خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش سازمان های مردم نهاد؛

دولت یازدهم سازمان‌های مردم نهاد را تهدید نمی‌بیند / وزارت کشور لایحه سازمان های مردم نهاد را تهیه کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۰۵۸

برای دفاع از حقوق شهروندی و مقابله با آسیب هایی که امروز استحکام خانواده ها را تهدید می کند، راهی نداریم جز اینکه سازمان های مردم نهاد وارد عمل شوند.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت یازدهم سازمانهای مردم نهاد را تهدید نمی‌بیند و به عنوان توسعه به آن نگاه میکند و معتقد است برای توسعه کشور نیازمند جامعه قدرتمند هستیم و این جامعه قدرتمند نیازمند مشارکت مردم است و هر چه مشارکت مردم را تسهیل کنیم جامعه توانمند تر وقدرتمند تر میشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نخستین همایش ملی سازمانهای مردم نهاد که عصر امروز دروزارت کشور برگزار شد گفت: دولت ها دردوران کهن وظایف بسیار محدودی داشتند معمولا ایجاد یک نیروی مسلح و ارتش، ایجاد راه‌ها، امنیت در جامعه و کشور در برابر هجوم بیگانه و ناامنی های داخلی را برعهده داشتند.

وی ادامه داد: امور معمولا توسط خود مردم اداره می شد و لذا در قرون گذشته دارالحکومه کنار مسجد، کنار بازار و یک مرکز سپاه ونظامی تشکیل می شد.

رئیس دولت تدبیر وامید با بیان اینکه در دوران مدرن به تدریج دولتها توسعه یافتند و مسئولیت های سنگین را بر عهده گرفتند یادآور شد: در برخی دولت‌ها مانند دولتهای سوسیالیستی تقریبا همه وظایف را خود دولت عهده دار شد والبته به تدریج روشن شد دولت قادر نیست همه امور کشور و نیازمندی های جامعه را برعهده گیرد ولذا تقسیم بندی هایی برای وظایف دولت و سازمانهای مردم نهاد صورت گرفت.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه این تجربه و سخن به این معنا نیست که سازمانهای غیر دولتی یا سمن ها را از تمدن غرب آموخته ایم به تاریخچه گروه های مردم نهاد در جوامع اسلامی و ایران اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از نهضت ها و انقلاب‌ها اگر درکشورمان به پیروزی رسیده درپرتوی سازمان دهی سازمان‌های مردم نهاد بوده وآنجایی که سازمان‌های مردم نهاد فعال نبودهاند دولت ها نیز دچار شکست شده اند.
روحانی با اشاره به دو حادثه انقلاب مشروطه در ۱۴ مرداد و کودتای ۲۸ مرداد تصریح کرد: در ۱۴ مرداد روحانیت, اصناف, اجتماعات و گروه‌های سیاسی و تشکل‌هایی مانند اخوت وفتوت و… توانستند انقلابی را در برابر استبداد به ثمر برسانند و عدالتخوانه و مجلس را تشکیل دهند وانتخابات را بر گزار کنند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نهضت مشروطه انقلاب بزرگی بود که علما، روشنفکران و گروه‌ها در سایه سازمانهای مردم نهاد پیروز شدند خاطر نشان کرد: آنجا که دولت تکیه‌اش به سازمانهای مردم نهاد کم شد حادثه ۲۸ مرداد رخ داد.

وی افزود: در انقلاب اسلامی نیز می بینیم که در سایه سازمان‌های مردم نهاد و غیر دولتی و حتی ضددولتی به پیروزی رسید. مساجد، هیاتها، بازار و تشکل‌های دانشجویی ومردمی حرکت‌های بزرگ را درکشور به وجود آوردند و انقلاب را به رهبری راهبری بزرگ به نام امام خمینی به پیروزی رساندند.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی درسایه فعالیتهای گروه های مردمی است ابراز داشت: دولت نه قادر به دوش گرفتن همه وظایف است و نه این مسئله مفید است. اساس سیاست دولت یازدهم در همه امور این است آنجا که می توانیم وظایف را به مردم، انجمن ها وتشکل ها واگذار کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت یازدهم سازمانهای مردم نهاد را تهدید نمی‌بیند و به عنوان توسعه به آن نگاه می‌کند و معتقد است برای توسعه کشور نیازمند جامعه قدرتمند هستیم و این جامعه قدرتمند نیازمند مشارکت مردم است و هر چه مشارکت مردم را تسهیل کنیم جامعه توانمندتر وقدرتمندتر می شود.

روحانی اضافه کرد: دولت قدرمتند در جامعه قدرتمند شکل می گیرد هم مشکلات فراوان است وهم ما اهداف بلندی داریم که برای رفع مشکلات نیازمند سازمانهای مردم نهاد هستیم مثلا درمحیط زیست مشکل داریم و مشکلات محیط زیست نیز گسترده است که هم نیاز داریم فرهنگ عمومی را بالا ببریم و هم فعالیتهای مردمی را دراین باره گسترش دهیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: شنیدم در یکی از شهرها یکی از سازمانهای مردم نهاد توانسته تکدی گری را از بین ببرد. در تبریز یک سازمان مردم نهاد که شهر بزرگی است یک سازمان مردم نهاد توانست یک آسیب اجتماعی را حذف کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: وزارت کشور پیش از این به من گزارشی در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر داد که در این گزارش تشکل های مردم نهاد در این زمینه بسیار فعال هستند.

وی افزود: مگر دولت به تنهایی قادر است با این معضل بزرگ اجتماعی مقابله کند برای دفاع از حقوق شهروندی و مقابله با آسیب هایی که امروز استحکام خانواده ها را تهدید می کند، راهی نداریم جز اینکه سازمان های مردم نهاد وارد عمل شوند.

رئیس جمهور با تاکید براینکه البته سازمان های مردم نهاد باید همواره با دولت تعامل داشته باشند، تصریح کرد: این سازمانها نمی توانند در همه زمینه ها به تنهایی به موفقیت های بالا دست یابند. بنابراین نیاز به ایجاد رابطه با دولت دارند.

روحانی با تاکید بر اینکه در عین حال سازمان های مردم نهاد نباید دولت ساخته نیز باشند، گفت: با این وجود نباید این سازمانها دولت ستیز هم باشند این سازمان ها باید دولت یار باشند و در شرایطی حتی دولت ساز باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این سازمان ها می توانند در انتخابات مشارکت مردم را گسترده کنند، گفت: ما امروز دیگر دولت سالاری نداریم بلکه دارای مردم سالاری دینی هستیم. البته قبول دارم که دولت باید تصدی گری های خود را کم کند. جز در برخی موارد که دولت ناچار باید تصدی برخی مسائل مثل سیاست خارجی و امنیت ملی را عهده دار باشد در مابقی مسائل از جمله بهداشت و درمان و حتی آموزش فرزندان جامعه میتوان کار را به مردم واگذار کرد.

روحانی افزود: البته دراین میان هدایت، نظارت و حمایت دولت همواره باقی می ماند چرا که اگر دولت از این سازمان ها حمایت نکند آنها در بسیاری از امور دچار مشکلاتی می شوند پس دولت باید حامی سازمان های مردم نهاد در رفع مشکلات باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت معتقد است هر کاری که بتوانیم را باید به مردم واگذار کنیم، گفت: این مسئله به نفع جامعه است برای مثال اگر از میراثفرهنگی ما امروز مردم حراست کنند به نظر من دلسوزانه تر می توانند از میراثفرهنگی مراقبت داشته باشند البته هم اکنون نیز اگر حمایت مردم نباشد بسیاری از کارها شدنی نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در بحثفرهنگی دینی زمانی موفق بودیم که مسائل این حوزه در دست مردم بود، تصریح کرد: قطعا مردم در مساجد و حسینیه ها و حوزه های علمیه بهتر از دولت می توانند به تبلیغات دینی سازمان دهند.

وی افزود: ما در جامعه نه تنها معضلات بزرگ بلکه اهداف بلندی نیز داریم و در مقابل نیاز به توسعه فرهنگی و اجتماعی داریم که در این زمینه سازمان های مردم نهاد می توانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

روحانی ادامه داد: اشکالی ندارد اگر سازمان های مردم نهاد ما در بسیاری از موارد از جمله بهداشت و درمان و آسیب های اجتماعی با سازمان های بین المللی در تماس باشند؛ البته تماس سالم و مفید.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید بحثسازمان های مردم نهاد را در جامعه سامان بدهیم. راه حل این مسئله این است که هر چه زودتر وزارت کشور لایحه جامع سازمان های مردم نهاد را تهیه و پس از بررسی در دولت آن را تقدیم مجلس کنیم تا بتوانیم از این سازمان ها بهره مندی بیشتر داشته و شاهد ایرانی آبادتر باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز