خبرگزاری کار ایران

رفیعی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

از کم‌آبی تا آلودگی هوا و پسماند، بایدها و نبایدهای دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست/ وظیفه ما در مجلس مطالبه‌گری است/ جوانان کابینه می‌توانند تحول را راحت‌تر رقم بزنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۷۸۲

رئیس فراکسیون محیط زیست، گفت: با توجه به میزان اهمیت این حوزه آقای رئیسی باید به همراه و همچنین سازمان محیط زیست همه توان خود را به خدمت بگیرد به این خاطر که ایشان با شعار تحول آمده‌اند و یکی از عرصه‌هایی که باید دچار تحول شود، سازمان محیط زیست است.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص «ارزیابی خود از نگاه رئیس‌جمهور نسبت به مساله محیط زیست، مشکلاتی که کشور در این حوزه با آن مواجه است و اولویت‌ها و معضلات محیط زیستی»، گفت: به نظر من نگاه آقای رئیسی به مساله محیط زیست یک نگاه عملگرایانه است، ما این را از بررسی روند تصمیمات و عملکرد ایشان در قوه قضائیه می‌توانیم ببینیم. ما به عنوان یک فعال محیط زیست این مدل رفتار در رأس یک قوه را پیش از آن کمتر دیده بودیم و دستوراتی که ایشان در این حوزه صادر کردند نشان دهنده این بود که ایشان به این دغدغه باور دارند.

وی ادامه داد: ما این انتظار را داریم که در دولت هم با توجه به اینکه اکنون یکی از عمده ترین مسائل و مشکلات کشور محیط زیست است و تا این موضوع حل نشود، خیلی مشکلات حل نخواهد شد؛ این رویه ادامه پیدا کند. البته می‌دانیم که دولت کارهای بر زمین مانده و چالش‌های اقتصادی فراوانی دارد اما بدون شک «محیط زیست» یکی از چالش‌های مهم هست و خواهد بود.

نماینده تهران در مجلس در دامه بیان کرد: در نتیجه با توجه به میزان اهمیت این حوزه آقای رئیسی باید به همراه وزرا و همچنین سازمان محیط زیست همه توان خود را به خدمت بگیرد به این خاطر که ایشان با شعار تحول آمده‌اند و یکی از عرصه‌هایی که باید دچار تحول شود سازمان محیط زیست است به عبارتی می‌توان گفت تا این‌ها دچار تحول نشود خیلی از مشکلات به قوت خودش باقی می‌ماند.

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه «سدسازی» ما هزینه‌های مالی و غیرمالی زیادی را برای یک پروژه صرف می‌کنیم اما بعد می‌بینیم که وقتی احداث می‌شود، نارضایتی اجتماعی فوران می‌کند؛ مردم اصلا این پروژه را نمی‌خواهند و حتی در حکمرانی هم نگاه مردم به سمت ناکارآمدی تغییر می‌کند.

رفیعی در ادامه اظهار داشت: این نشان می‌دهد که از ابتدا صرفا براساس نگاه سازه‌ای تصمیم گرفتیم و ابعاد اجتماعی-محیط زیستی را مدنظر قرار ندادیم و این نارضایتی‌ها عمدتا از محیط زیست باز می‌گردد. پس این نگاه تحولی و بینش در حوزه محیط زیست یکی از لازمه‌های حکمرانی جدید در گام دوم انقلاب است. این‌ مباحث را شعاری مطرح نمی‌کنم کاملا الزامی است؛ اکنون در رودخانه‌های مرزی برنامه محوری مشخص‌ ما بروز و ظهور ندارد. کشورهای کناردست و پیرامون درحال دریغ کردن سرشاخه‌های آبی هستند و ما برنامه‌ای برای این نداریم و شما طی هشت سال گذشته هیچ صدایی از هیچ یک از مسئولین در این خصوص نشنیدید؛ انباشت این موضوعات مردم را به سمت فوران نارضایتی و بحران سوءظن به مساله کارآمدی می‌برد.

وی افزود: در نتیجه دولت باید بر روی این موضوعات هم برنامه‌ریزی، تمرکز و وقت بگذارد و مسائلی همچون دیپلماسی محیط زیست، چالش های محیط زیست و آلودگی های محیط زیستی مانند پسماند و آلودگی هوا از دغدغه‌های جدی مردم است و همچنین مشکل آب که با آن مواجه هستیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست در پاسخ به این سوال که «با توجه انتخاب اعضای کابینه برآیند عملکردی این افراد می‌تواند تامین‌کننده دغدغه‌های محیط‌زیستی باشد؟»، گفت: نمی‌توانم قضاوت پیش داورانه داشته باشم اما باتوجه به اینکه تعدادی از اعضای کابینه میانگین سنی جوانی دارند فکر می‌کنم که جوان‌ها تحول را راحت‌تر می‌توانند رقم بزنند و شاید این انتظار را بالا ببرد و اتفاق مدنظر رقم بخورد.

رفیعی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در مجلس بدون شک مطالبه‌گری است و در این زمینه تفاوتی ندارد که دولت مستقر دولت سیزدهم باشد یا دولت دوازدهم و یا دولتی دیگر.

انتهای پیام/
امین مهرآور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز