خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق را پرداخت کرد/طی ۸ سال گذشته حدود ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۸۳۴

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه طی ۸ سال گذشته حدود ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد، تصریح کرد که دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق را طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ پرداخت کرده چون هزینه تولید آن بیش از فروش آن است.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اقداماتی برای ظرفیت‌سازی انرژی الکتریکی و برق طی سال‌ها انجام شده است، اظهار داشت: واقعیت این است که اکنون مردم با مشکل کمبود برق مواجه هستند، اما در این وضعیت عده‌ای اظهارنظرهای نادرستی را مطرح می‌کنند اظهارنظرهایی که متاسفانه از رسانه ملی نیز منعکس شد مبتنی بر این بود که اصلاً طی سال‌های گذشته به ویژه برنامه ششم هیچ اقدامی برای افزایش ظرفیت برق در این کشور صورت نگرفته و این وضعیت ناشی از عدم ظرفیت‌سازی‌هایی است که می‌باید صورت می‌گرفته است. 

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه به عنوان یک دستگاه نظارتی که همه آمارهای کشور را در اختیار دارد، گزارش ظرفیت‌سازی نیروگاهی در برنامه ششم، مقدار ظرفیت انرژی الکتریکی که در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش پیدا کرد و همچنین تعدادی از واحدهای نیروگاهی به آدرس و نام ظرف ماه‌های و سالهای گذشته در حال افتتاح است را نیز اعلام می‌کند که بتوانیم به عنوان یک موضوع پیگیری و راستی‌آزمایی انجام دهید. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: طی برنامه ششم گرچه آمار را برای نیروگاه‌های حرارتی، خورشیدی و بادی به تفکیک داریم اما برای اینکه عدد رند شود آن را یک جا می‌گویم؛ ۲۴ هزار و ۳۳۷ مگاوات برق تولید شده است. طی ۸ سال گذشته بالغ بر ۱۹ هزار و ۷۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است. مردم مشکل دارند و به دلیل‌عدم توازن بین عرضه و تقاضا این مسائل ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: ۲۰ هزار مگاوات در هشت سال گذشته به ظرفیت نیروگاهی برق اضافه شده و کمکی که به صنعت برق صورت گرفته ۲۳ هزار میلیارد تومان طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ است. دولت بدهی‌های صنعت نفت برق را تقبل کرده به دلیل اینکه صنعت برق معتقد است و قیمت تولید برق خیلی کمتر از قیمت تمام شده آن است.

نوبخت تصریح کرد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، هر آنچه که از افزایش قیمت‌ها حاصل می‌شود باید به صورت یارانه مستقیم به مردم و بخش تولید کمک شود. لازم به ذکر است که در سه سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان از آنچه که از افزایش قیمت برق دریافت کرده بود را به صنعت برق برگرداند تا این صنعت بتواند سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

وی به تعداد نیروگاه‌های افتتاح شده نیز اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بخش گاز نیروگاهی سیکل ترکیبی قشم، دالاهو، فردوسی، شیروان، هنگام، کاسپین، سبلان، خرم آباد، جهرم، آریان، زرند، عسلویه و ارومیه تاکنون وارد مدار شده یا تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع سه هزار و ۸۴۶ مگاوات برق به ظرفیت کشور اضافه شده است.

رئیس سازمان برنامه بودجه خاطرنشان کرد: اکنون بین عرضه و تقاضا توازنی وجود ندارد و به همین خاطر مردم با قطعی برق مواجه می‌شوند، این موضوع باعث تأسف و نگرانی است اما اینکه بگویند در سال‌های گذشته هیچ سرمایه گذاری انجام نشده و نیروگاه جدیدی به بهره برداری نرسیده، درست نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز