مشترک از دریای خزر که بیش از ۲ تریلیون فیت مکعب گاز و ۲.۵ میلیارد بشکه نفت در این حوزه، برداشت از این میادین به کندی صورت می گیرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم افزود: با وجود دارا بودن بیشترین ذخایر نفت و گاز، چرا مردم باید در شهرهای محروم و روستاها در صف های طولانی نفت سفید و گاز مایع انتظار بکشند؟ چه کسی مسئول این بی برنامگی هاست؟ زمانی که وزارت نفت و شرکت گاز در گازرسانی به روستاها و مناطق محروم کم کاری می کنند، مردم مجبورند از نفت سفید و گاز مایع استفاده کنند. وزارت نفت از تامین حداقل سوخت گاز مایع نیز کوتاهی می کند.

محمودزاده گفت: وزیر نفت به خوبی می داند گازرسانی به روستاها علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی باعث کاهش مصرف گاز مایع نیز می شود و از مهاجرت به شهرها و تخریب جنگل ها و مراتع جلوگیری می کند.

وی افزود: علی رغم فواید بسیار زیاد گازرسانی، وزارت نفت در اجرای این امر سهل انگاری می کند، چرا باید مردم نجیب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان، آذربایجان غربی و کردستان دارای کمترین برخورداری از گاز شهری باشند و در فصول سرد سال برای تامین نیاز خود به سوخت در صف نفت سفید و گاز مایع قرار گیرند.

نماینده مردم مهاباد با اشاره به اینکه وزیر نیرو به عنوان متولی امر پاسخ های قانع کننده ای به سوالات بدهد، بیان کرد: علی رغم تولید چندین برابری گاز بیش از نیاز داخلی، چرا مردم باید از نعمت گاز خانگی محروم باشند؟ چرا به اندازه کافی گاز مایع، CNG ، نفت گاز و نفت سفید دراختیار روستاییان و مردم کشور قرار نمی گیرد؟ چرا جلوی دلالان و واسطه ها گرفته نمی شود و به دلیل عدم نظارت کافی هر سلیندر گاز مایع در شهرهای اطراف تهران به ۵ برابر قیمت مصوب فروخته می شود؟

محمودزاده تصریح کرد: چرا در حال حاضر به دلیل کم کاری وزارت نفت در ایجاد جایگاه های سوخت در کشور بیش از یک میلیون خودرو به صورت غیرقانونی از گاز مایع استفاده می کنند؟

وی ادامه داد: سامانه الکترونیکی عرضه گاز مایع یا سامانه صدف در کشور دارای مشکلات بسیار زیادی است و مردم روستاهای بدون اینترنت را سرگردان کرده است. سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن گاز در کشور برداشت می شود، ۸ میلیون تن از گاز تولیدی در کجا مصرف می شود؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت در تاریخ ۲۶ آذرماه سال ۹۸ درخصوص گاز مایع و صف های طولانی مصاحبه کرد و گفت که به زودی مشکل کمبود گاز مایع برطرف می شود، اما پس از گذشت یک سال صف های طولانی تری تشکیل شد!

محمودزاده ادامه داد: گزارش های کارشناسان از مسائل دیگری در وزارت نفت خبر می دهد که تصمیم گیری ها برخلاف منافع ملی است. لازم است وزیر نفت به نمایندگان توضیح دهد دلیل مخالفت وی و مجموعه تحت اختیارش درخصوص توزیع گاز مایع و CNG در داخل کشور چیست و چرا سعی می کنند به جای تامین گاز داخل، آن را صادر کنند؟ چرا باید سالانه بیش از ۴ میلیون تن گاز تولیدی را در فلرها بسوزانند و یا در لوله های خط گاز طبیعی تزریق شود؟

وی تصریح کرد: دلیل مخالفت وزارت نفت با مصرف گاز مایع در خودروه که توسط مجلس به تصویب رسید چه بود؟ آیا مصرف گاز مایع به صورت قانونی بهتر است یا سوزاندن آن؟

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: میانگین قیمت جهانی گاز مایع در شرایط غیرکرونایی ۱۵۰ دلار کمتر از قیمت بنزین است، لذا از نظر اقتصادی و زیست محیطی بسیار بهتر است که مصرف گاز مایع بخش های خانگی و خودروها در کشور افزایش یابد و در مقابل در مصرف بنزین و گازوئیل صرفه جویی شود و با صادرات مازاد آنها درآمد بیشتری برای کشور کسب کنیم. وزارت نفت ترجیح می دهد علی رغم قیمت جهانی کمتر، گاز مایع را صادر کند. آیا دلیل این موضوع در اختیار قرار گرفتن صددرصدی منابع حاصل از صادرات گاز است؟

وی با اشاره به اینکه ۱۴.۵ درصد از درآمد حاصل از مصرف داخلی گاز در اختیار وزارت نفت قرار می گیرد، ادامه داد: وزارت نفت سالانه از محل صادرات گاز بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان در بودجه سهم مستقیم دارد، اما این وزارتخانه با توزیع گاز مایع و CNG از این درآمد محروم می شود. اجازه دهید دولت یا بخش خصوصی اقدام به احداث جایگاه های عرضه گاز مایع و گاز طبیعی کند و سوخت های فسیلی را صادر کنیم.

محمودزاده افزود: سالانه با صادرات سوخت های فسیلی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد بیشتر کسب می کنیم، اما درآمد شیرین صددرصدی صادرات گاز برای وزارت نفت از این اقدام جلوگیری می کند. از نمایندگان درخواست دارم روند فعلی اصلاح شود، هر چند که در جریان بررسی لایحه ۱۴۰۰ با اصلاح بند الحاقی ۲ تبصره یک موافقت شد و براساس آن مجلس، وزارت نفت و وزارت کشور را موظف کرد که امکان احداث جایگاه های سوخت و زیرساخت های استفاده قانونمند از گاز مایع را با اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی تا سقف ۲۰ میلیون تن در سال را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه موظف شده به هر یک از خانوارهای ساکن مناطق فاقد لوله کشی گاز طبیعی، یارانه ای معادل ۳۳ کیلوگرم گاز مایع اختصاص دهد. یارانه هر کیلوگرم گاز مایع معادل نیم لیتر بنزین سهمیه ای محاسبه و به حساب سرپرست خانوار واریز شود. وزارت نفت باید آیین نامه این قانون را هر چه سریعتر به تصویب هیات وزیران برساند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت پاسخ دهد که چرا مخالف توسعه جایگاه های گاز مایع و گاز طبیعی در کشور است؟ چرا روند گازرسانی به استان ها و شهرهای محروم به کندی پیش می رود و سطح سرانه انشعاب را تغییر نمی دهد؟ آیا بهتر نیست جای سوزاندن و صادرات گاز با قیمت پایین، این نعمت خدادادی در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم در صف های طولانی سختی ها را تحمل نکنند؟

محمودزاده بیان کرد: گازرسانی به روستاها در زمان مسئولیت آقای زنگنه ۲.۵ برابر شده، اما در استان های عقب مانده از توسعه گازرسانی کماکان مشکلات وجود دارد. سرانه گازرسانی با افزایش هزینه ها و نرخ دلار، افزایش پیدا نکرده و همین امر باعث شده استان های محروم در شرایط گذشته باقی بمانند و برای جبران عدم گازرسانی مجبور به استفاده از گاز مایع هستند. از وزیر انتظار داریم گازرسانی در مناطق محروم افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز