خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفتگو با ایلنا:

روحانی از تنش زدایی مقتدرانه در دیدار با اوباما استفاده کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۸۲

ماکیاولیسم نقاب دار خطرناک‌تر از ماکیاولیسم کلاسیک غربی است / برخی از مخالفان دولت دچار فقدان تقوای سیاسی هستند.

یک کار‌شناس امور بین الملل گفت: تنش زدایی در چارچوب بیانات مقام معظم رهبری باید در رویه دولت روحانی مورد توجه قرار گیرد.

مهدی مطهرنیا کار‌شناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص احتمال دیدار روحانی با اوباما در حاشیه اجلاس نیویورک گفت: ورود ایران به دولت یازدهم در بستر تغییر ذائقه سیاسی ملت ایران و رأی به یک دولت معتدل و مبتنی بر دکترین سازنده صورت گرفت.

وی افزود: خواست ملت ایران، گسترش آزادی‌های مدنی، عدالت اقتصادی، صلح بین المللی و ایجاد تعادل است و در صورتی که آقای روحانی بتواند در داخل بر گسترش آزادی مدنی، عدالت اقتصادی و صلح بین المللی تاکید داشته باشد جایگاه ایران به واسطه این مسئله ارتقاء پیدا خواهد کرد و افزایش توان و قدرت ملی ایرانیان را در پی خواهد داشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: پس از آزادی مدنی و صلح بین المللی باید در روابط بین المللی هدف گذاری شود و تنش زدایی در چارچوب بیانات مقام معظم رهبری باید در رویه دولت روحانی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: براساس آنچه مطرح است می‌توانم بگویم که در چارچوب دیدار احتمالی اوباما با روحانی، ایشان باید از تنش زدایی مقتدرانه استفاده کنند و با ادبیاتی مدبرانه و رفتاری مبتنی بر آیین اعتدال بیشترین میزان تنش زدایی را میان ایران و آمریکا حاصل و در‌‌ همان حال با تاکید بر مواضع اصولی ایران مدبرانه بیشترین امتیازات موجود را کسب کنند.

مطهرنیا همچنین به اظهاراتی که برخی این روز‌ها پیرامون مواضع رئیس جمهور دولت یازدهم در ارتباط با امریکا مطرح می‌کنند با آنچه در زمان احمدی‌نژاد و به هنگام نامه‌نگاری یک طرفه رییس دولت نهم با بوش مطرح کردند، اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این مواضع فقدان تقوای سیاسی است و این مسئله به معنای گسترش سیاست ماکیاولی در فرهنگ سیاسی ایران در دهه گذشته می‌باشد. این افراد متاسفانه بر اساس منافع جناحی و سیاسی خود به راحتی دروغ می‌گویند و به آسانی تهمت می‌زنند و غیبت می‌کنند و با آرامش خاطر به حذف دیگران اقدام می‌کنند.

وی افزود: این گسترش ماکیاولیسم نقاب دار در فرهنگ سیاسی و اخلاق رفتاری در حوزه سیاست است که موجب می‌شود منافع فردی به منافع گروهی و منافع گروهی به منافع حزبی و منافع حزبی به منافع جناحی و منافع جناحی بر منافع ملی اولویت پیدا کند.

مطهرنیا به نقطه مقابل ماکیاولیسم نقاب دار اشاره کرد و افزود: در حالی که خردگرایی غربی در چارچوب ماکیاولیسم به عنوان مکتب رقیب گفته می‌شود که منافع ملی اهمیت محوری دارد و ضرورتاً محصول تاکید بر منافع ملی بوده و به آن عمل می‌شود.

وی گفت: لذا باور داریم که ماکیاولیسم نقاب دار خطرناک‌تر از ماکیاولیسم کلاسیک غربی است و شاهد آن هستیم که بعضی از جناح‌های سیاسی گوناگون، بدون توجه به منافع ملی و حتی بیانات رهبری، رفتارهای غیر متناسب با اخلاق و ارزش‌ها و اصول اخلاق سیاسی برخواسته از آیین دینی خود نشان می‌دهند.

این کار‌شناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به رفتار دولت در مواجه با این مواضع داخلی گفت: ‌ من بر این باورم که دولت باید با صداقت، صمیمیت، صراحت و در عین حال با صلابت و صبوری ادبیاتی محترمانه را با آن‌ها در پیش بگیرد و رفتاری محترمانه را در زمان مدیریت پیام ناشی از اشکال تراشی آن‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند به خوبی از نقاط قوت و نقد سازنده آن‌ها بهره برده و در عین حال از نقاط منفی و گرایش‌های حزبی آن‌ها دوری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز