خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن پرستاران ایران:

احیای کاردانی پرستاری بازگشت به عقب است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۵۸۳

در شرایط فعلی پرستاران در مقطع دکتری در حال فارغ التحصیلی هستند، چرا با وجود این فارغ التحصیلان باید به دوران کاردانی پرستاری بازگردیم؟

رئیس انجمن پرستاران ایران در واکنش به احیای دوره کاردانی پرستاری برای ارتقای ظرفیت پرستاری گفت: دنیا در مسیر تخصصی‌تر کردن این رشته در حال حرکت است، بازگشت به عقب تنها هزینه‌ها را زیاد می‌کند.

ابوالفضل جاریانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: در زمینه رشته پرستاری ما نیازمند کارشناس پرستاری هستیم نه کاردانی پرستاری.

جاریانی با اشاره به اینکه جامعه پزشکی با کمبود پرستار مواجه است، گفت: با این وجود نیاز نیست که کاردان این رشته به بیمارستان‌ها اعزام شود. یکی از دلایل کمبود پرستاران این است که ما نتوانستیم خواسته های پرستارانی را که تربیت کرده‌ایم، تامین کنیم.

وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل لازم است که ما جذابیت رشته پرستاری را در بیمارستان‌ها افزایش دهیم و به دنبال راهکارهای رفع مشکلات این بخش باشیم. اگر این کارها انجام شود، مطمئن هستم که پرستارانی که در بیمارستان ها کار نمی‌کنند و در بخش‌های دیگر مانند شرکت‌ها و محیط های کاری که ربطی به بیمارستان ندارد، مجدد به محیط بیمارستانی باز می‌گردند.

رئیس انجمن پرستاران ایران افزود: شاید احیای کاردانی پرستاری در کوتاه مدت برای نظام سلامت مفید باشد اما در دراز مدت اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت.

جاریانی در تشریح معایب اجرایی شدن این طرح عنوان کرد: پرستاری یک علم است و نیاز به تخصص دارد. در شرایط کنونی دنیا به سمت تخصصی شدن این علم در حرکت است. در شرایط فعلی پرستاران در مقطع دکتری در حال فارغ التحصیلی هستند، چرا با وجود این فارغ التحصیلان باید به دوران کاردانی پرستاری بازگردیم؟

وی با اشاره به اینکه نیازمند افراد متخصص در این رشته هستیم، گفت: شاهد فارغ التحصیلان تخصصی در این رشته هستیم. ما متخصص پرستاری از سالمندان، بیماران قلبی، اورژانس و غیره داریم این در حالی است، که می‌خواهیم به دوران کاردانی این رشته بازگردیم.

رئیس انجمن پرستاران ایران درباره علل مطرح شدن این طرح از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه هایی که می‌تواند برای جذب رشته پرستاری داشته باشد در نظام سلامت به عنوان هزینه از آن یاد می‌شود، در صورتی که ما معتقدیم این کار سرمایه‌گذاری در نظام سلامت است.

وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که باید به این مساله به عنوان سرمایه گذاری نگاه شود. مقام معظم رهبری فرموده اند اهمیت به پرستاری ضامن سلامت جامعه است. اگر بخواهیم به جای بحثکارشناسی ارشد در بیمارستانها و جذب جامعه پرستاری و بهبود وضعیت جامعه پرستاری بحثکاردانی این رشته را مطرح کنیم، موجب کاهش انگیزه در بین جامعه پرستاری می‌شویم.

جاریانی افزود: مهمترین مسائلی که باید به جای مطرح کردن احیای کاردانی پرستاری به آن پرداخته شود، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش ساعت کاری و استاندارد کردن شرایط کاری پرستاران است.

وی با اشاره به لزوم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفت: اجرای قوانین حوزه پرستاری می‌تواند کمک زیادی به بهبود وضعیت این قشر کند و مطمئن هستم اجرای این مساله موجب می‌شود، بسیاری از افرادی که از این شغل خارج شده‌اند دوباره به بیمارستان‌ها باز می‌گردند و ما با افزایش ورود پرستاران متخصص به بیمارستان ها مواجه خواهیم شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز