خبرگزاری کار ایران

علوی در گفتگوی ویژه خبری:

وزارت اطلاعات ابزاری برای بالابردن و یا زمین زدن یک جریان خاص نیست

کد خبر : ۱۷۶۱۲۲

راز اینکه مقام معظم رهبری از تلاش های کارکنان وزارت اطلاعات به عنوان " مجاهدت خاموش " یاد کردند این است که این تلاش ها در همه جا ارائه کردنی نیست.

وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات حاضر نیست ابزاری برای بالابردن و یا زمین زدن جریان خاص باشد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت ولی عصر(عج) و حماسه انتخابات ۲۴ خرداد در پاسخ به این مطلب مجری که سربازان گمنام امام زمان(عج) از دوربین گریزان هستند افزود: سربازان گمنام امام زمان(عج) از دوربین گریزان نیستند بلکه نمی توانند در برابر دوربین قرار گیرند.

وی ادامه داد: دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چشم و گوش مردم است و برای سربازان گمنام امام زمان(عج) محترم است اما اقتضای کار این سربازان این است که جدای از دوربین کار خود را انجام دهند و پیشرفت کار آنها در گمنامی است و باید این محرومیت را تحمل کنند.

حجت الاسلام علوی گفت: سخن گفتن از مجاهدت های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) کار ساده ای نیست زیرا بخش درخور توجهی از اقدامات آنها گفتنی نیست و موفقیت در برخی کارها منوط به پوشیده ماندن آن است.

وی افزود: گفتن بخشی از ثمرات سربازان گمنام وزارت اطلاعات ممکن است برای مردم موجب ایجاد استرس و اضطراب و تشویش خاطر شود درحالیکه ترجیح می دهیم در کنار امنیتی که برای مردم با مجاهدت خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) تولید می شود مردم آرامش هم داشته باشند.

علوی گفت: لذا اگر گفتن برخی از این اقدامات موجب تشویش خاطر مردم شود از گفتن آنها خودداری می کنیم و خدا و امام زمان(عج) از فعالیت این سربازان آگاه هستند و شادی رهبری عزیز، آرامش خاطر را برای سربازان گمنام امام زمان(عج) ایجاد می کند و آنها دل به پاداش اخروی مجاهدت خاموش خود می بندند.

مجری در ادامه پرسید: وزارت اطلاعات از بدو تشکیل برپایه اطلاعات مردمی استوار بوده است برای رسیدن به امنیت پایدار چگونه باید این مسیر را استمرار دهیم؟

وزیر اطلاعات در پاسخ با بیان اینکه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با دیگر دستگاه های اطلاعاتی جهان متفاوت است، گفت: کار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای مردم است نه بر مردم، برای دانشگاه هاست نه بر دانشگاه ها و برای فعالان اقتصادی است نه ضد آنان و برای فعالان فرهنگی است نه ضد آنها.

حجت الاسلام علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات کوشش می کند برای سرمایه گذاران امنیت سرمایه گذاری را فراهم کند و برای کسانی که با خلاقیت های فکری شان آثار هنری و فرهنگی می آفرینند آرامشی را فراهم کند که آن موجب شکوفایی فکر و اندیشه آنها شود و بتواند در عرصه فرهنگ با نوآوری ها، ابتکارات و خلاقیت های فرهنگی خود بالندگی فرهنگی ایجاد کنند.

وزیر اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات در خدمت مردم است و پشتوانه اصلی آن را مردم تشکیل می دهند. وی افزود: اگر در آغاز انقلاب اسلامی اطلاعات ۳۶ میلیونی داشتیم امروز اطلاعات ۷۶ میلیونی داریم.

علوی گفت: دستمایه اصلی کار اطلاعاتی خود را از مردم می گیریم و اگر گزارش ها و همراهی های مردمی را از وزارت اطلاعات جدا کنیم بخش عظیمی از بسترهای کاری وزارت اطلاعات گرفته می شود.

وی با بیان اینکه هماهنگ کننده تولید امنیت توسط مردم هستیم، افزود: مردم خود مستقیم وارد کار می شوند و گزارش ها را می دهند و در وزارت اطلاعات با سرمایه عظیم علمی که در این وزارت وجود دارد در کار پژوهش اطلاعاتی به کار گرفته می شود.

علوی گفت: امروز در وزارت اطلاعات یک سرمایه عظیم علمی نهفته است و بسیاری از همکاران ما در رشته های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق بین الملل، حقوق عمومی، حقوق خصوصی و رشته های علوم تربیتی و مدیریت در سطح دکتری و کارشناسی ارشد دانش آموخته هستند.

وی ادامه داد: کارکنان وزارت اطلاعات با این سرمایه علمی، یافته هایی را که توسط مردم به آنها می رسد در کار پرورش اطلاعاتی به کار می گیرند و آنها را پردازش می کنند و ثمره آن برقراری امنیت است.

وزیر اطلاعات گفت: راز اینکه مقام معظم رهبری از تلاش های کارکنان وزارت اطلاعات به عنوان " مجاهدت خاموش " یاد کردند این است که این تلاش ها در همه جا ارائه کردنی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین علوی افزود: در بحثامنیت اگر در روستای دورافتاده بمبی منفجر شود همه جهان خبردار می شوند اما اگر در مهمترین شهرهای بزرگ کشور ده ها و صدها بمب با خطرپذیری سربازان گمنام امام زمان(عج) خنثی شود و ده ها گروه تروریست شناسایی و دستگیر و از اقدامات تبهکارانه آنها جلوگیری شود کسی خبردار نمی شود.

وی ادامه داد: اما با این حال مردم ما به خوبی بر ثمرات کار کارکنان وزارت اطلاعات و دستگاه های امنیتی کشور در ایجاد امنیت آگاه هستند و این موضوع به کارکنان وزارت اطلاعات آرامش می دهد.

علوی با اشاره به خلوص و ویژگی های کارکنان وزارت اطلاعات گفت: آنها پایبندی خاصی به احکام شرع دارند و دلشان می خواهد کارهای اطلاعاتی آنها در چارچوب حلال و حرام خدا و در چارچوب رعایت ارزش های اخلاقی باشد.

وزیر اطلاعات افزود: آنها علاقه مند نیستند از دستگاه های اطلاعاتی که پایبند به ارزش ها نیستند الگوبرداری کنند و ولایت مدار هستند.

علوی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه پیوند تنگاتنگی با امنیت و اقتصاد جامعه دارد اضافه کرد: وقتی علاقه مندیم در کشورمان ارزش ها مبنای رفتارها باشد باید اقتصاد و امنیت مردم را پایدار و شکوفا کنیم و با امنیتی که کارکنان وزارت اطلاعات فراهم کردند ان شاء الله پایان سال شاهد تحقق آرزوی مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ و اقتصاد در کشور با عزم ملی و مدیریت جهادی باشیم.

وی با اشاره به اینکه کار حساس وزارت اطلاعات شب و روز و روزهای تعطیل نمی شناسد، گفت: همراهی مردم و اینکه احساس می کنیم خدمتگزار مردم هستیم و آرامش را برای آنان تولید می کنیم احساس خوبی دست می دهد و نشاط کاری افزایش می یابد.

علوی در پاسخ به این پرسش که علت اشراف و اقتدار اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران چیست، گفت: این موضوع جنبه داخلی و خارجی دارد و همه عواملی که موجب اشراف اطلاعاتی وزارت اطلاعات شده است از جمله ابزارها و فناوری ها، دستاورد مهندسان و کارشناسان متخصص وزارت اطلاعات است. وی ادامه داد: وزارت اطلاعات یک وزارت دانش بنیان است و حتی ابزارهای مورد نیاز سایر دستگاه ها را هم تولید می کنیم.

علوی افزود: این ها محصول هنر، دانش و قدرت علمی و فناوری متخصصان وزارت اطلاعات است.

وزیر اطلاعات گفت: طبیعی است دشمنان جمهوری اسلامی ایران در خاک ایران به روش های مختلف به صورت مستقیم و یا نیابتی با اهداف مختلف شروع به فعالیت اطلاعاتی می کنند و جاسوس هایی را به کار می گیرند و در فضای سایبر سعی در جمع آوری اطلاعات از ایران می کنند.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با اشراف اطلاعاتی هوشمندانه ای که دارد همه این تحرکات را زیرنظر دارد و با ترفندها و عناصر سرویس های اطلاعاتی آشنا هستیم و تحت اشراف کامل ما هستند و اکثر خود آنها باور نمی کنند که در رصد اطلاعاتی دستگاه هوشمند اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هستند و به موقع با آنها برخورد و مجازات می شوند.

تعامل بین المللی وزارت اطلاعات

علوی افزود: از طرف دیگر با بسیاری از کشورهای دنیا تعامل اطلاعاتی داریم و سفرای اطلاعاتی داریم و کشورهای دیگر هم در کشور ما سفرا و ایستگاه های اطلاعاتی دارند و تبادل اطلاعات می کنیم.

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: آنها می دانند با اشرافی که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف از جمله تروریزم بین المللی، موادمخدر، قاچاق و جرایم سازمان یافته دارد می توانند در تعامل اطلاعاتی با وزارت اطلاعات ما به دستاوردهای ذیقیمتی دسترسی پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی افزود: اکنون بسیاری از سرویس ها از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دعوت به همکاری اطلاعاتی می کنند اما این درخواست ها مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد و با برخی از آنها تعامل برقرار می کنیم.

وی گفت: در چند ماه گذشته سفرهایی به کشورهای مختلف و نشست های سودمندی با مسئولان سرویس های اطلاعاتی آنها داشتیم و هم از آنها اطلاعات خوب و ذی قیمتی را گرفتیم و هم به آنها اطلاعاتی را ارائه دادیم.

وی افزود: حتی کشورهایی که روابط دیپلماتیک آشکارشان دچار اشکال می شود و تا مرحله قطع روابط دیپلماتیک پیش می رود در دو عرصه فعال می شوند و بستر را برای احیای این روابط فراهم می کنند که یکی از آن عرصه مردمی و گروه های دوستی پارلمانی مردمی است و دیگر سرویس های اطلاعاتی هستند که بدون محدودیت های دیپلماتیک موارد اختلاف نظر را بررسی می کنند و به مرحله حل و فصل می رسانند تا امکان برقراری روابط دیپلماتیک آشکار فراهم شود که وزارت اطلاعات در این زمینه هم کارنامه درخشانی دارد.

وزیر اطلاعات گفت: سرویس های اطلاعاتی که به تصور خود کار پنهان، نامرئی و حساب شده ای در دنیای مجازی و فضای سایبر و دنیای واقعی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند خیلی خوش خیال فکر می کنند و همه در پنجه قدرتمند اطلاعاتی نه وزارت اطلاعات بلکه ملت ایران و وزارت اطلاعات به نمایندگی از ملت هوشمند ایران اسلامی دارد.

حجت الاسلام علوی افزود: مجموعه دولت جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر روحانی همانند انگشت های یک دست هستند و با هماهنگی و انسجام در جهت حل مشکلات جامعه تلاش می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که رویکردش در وزارتخانه متبوعش در حوزه های داخلی و خارجی چگونه است؟ گفت: وزارت اطلاعات، وزارت حاکمیتی است و کاری به جناح های مختلف سیاسی ندارد.

وزیر اطلاعات افزود: کارکنان این وزارتخانه نمی توانند خالی از دیدگاه های سیاسی باشند اما براساس تعهدی که با خدای خود دارند در دستگاه های اطلاعاتی کاری به گرایش های خود ندارند و براساس طبیعت نظام در ارتباط با جریان های سیاسی و اجتماعی و جریان های فرهنگی، ورزشی و هنری کار می کنند.

علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات حاضر نیست ابزاری برای بالابردن و یا زمین زدن جریان خاص باشد.

وی تاکید کرد: برای وزارت اطلاعات همه جریان های سیاسی درون نظام محترم هستند و برای آنها امنیت را فراهم می کند تا بتوانند در عرصه خود نقش‌آفرینی با نشاط سیاسی و فرهنگی ایفا کنند و اینکه چه جریان و گروهی موفق به کسب آراء بیشتر می شود به وزارت اطلاعات کاری ندارد.

وزیر اطلاعات ادامه داد: همه فرزند انقلاب و نیروهای انقلاب هستند و هرکدام که حائز اکثریت شوند از نظر وزارت اطلاعات رای مردم و برگزیدگان مردم مورد احترام هستند.

علوی گفت: وزارت اطلاعات جناحی فکر نمی کند و اگر هم برخی اوقات چنین شرایطی پیش بیاید اکثریت کارکنان آن راضی نیستند و دوباره به ریل طبیعی خود برمی گردند که بدون تمایلات جناحی به ادای تکلیف و وظیفه ارزشمند خود بپردازند.

وی افزود: اکثر مدیران وزارت اطلاعات در عرصه مدیریتی سالم کار می کنند و آنها سرمایه های نظام هستند.

علوی ادامه داد: در رقابت های انتخاباتی متاسفانه گاهی ممکن است شاهد رعایت نکردن سلسله موازین شرعی یا ارزش های اخلاقی باشیم و افرادی نسبت به افراد دیگری دروغ پردازی و بدگویی کنند و تهمت بزنند و دشنام دهند و ممکن است برخی از مدیران نادانسته خطا کنند.

وی افزود: ما کار خود را صیانت از این سرمایه های نظام می دانیم و مدیریت می کنیم تا بداخلاقی ها کاهش یابد و رعایت نکردن شرع مقدس اسلام توسط کسانی که نقض می شود به حداقل برسد و به آنها تذکرات لازم را می دهیم و کسانی را که ممکن است نادانسته در مسیر خطایی قرار گیرند طبق تشخیص خودمان تذکرات صیانتی می دهیم.

وزیر اطلاعات گفت: غالبا با تشکر و ابراز لطف آنها مواجه می شویم زیرا می دانند از سر دلسوزی این تذکرات به آنها داده می شود به ویژه اینکه در فضای دوستانه و پنهان این تذکرات به آنها داده می شود و پرده دری و رسانه ای نمی شود و آبروی افراد در حد اعلا برای ما محترم است و سعی در حفظ آن می شود.

علوی افزود: در کنار این مسایل اشراف اطلاعاتی لازم را بر همه فعالیت ها داریم البته به این معنا نیست که فضا را امنیتی کنیم و فضای دانشگاه ها، کسب و کار و فضای فعالیت های فرهنگی، امنیتی شود.

وی گفت: ما امنیت را برای دانشگاه ها فراهم می کنیم تا دانشجو به راحتی به درس خود و نشاط سیاسی بپردازد و استاد با احساس آسایش به سوالات پاسخ و دانشجویان را پرورش دهد و از نظر علمی بالا بیاورد.

وزیر اطلاعات افزود: امنیت را برای فضاهای فرهنگی برای پویایی فرهنگی ایجاد می کنیم و برای فعالان اقتصادی امنیت ایجاد می کنیم تا با سرمایه گذاری خود، فرصت های شغلی ایجاد کنند و شاهد خیل عظیم بیکاران که سرانجام می تواند به تهدید امنیتی منجر شود، نباشیم.

علوی گفت: اشراف اطلاعاتی ما به این معنی است که امنیت را برای همه فراهم می کنیم و در عین حال اگر خدای نکرده افرادی چارچوب ها را رعایت نکنند و دانسته و آگاهانه مسیر خطایی را در پیش بگیرند و مرتکب خطایی شوند ملت ما آن را نمی پسندد و به نمایندگی از ملت ایران اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: افراد زیادی را می شناسم و با آنها ارتباط داشتم اما این دلیل نمی شود که از آشنایی با من استفاده نادرست شود چه رسد به آنهایی که حتی اسم آنها را نشنیدم و نمی شناسم.

علوی اضافه کرد: آنها گاهی مراجعه به افرادی می کنند و اظهار می کنند که مثلا با وزیر اطلاعات فلان جا می رویم یا الان در کنار وزیر اطلاعات هستیم که همه این مطالب کذب محض است.

وزیر اطلاعات ادامه داد: آنها اعتماد کاذب ایجاد می کنند و سراغ کسانی می روند که توانمندی های مالی دارند و مشکلاتی در مسایل مالی و اقتصادی خود دارند و با اعتمادآفرینی کاذب از آنها مبالغی می گیرند و گاهی می گویند این مبلغ را به حساب فلانی که موسسه خیریه دارد می ریزیم.

علوی تاکید کرد: بنده هیچ موسسه خیریه ای ندارم و هیچ مبلغی را از هیچ کس قبول نکرده و نمی کنم.

وی ادامه داد: اگر عزیزی بگوید فلانی، می خواهم قدم خیری بردارم من افرادی را معرفی می کنم که خودشان بروند و یک ریال از کسی قبول نمی کنم.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: مردم به هوش باشند کسانی که این مراجعات را می کنند و از این اظهارات سوء استفاده می کنند نوعا آدم های کلاهبردار هستند که با اظهاراتشان به مردم عزیزمان آسیب می رسانند.

علوی گفت: حتی اگر کسی به عنوان فرزند من و یا برادر من بخواهند از این انتساب سوء استفاده کنند مردم عزیز بدانند که راضی به آن نیستم ضمن اینکه خدا را شکر می کنم فرزندان بنده اهل این مسایل نیستند.

وزیر اطلاعات افزود: مردم هوشیار باشند که کسی با انتساب خود به بنده یا ارتباطش به بنده، وسیله ای برای فریب آنها قرار ندهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز