خبرگزاری کار ایران

پایان مهلت تمدید یکماهه توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛‌

غریب‌آبادی: هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۵۴۶

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

به گزارش ایلنا، کاظم غریب آبادی در خصوص گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تفاهم فنی مشترک ایران و آژانس که قبل از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی حاصل شد، گفت: بعد از پایان سه ماهه این تفاهم، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تفاهم مشترک فنی با آژانس را تمدید نکند، ولی بر مبنای حسن نیت، ایران به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر ادامه داد.

وی افزود: ما هیچ تفاهمی با آژانس برای حتی یک ماه هم انجام ندادیم و دو روز گذشته مهلت یک ماه نیز پایان یافت. مدیرکل آژانس دیروز گزارشی را به اعضای شورای حکام و شورای امنیت ارسال کرد که این یک ماه تمدید هم از منظر او به معنای تمدید تمام شده و ایران به درخواست‌های آژانس پاسخی نداده که این تفاهم فنی را مجددا ادامه دهد و تمدید کند.

نماینده ایران در آژانس گفت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موقعیتی نبود که از ایران بخواهد فعالیت خودمان را ادامه دهیم. چون تفاهمی که ما با آژانس داشتیم، یک تفاهم بر مبنای اصول سیاسی بود و نه یک تفاهم فنی بر مبنای تعهدات جمهوری اسلامی ایران.‌ آن‌چه ملزم هستیم با آژانس همکاری کنیم، صرفا در چارچوب پادمان‌‌هاست و رویه‌های پادمانی که کشورها نزد آژانس تعهد دارند نیز مشخص است.

وی با اشاره به پاسخ روز گذشته‌اش به مدیرکل آژانس افزود: در پاسخی که به مدیرکل دادیم گفتیم که جمهوری اسلامی ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از  پادمان نیست و اگر ما داوطلبانه اقدام به ضبط این داده‌ها کردیم، به منزله این نیست که ما تعهدی نزد آژانس داشتیم و حالا شما بخواهید از آن به عنوان حق آژانس از آن یاد کنید و مکررا حق‌تان را از جمهوری اسلامی ایران مطالبه کنید. چرا که اگر یک اقدام داوطلبانه انجام می‌شود، نباید به عنوان یک اقدام تعهدآور و اجباری تلقی شود.

وی ادامه داد:  ظاهرا آقای مدیرکل آژانس این را اشتباه فرض کرده و برای خودش حقی قائل کرده است که مکررا این موضوع را پیگیری می‌کند. همان زمانی که ما این تفاهم مشترک فنی را با آژانس داشتیم با هدف کمک به مذاکرات سیاسی در جهت رفع تحریم‌ها و توفیق این مذاکرات بود.  اگر بحث مذاکرات در جریان نبود، نه آن تفاهم سه ماهه فنی را با آژانس داشتیم و نه تداوم یک ماهه آن را.

غریب آبادی عنوان کرد: اگر هم جمهوری اسلامی ایران هر تصمیمی را در این رابطه بگیرد، باز ارتباطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیدا نمی‌کند. یعنی باز در چارچوب تعهدات ما و دین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست. اگر مسئولان و دستگاه‌های ذیربط تصمیمی در این رابطه بگیرند چه در رابطه با تداوم آن و چه در رابطه با عدم تداوم ضبط داده‌ها (داده‌های دوربین‌ها) باز ارتباطی به آژانس پیدا نمی کند.  تصمیم، تصمیمی خواهد بود که صرفا مبنای سیاسی خواهد داشت. در واقع ما آژانس را در اینجا به عنوان یک مجری می‌بینیم، نه به عنوان کسی که نهاد مسئولی در این جا باشد و بخواهد حقی به گردن داشته باشد. 

 

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز