خبرگزاری کار ایران

رییس اسکودا:

باب تعامل و گفت‌وگو با قوه قضاییه را نمی‌بندیم/ گلایه‌های زیادی از سازمان سنجش و ستاد مبارزه با کرونا داریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۶۹۱

رییس اسکودا اظهار کرد: ما باب تعامل و گفت‌وگو با قوه قضاییه را نمی‌بندیم، از سوابق و تجربیات آقای اژه‌ای نیز انتظار تعامل داریم و امیدوارم به نتیجه برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر کوشا در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع)، اظهار کرد: در ماه گذشته شاهد انتخابات ریاست جمهوری بودیم و با شرکت مردم در انتخابات، دکتر رییسی، ریاست جمهوری را به عهده گرفتند و به ایشان تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم در این جایگاه موفق باشند. همچنین انتصاب حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را هم تبریک عرض می‌کنم.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری افزود: از کلیه داوطلبان آزمون وکالت ۱۳۹۹ عذرخواهی می‌کنم و تأکید می‌کنم که ما در این قضیه مقصر نبودیم و گلایه‌های زیادی از سازمان سنجش و ستاد مبارزه با کرونا داریم. مسئولیت‌های تعلیق‌های آزمون را می‌پذیریم. هرچند که ما قصوری نداشتیم و تا روز آخر برای برگزاری آزمون تلاش کردیم اما اراده‌هایی برای تعویق وجود داشت.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری قابلیت اجرا ندارد، گفت: در مورد متن دروس خارج از آیین‌نامه به زودی در اتحادیه تصمیم‌گیری می‌کنیم و این تصمیم‌گیری از اختیارات ذاتی کانون‌های وکلاست.

این حقوقدان تأکید کرد: آنچه که مسلم است این است که آیین‌نامه اخیر‌الصدور، تشریفات ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا را رعایت نکرده است. ماده ۲۲ در لایحه استقلال کانون وکلا اینگونه اشعار می‌دارد که کانون وکلا با رعایت مقررات این قانون آیین‌نامه‌های مربوط به امور کانون از قبیل انتخابات کانون و طرز رسیدگی به تخلفات و نوع تخلفات و مجازات آنها و ترفیعات و کارآموزی و پروانه وکالت را در مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون تنظیم می‌نماید و پس از تصویب وزیر دادگستریبه موقع اجرا گذاشته می‌شود.

کوشا اضافه کرد: بنابراین بین مرجع تنظیم و تصویب تفکیک قائل شده است؛ ما یکبار در سال ۱۳۳۴ آیین نامه را نوشتیم و عده‌ای معتقدند آیین نامه جدیدی نمی‌توانیم بنویسیم مگر اینکه اصلاحیه جدیدی تدوین کنیم.

وی گفت: آیا آیین نامه اخیر، استقلال کانون‌های وکلا را زیر سوال نمی‌برد؟ چون استقلال وکلا از جوهره وجودی کانون‌هاست. اگر این استقلال زیر سوال برود، ما کانون‌های وکلای قوه قضاییه می‌شویم.

این وکیل دادگستری گفت: ما طی نامه‌ای به آقای محسنی اژه‌ای نوشتیم و تقاضای ملاقات کردیم و گفتیم که اشکالات آیین‌نامه اجرایی اخیرالصدور در چهار بخش به این آیین‌نامه وارد است و ۱۱ مورد ناقض استقلال و مغایر مواد قانونی است که ماده ۱۴ این آیین نامه نمونه‌ای از این نقض‌هاست.

وی ادامه داد: نوشتن دستورالعمل توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه با کمک کانون‌ها غیرمنطقی است. ما یک نهاد مستقل هستیم و برای نوشتن دستورالعمل به معاونت حقوقی وابسته نیستیم. اگر نوشتن دستورالعمل ضروری باشد، خود ماده قانونی مشخص می‌کند که به چه صورتی دستورالعمل تدوین شود.

کوشا با بیان اینکه در اصلاحیه تغییراتی اعمال شده که نه تنها مورد نظر کانون نیست بلکه مغایر مواد قانونی است، گفت: در این اصلاحیه اعلام شده که تسلیم نسخه‌ای از وکات نامه برای وکیل ضروری است در صورتی که نسخ الکترونیکی است.  همچنین ماده ۱۷ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ تصریح کرده که از تاریخ اجرای این قانون هیچ وکیلی را نمی‌توان از شغل وکالت معلق نمود مگر به حکم دادگاه انتظامی؛ در صورتی که در این آیین نامه گفته شده که تعلیق وکلا منحصراً به عهده حکم دادگاه انتظامی نیست.

رییس اسکودا اظهار کرد: ما در اصلاحیه‌ها نظر دادیم و تمامی نظرات و نوآوری‌های ما را حذف کردند. ما درخواست کردیم که موسسات حقوقی ساماندهی شود اما این درخواست ما را نادیده گرفتند و حذف کردند.

کوشا اظهار کرد: ما باب تعامل و گفت‌وگو با قوه قضاییه را نمی‌بندیم، از سوابق و تجربیات آقای اژه‌ای نیز انتظار تعامل داریم و امیدوارم به نتیجه برسیم.

وی درباره زمان برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ نیز گفت: این آزمون قطعاً در ۷ آبان برگزار می‌شود. درباره دروس هم  یک مورد حقوق اساسی به پیشنهاد خودمان افزوده شده و درباره درس متون فقه هم باید جلساتی برگزار شوند تا درباره آنها تصمیم گیری شود زیرا دروس امتحانی ارتباطی به آیین نامه وکالت ندارند.

رییس اتحادیه سراسری کانو‌ن‌های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا مرجع اجرای آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، کانون است؟ گفت: طبق قانون اگر تشریفات رعایت شود ما باید این آیین نامه را اجرا کنیم اما اگر تشریفات اجرا نشود و مرجع تنظیم و تصویب خلط شود، ما برای اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به ظرفیت آزمون وکالت گفت: سال گذشته ۸۱ هزار نفر شرکت کردند و بیش از ۳ هزار نفر قبول می‌شوند و در سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۰ درصدی داشته‌ایم و حدود ۴ هزار نفر جذب خواهند شد اما افزایش نیافتن ظرفیت ما به این دلیل است که رئیس دادگستری های برخی از استان‌ها مخالف هستند.

کوشا در خصوص واکسینه شدن وکلای کانون نیز گفت: سومدیریت در ناتوانی ایران در بحث واکسیناسیون زبان‌زد شد. ما درصدد هستیم گزارش کاملی را تهیه کنیم که چه آسیب‌‌هایی به ما وارد شد و حقوق موکلان ما تضییع شد.

وی در خصوص خدمات رفاهی کانون نیز گفت: ما یک صندوق حمایت داریم که چندین سال است این صندوق تشکیل شده و از سال ۵۵، هم وام می‌دهیم و خدمات رفاهی داریم اما تبلیغات نمی‌کنیم، چون خدمات درون صنفی است. ما یک نهاد مردمی هستند و‌ مرکز وکلا از یک نهاد حاکمیتی است و از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند. من دوست ندارم که ما اختلاف داشته باشیم. نهاد موازی خلاف قانون است و باید جمع شود و باید یکی شویم و به نفع مردم خدمت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز