خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته جهاد کشاورزی در سراسر استان انجام می شود

افتتاح ۵۰ طرح جهاد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۷۶۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از افتتاح ۵۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵۱ میلیارد ریال در هفته جهاد کشاورزی در این استان خبر داد.

ایلنا - سمنان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز گذشته همزمان با فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: در طول این هفته ۵۰ پروژه در سطح استان افتتاح خواهند شد که از این تعداد ۲۴ پروژه عمرانی و ۲۶ پروژه تولیدی می باشند که از این میزان اعتبار ۴۶ میلیارد ریال تسهیلات دولتی، ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۳۳ میلیارد ریال سهم آورده متقاضیان می باشد.

به گزارش ایلنا، سید مجید موسوی افزود: این پروژه ها زمینه ایجاد شغل برای ۶۸۹ نفر را فراهم آورده اند که شامل ۲۲۴ خانواده خواهد شد.
موسوی از رشد ۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی استان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ خبر داد و تصریح کرد: در سال ۹۲ تولیدات محصولات کشاورزی استان ۱ میلیون و ۴۴۷ هزار تن بوده است که بیشترین رشد مربوط به محصولات باغی با رشد بیش از ۷ درصد بوده است.
وی افزود: در استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۴۳ هزار هکتار باغات، ۱۰۳ هزار هکتار زراعی و ۵۲ هزار هکتار به شکل آیش هستند.
موسوی میزان خسارت بخش کشاورزی را بسیار سنگین برآورد کرد و افزود: خشکسالی تاکنون باعثتلف شدن بیش از ۸۶ هزار راس دام سبک و یک هزار ۳۹۸ راس دام سنگین در استان شده است.
وی حجم خسارات خشکسالی به بخش کشاورزی استان سمنان را بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی از دیگر خسارت های ناشی از خشکسالی را کاهش ۴۲ تن تولید کندوهای عسل، ۳۱ تن در بخش شیلات، کاهش شیر، کاهش وزن شتر و… عنوان کرد.
موسوی گفت: در بخش آفات بالغ بر ۹۲۰ میلیارد ریال، آفات و امراض دامی بیش از یک هزار و ۱۴ میلیارد ریال حجم خسارت وارده برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمام شهرستان های استان از صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی بهره مند هستند که میزان ۳۶ میلیارد تومان نیز سرمایه دارند که ۵۱ درصد آن سهم کشاورزان، دامداران و بهره برداران و ۴۹ درصد ان سهم دولت می باشد که بزرگترین صندوق در شهرستان شاهرود مستقر می باشد و اولین صندوق بخشی در بخش ایوانکی فعال است.

سید مجید موسوی از طرح شناسنامه بهره بردار نیز خبر داد و تصریح کرد: ۴۳ هزار و ۱۴۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۴۷۲ نفر بهره بردار راست آزمایی شده اند.
وی در ادامه بیشترین میزان تولید را در حوزه زراعت عنوان کرد و افزود: ۸۵۵ هزار تن تولید داشته ایم که نسبت به سال قبل ۵ درصد رشد داشته است.
وی سطح زیر کشت گندم آبی را در سطح استان ۳۰ هزار و ۵۰۰ هکتار و دیم را ۶۰ هزار و ۷۰۰ هکتار اعلان کرد و افزود: حدود ۱۱۰ هزار تن گندم در استان تولید می شود که پیش بینی می شود بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تن گندم خریداری شود.
وی همچنین گفت: ۲۰۹۸ هکتار توسعه باغ در سال گذشته داشته ایم، اولین دهکده گیاهان دارویی را در دیباج راه اندازی کرده ایم، ۵۳۷ هزار اصله نهال یارانه دار به کشاورزان کمک کرده ایم و در بحثنهالستان های استان نیز نسبت به سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته ایم.
موسوی ادامه داد: در زمینه مبارزه با آفات و امراض غیر شیمیایی محصولات کشاورزی در سال ۹۲ رتبه اول کشوری را کسب کرده ایم.
وی افزود: در سطح ۲۵ هزار هکتار نیز با سن گندم مبارزه صورت گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۷۰ درصد گوشت مرغ و ۳۰ درصد تخم مرغ مازاد در استان داریم که به استان های همجوار همچون تهران ارسال می کنیم.
وی در پایان به صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: محصولاتی همچون پسته، سیب، خربزه و… به کشورهای مختلفی چون آلمان و ارمنستان و… صادر می شود که بالغ بر ۱۰ میلیون دلار بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز