خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ای؛

انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر اعلام موجودیت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۵۹۵

امید به اصلاح و پیشرفت، امید به زندگی در ایرانی آبادتر و آزادتر، امید به پایان دورانی سخت و آغاز فصلی سبزتر و همانا امید به تحقق وعده الهی که پس از هر سختی، آسانی است.

انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام موجودیت کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه اعلام موجودیت انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به شرح زیر است:

﴿انْ أُرِیدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ﴾

«من قصدى جز اصلاح[جامعه‏] تا آنجا که بتوانم، ندارم، و توفیق من جز به[یارى‏] خدا نیست. بر او توکّل کرده‏ ام و به سوى او بازمى‏گردم.»(سوره هود. آیه۸۸)

دانشجویان فهیم پلی‌تکنیک؛

ایزدمنان را سپاسگزاریم که بار دیگر ندای حضور تشکلی منتقد و مستقل با هویتی دانشجویی بر فضای پلی‌تکنیک طنین‌انداز گشته است. " انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر " تشکلی است که پس از سال­‌ها رخوت و کمبود نهادی قانونی و دانشجویی برای فعالیت در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، آغاز حضور و فعالیت خود را به جامعه دانشگاهی پلی‌تکنیک و سایر دانشگاه‌های کشور اعلام می‌دارد.

همراهان گرامی؛

امروز دموکراسی به‌عنوان تجربه بی‌بدیل زیستِ مسالمت‌آمیز ابنای بشر درکنار یکدیگر، در سراسر جهان امری پذیرفته‌شده است. کشورها و ملل گوناگون با توجه به عقبه فرهنگی و هویتی خود، سعی در برپایی دموکراسی و ارزش‌های مستتر در آن در طول تاریخِ زیست جمعی خود داشته و دارند.

بیش از صدسال از مبارزه مستمر ملت ایران برای تحقق قانون و ارزش‌های دموکراتیک می‌گذرد. انقلاب مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی و دوم خرداد ۷۶ همگی نمودهایی از آزمون‌وخطای ملتی با تاریخی به درازای تاریخ تمدن بشری است.

دست آورد این خواست مستمر و جنبش تاریخی ملت، در این راه پرفرازونشیب، رسیدن به قانون اساسی است که با نظر به هویت ملیِ ایرانی و اسلامی، قرابت‌هایی با دموکراسی پذیرفته‌شده بشر امروز دارد.

هرچند، پس از گذشتن ۳۶ سال از انقلاب اسلامی هنوز بخشی از ظرفیت‌های دموکراتیک قانون اساسی مغفول مانده است لیکن جامعه مدنی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی دموکراسی در جهان امروز می‌بایست نقشی کلیدی در تحقق این مهم ایفا نماید.

جنبش دانشجویی به‌عنوان عضوی تأثیرگذار و مهم از جامعه مدنی، علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها، تنگ‌نظری‌ها و کج‌سلیقگی‌هایی که در طول تاریخ بر آن رفته، نقشی پررنگ در گذار به دموکراسی در این سال‌ها ایفا کرده است.

ازجمله فشارها و محدودیت‌هایی که برای نسل کنونی دانشجو عیان‌تر و ملموس‌تر است، می‌توان به دوران سیاه ۸ ساله دولت پاکان اشاره کرد.

سال‌هایی که دولت‌مردان اقتدارگرا با تمامی قوا به جنگی تمام‌عیار با دانشگاه – این آخرین سنگر آزادی – برخاستند. آنچه بر پلی‌تکنیک– قلب تپنده جنبش دانشجویی – در آن سال­های تلخ گذشت، خود گواهی بر این مدعاست.

حافظه دانشجویان کم ندارد از خاطرات مهرورزی دولت مهرورزهمچون تعلیق و محرومیت از تحصیل، ستاره‌دارکردن، به بند کشیدن دانشجویان و تعطیلی گسترده تشکل‌های قانونی دانشجو نهاد.

روزهایی که دانشجو را از ورود به دانشگاه – خانه خود – منع می‌کردند و سیطره‌ روسای امنیتی و نهادهای غیر دانشجویی مستقر در دانشگاه نفس دانشگاه و دانشگاهیان را به شماره انداخت. پروژه تک‌صدایی نمودن دانشگاه حتی دامان اساتید منتقد را نیز گرفت.

شرح زخم‌های وارده بر پیکره دانشگاه در این دوران، خود مثنوی صدمن می‌شود وبی‌شک یاد این سال‌های سخت همواره در خاطر جامعه دانشگاهی زنده خواهد ماند.

شب‌های هجر را گذراندیم و زنده‌ایم ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود

آنچه بر جنبش دانشجویی در این سال‌ها رفت، خود نمودی از عناد گسترده‌تر جریان تمامیت‌خواه با جامعه مدنی و ارزش‌های دموکراتیک بود.

نه‌ تنها دانشگاه که این فشارها و محدودیت‌ها موجب رخوت سیاسی جامعه، تضعیف نهادهای مدنی و به‌ تبع آن فسادها و مشکلات اقتصادی در سطح کلان شد.

افزایش روزافزون فشارها بر بدنه جامعه روند اتفاقات را آن‌طور پیش برد که پس از چندین سال انسداد فضای سیاسی کشور، انتخابات سال ۹۲ بار دیگر فرصت مساعدی را برای اعتماد مجدد ملت به دولت فراهم آورد.

بر این سموم که برطرف بوستان بگذشت عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی

بی‌شک بزرگ‌ترین دست آورد انتخابات سال ۹۲ احیای امیدی بود که همانا بذر هویت جامعه‌ ماست. امید به اصلاح و پیشرفت، امید به زندگی در ایرانی آبادتر و آزادتر، امید به پایان دورانی سخت و آغاز فصلی سبزتر و همانا امید به تحقق وعده الهی که پس از هر سختی، آسانی است.

﴿فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا﴾(آیه ۵ و ۶ سوره الشرح)

یاران دبستانی؛

تشکل نوظهور ما برآمده از همان امیدی است که از آن سخن رفت. اگرچه تلاش‌های دولت برای گشایش فضای سیاسی با میزان امید و انتظارات ایجادشده و حتی با وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور، هنوز فاصله زیادی دارد اما همین اندک ظرفیت‌های ایجادشده را نیز می‌توان به فال نیک گرفت.

ما بر آنیم که زیر چتر این تشکل با همراهی جامعه دانشگاهی پلی‌تکنیک، دست در دست هم دهیم و این بذر تازه‌رسته از خاک صبر را در دل‌هایمان بارور سازیم و در این راه با چشم‌پوشی از جفاهای رفته بر جامعه و دانشگاهیان در گذشته، دل‌ها را از کینه خالی کرده و با نگاهی روبه‌جلو، برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر بکوشیم. ما برای فردایی بهتر، امروزمان را اصلاح می‌کنیم.

ما بر آنیم تا با پایبندی به قانون اساسی و به‌کارگیری ظرفیت‌های دموکراتیک موجود در آن، در جهت بسط ارزش‌های اخلاقی، انسانی و اسلامی گام برداریم و درعین‌حال ظرفیت‌های فعلی را تا حد ممکن افزایش دهیم.

ما برآنیم تا در راستای پاسداشت حقوق بشر که در اسلام به‌عنوان حقی خدادادی شناخته می‌شود، بکوشیم و معتقدیم هیچ قدرت و حتی قانونی نباید و نمی‌تواند این حقوق الهی را محدود یا نقض کند.

ما برآنیم تا آزادی بیان را به‌عنوان یکی از شئون اساسی مندرج در حقوق بشر و دموکراسی پرورش داده و نهادینه کنیم چراکه نیک می‌دانیم ساختن ایرانی آباد، آزاد و مترقی تنها با حضور تمامی سلایق و عقاید ممکن می‌شود.

ما بر آنیم حق مخالفت را محترم شماریم، منتقدین را دشمن نپنداریم، با سلاح اتهام به جنگ هم نرویم و زمینه گفت‌وگوهای عقلانی و انتقادی در مورد مصالح عمومی را در دانشگاه فراهم آوریم و می‌پنداریم تنها مرهم جامعه خسته از افراط‌ وتفریط ما گسترش تساهل و تسامح، روح بردباری و پرهیز از خشونت است.

ما برآنیم تا در پلی‌تکنیک - این دانشگاه کنون از خزان رسته - بار دیگر فضایی پویا، امن و پرنشاط برای این خانواده با اصالت اعم از استاد، کارمند و دانشجو فراهم آوریم. چراکه معتقدیم دست‌یابی به این مهم بدون مشارکت حداکثری تک‌تک اعضای این خانواده امکان‌پذیرنمی‌باشد.

ما برآنیم تا با یاری یکدیگر در جهت پرورش نسل جوانی پویا، صاحب‌نظر، اندیشمند، خلاق، منتقد و مستقل گام برداریم. جوانی که به اشاره‌ای از سوی دوست و دشمن خام نشود، بدون فکر و اندیشه از دیوارهای جهالت به نام اصالت بالا نرود،

دانشجویی که پیاده‌نظام قدرت از هر گروه و دسته‌ای نباشد و بتواند در آینده کشور خود سهم و نظر تعیین‌کننده داشته باشد. چراکه معتقدیم تنها با پشتوانه‌ این جوانان امکان ترقی‌خواهی در مسیری مطمئن میسر می‌شود.

همراهان عزیز؛

" انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر " هویت خود را وامدار حضور فعالانه فردفرددانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه می‌داند و آگاهیم که مسیری دشوار و پرفراز ونشیب، اهداف و آرمان‌هایترقی‌خواهانه‌جامعه‌ دانشگاهی را به انتظار نشسته است.

لذا با تأکید بر حفظ نگاه نقادانه به گذشته جنبش دانشجویی و با توجه به‌صف آرایی تمام‌قد افراطیون در مقابل هر صدای منتقد، امروز نیاز به یکدلی و هم‌صدایی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

ما اعضای هیئت مؤسس " انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر " از همه شما عزیزان صمیمانه دعوت به همکاری می‌نماییم.

باشد که در کنار هم امید‌ را در دل‌هامان زنده نگه­داریم و به یاری یکدیگر برای ساختن فردا‌هایی بهتر دست به پیشرفت و ترقی بزنیم.

من به چشم‌های بی‌قرار تو

قول می‌دهم

ریشه‌های ما، به آب

شاخه‌های ما به آفتاب می‌رسد

ما دوباره سبز می‌شویم!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز