خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

برای حضور در اقیانوس اطلس آمادگی داریم

کد خبر : ۱۱۸۱۶۰

به دنبال بستن تنگه هرمز نیستیم / ما به اندازه‌ای اقتدار داریم که بحثبرقراری امنیت تنگه هرمز را مطرح کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور با اقتدار نیروی دریایی کشور در آب‌های آزاد جهان گفت: آمادگی داریم هر زمان که لازم باشد در اقیانوس اطلس نیز حضور یابیم.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در برنامه «ققنوس اقیانوس» که به همت انجمن اسلامی دانشگاه مازندران و با هدف بررسی پیشرفت‌های نیروی دریایی کشور در زمینه‌های مختلف در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد، با اشاره به اینکه توسعه دریا محور کشور همواره خواسته مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: امروز قالب تهدیدات از نوع تهدیدات دریایی است و استکبار جهانی نیز در همه عرصه‌های مختلف دریایی حضور پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه ۷۱ درصد از سطح زمین را آب‌ها گرفته‌اند و ۲۹ درصد بقیه را نیز خشکی‌ها به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: این در حالی است که در قرآن نیز کلمه بحر ۳۲ مرتبه و کلمه بِر(خشکی) ۱۳ مرتبه آمده است که همین نسبت ۷۱ به ۲۹ را تداعی می‌کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دریا‌ها به عنوان راه تنفسی کشور‌ها محسوب می‌شوند و این درحالی است که از مجموع ۲۰۴ کشور موجود در جهان ۴۴ کشور در خشکی محصور هستند و به نوعی فاقد مجرای تنفسی هستند.
دریادار سیاری با اشاره به اینکه ۳۱ درصد از مرزهای ما مرز دریایی هستند، عنوان کرد: از میان ۱۵ کشور همسایه، ما با ۱۲ کشور مرز دریایی داریم و ۹۳ درصد از حمل و نقل کالایی ما نیز توسط دریا‌ها انجام می‌شود.
وی در ادامه تأکید کرد: در زمان جنگ ما امنیت کشتی‌ها را در خلیج فارس ایجاد می‌کردیم، اما امروز ما در خلیج عدن امنیت اقتصادی را ایجاد کرده‌ا‌یم و این ظرفیت را نیز داریم که هر زمان که دستور داده شود در آب‌های اقیانوس اطلس نیز حضور پیدا کنیم؛ حتی اگر این زمان فردا باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان برنامه «ققنوس اقیانوس» در دانشگاه مازندران به سئوالات چند تن از دانشجویان این دانشگاه پاسخ داد.
حبیب‌الله سیاری با اشاره به اینکه ما به دنبال بستن تنگه هرمز نیستیم، گفت: ما به اندازه‌ای اقتدار داریم که بحثبرقراری امنیت تنگه هرمز را مطرح کردیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره سطح فناوری نیروهای دریایی کشور، گفت: بالا‌ترین سطح فناوری در جهان در نیروهای دریایی و بخش ساخت زیردریایی‌ها است و ما هم‌اکنون این توانایی را داریم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اذعان داشت: با توجه به این مقوله مشخص است که اگر به قدرت دریایی توجه کنیم سطح فناوری ما نیز بالا می‌رود و لازمه بالا رفتن این سطح نیز وجود زیرساخت‌های لازم است که ایجاد این زیرساخت‌ها برعهده دانشگاه‌ها است.
دریادار سیاری اضافه کرد: هم‌اکنون تنها نیم درصد از دانشجویان کشور در رشته‌های مرتبط با علوم دریایی تحصیل می‌کنند که این یک ضعف است و به علوم و فنون دریایی آسیب می‌رساند و لازم است دانشگاه‌ها و دانشجویان به این موضوع دقت کنند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره مدت زمان لازم برای بستن تنگه هرمز، گفت: ما به دنبال بستن تنگه هرمز نیستیم و ما به اندازه‌ای اقتدار داریم که بحثبرقراری امنیت تنگه هرمز را مطرح کردیم و کسی که بتواند امنیت این تنگه را برقرار کند، می‌تواند در کمترین زمان ممکن این تنگه را ببندد، اما همانطور که گفته شد ما به دنبال بستن این تنگه نیستیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه آیا دانشجویان نیز می‌توانند با حضور در مراکز دریایی از نزدیک شاهد توانمندی‌های نیروهای دریایی کشور باشند، از این پیشنهاد استقبال کرد و به دانشجویان قول مساعد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز