خبرگزاری کار ایران

استدلال‌های موافقان و مخالفان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛

موافقان: طرح موجب تمرکز بهتر بر حوزه‌های راه و مسکن می‌شود/ مخالفان: تفکیک برخلاف کوچک‌سازی دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۱۴۴

موافقان و مخالفان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در صحن علنی امروز مجلس به بیان استدلال های خود نسبت به رد یا تصویب این طرح پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه صحن علنی امروز ۲۴ مرداد مجلس شورای اسلامی و در زمان رسیدگی به طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین نمایندگان موافق و مخالف به طرح نظراتخود پرداختند.

سید کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در موافقت با این طرح گفت: وزارت راه و شهرسازی بیش از ۲۰ بخش دارد که مسئولیت های مهم و فراوانی دارند و به دلیل عدم تمرکز کارها زمین مانده است.  ما در کشور ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم که به ساختمان ها به دلیل عدم رعایت اصول فنی هم از ایمنی برخوردار نیستند و هم به دلیل نداشتن مجوزهای لازم خدمات آب و برق و گاز هم دریافت نمی‌کنند.همچنین ما ۲۰ میلیون جمعیت ساکن بافت فرسوده داریم که این ها باید رسیدگی شود.

وی ادامه داد:همچنین ۶۰درصد راه های کشور نیاز به تعمیر و مرمت دارد و در میان کشورهای جهان از این لحاظ در جایگاه۱۱۳ هستیم. با چنین شرایطی آیا می خواهید به دولت کمک کنید که سالی ۱ میلیون مسکن تحویل بدهد؟ با شرایط فعلی همه توان ما به ۳۰۰ هزار هم نمی رسد.

سارا فلاحی نماینده ایلام در ادامه در مخالفت با طرح مذکور طی سخنانی گفت: ایجاد تشکیلات جدید یعنی حجیم کردن دولت در حالی که کوچک سازی شعار امروز در همه جهان است. دولت باید بسیاری از کارها را واگذار کند نه اینکه تصدی بیشتری را برعهده گیرد.

وی ادامه داد: با بزرگ شدن دولت منابع بیشتری اختصاص پیدا می کند و این منابع بیشتر زمینه ساز فساد است، از سوی دیگر این منابع بیشتر از بودجه های عمرانی کاسته شده و به بودجه جاری اختصاص می یابد.

خلیل بهروزی فر نماینده فومن در ادامه به عنوان موافق بعدی با رد هزینه‌زا بودن این طرح، بیان کرد: در ادغام قبلی این دو وزارتخانه به صورت واقعی ادغام نشدند و صرفا تجمیع صورت گرفت، به همین دلیل تفکیک امروز هزینه ساز نخواهد بود. امروز مدیران استانی در این وزارتخانه به دلیل گستردگی امور تمرکز کافی برای رسیدگی به کارها را ندارند. 

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در ادامه به عنوان مخالف این طرح اظهار داشت: این طرح بار مالی دارد و توسط شورای نگهبان رد خواهد شد. از سوی دیگر وقتی دولت در حال تشکیل است چرا اجازه نمی دهیم دولت شکل بگیرد و آغاز به کار کند و بعد این طرح بررسی شود؟چرا علیرغم نامه دولت این طرح مسکوت نماند تا بعد از شروع به کار دولت با همکاری و همفکری دولتی ها بررسی شود؟

گفتنی است پس از پایان صحبت های موافقان و مخالفان این طرح در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد و که مورد تصویب نمایندگان قرار نگرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز