خبرگزاری کار ایران

بیماری خرما در کمین سلامت زائران ایرانی

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۴۱۱

راه انتقال این بیماری مانند بیماری کریمه کنگو است، ‏یعنی از طریق دام و گوشت آلوده منتقل می شود و به هیچ وجه از طریق خرما نیست‎ و نام خرما بر روی این بیماری به دلیل نام منطقه ای در ‏عربستان است که بیماری از آن شیوع پیدا کرده است.

سرپرست تیم تحقیقاتی کمیته علمی - پژوهشی بسیج جامعه پزشکی لرستان گفت: ‎از نوعی بیماری جدید به نام بیماری «خرما» خبرداد که سلامت زائران ایرانی در مکه مکرمه را تهدید می‌کند.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج جامعه پزشکی، «محمدرضا ناظر» گفت: «بیماری خرما» که ‏در منطقه الخرمای عربستان شیوع دارد، شبیه به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است و در موارد اندکی در ایران ‏نیز مشاهده شده است‎.

این متخصص عفونی در خصوص راه انتقال بیماری خرما اظهار داشت: راه انتقال این بیماری مانند بیماری کریمه کنگو است ‏یعنی از طریق دام و گوشت آلوده منتقل می شود و به هیچ وجه از طریق خرما نیست‎ و نام خرما بر روی این بیماری به دلیل نام منطقه ای در ‏عربستان است که بیماری از آن شیوع پیدا کرده است.

ناظر با تاکید بر مورد تحت آزمایش قرار گرفتن زائران بازگشته از عربستان، تصریح کرد: این افراد ممکن است تب خونریزی دهنده داشته باشند و به همین علت ممکن است آزمایش ابولا و یا کریمه کنگو بدهند اما ‏جواب آزمایش آنها منفی شود که در این صورت د باید به وجود بیماری خرما در آنها شک کرد.

وی تاکید کرد: اصل کلی این است که باید به فکر تب های خونریزی ‏دهنده باشیم. همچنین ضروری است دست اندرکارانی که آزمایش می گیرند، در فرایند آزمایش ها دقت بسیاری داشته باشند زیرا خودشان در معرض ‏آلودگی به این بیماری قراردارند.

این متخصص عفونی افزود: به عنوان نمونه پزشکی در اصفهان درحین نمونه گیری به ‏بیماری کریمه کنگو مبتلا شده است‎. ‎

ناظر ادامه داد: براساس پژوهش های به عمل آمده، بیماری خرما دارای دو ‏علامت خونریزی و تب است. بنابراین تا زمانی که بهداشت دام درست نباشد، هر بیماری مشترکی بین انسان و دام به ‏راحتی گسترش می یابد‎. ‎

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز