خبرگزاری کار ایران

رییس اداره آموزش اورژانس کشور خبر داد:

مسمومیت ۱۷۹۰ نفر بر اثر گاز منوکسید کربن در سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۰۵۱

چنانچه فردی به مدت طولانی گاز منوکسید کربن استنشاق کند، دچار کاهش سطح هوشیاری، اغماء و مرگ خواهد شد.

رییس اداره آموزش اورژانس کشور بر ضرورت استفاده صحیح از وسایل گرمایشی استاندارد در فصول سرد سال تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، فرهاد رضوانی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷۹۰ مورد درمان سرپایی و ۲۰۱ مورد مرگ در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور داشتیم، گفت: استفاده ناصحیح از وسایل گرمازا و همچنین استفاده از وسایل غیر استاندارد گرمازا، باعثبروز مسمومیت با گاز منو کسید کربن می‌شود.

رییس اداره آموزش اورژانس کشور علائمی شبیه به آنفولانزا و سرما خوردگی، آبریزش بینی و چشم، خشکی تنفس و سرفه، تنگی نفس و خشونت صدا را از علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن بیان کرد و گفت: چنانچه فردی به مدت طولانی گاز منوکسید کربن استنشاق کند، دچار کاهش سطح هوشیاری، اغماء و مرگ خواهد شد.

وی بر لزوم استفاده صحیح از وسایل گرمایشی استاندارد در فصول سرد سال تاکید کرد و افزود: زمانی که بخاری روشن است باید شعله آن آبی بسوزد و هم چنین باید لوله بخاری گرم باشد.

رضوانی با اشاره به اینکه راه خروجی دود از دودکش بخاری باید کنترل شود، افزود: چنانچه لوله بخاری در زمان روشن بودن بخاری سرد باشد نشان می‌دهد، گاز منوکسید کربن از بخاری خارج شده است و خطرناک است.

وی همچنین ارتفاع لوله بخاری از سطح پشت بام را بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر بیان کرد.

رییس اداره آموزش اورژانس کشور همچنین، ضمن تاکید بر عدم استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در خانه، گفت: این بخاری‌های فقط باید در مناطقی که رفت و آمد در آن زیاد است و درب ورودی آن به طور مکرر باز و بسته می‌شود، استفاده شود.

وی در ادامه سیستم گرمایشی با شومینه به دلیل استفاده از اکسیژن موجود در هوا و خروج گاز منو کسید کربن از شومینه را مناسب ندانست و افزود: بهتر است از شومینه در شب و به هنگام خواب که سطح هوشیاری فرد پایین است، استفاده نشود.

رضوانی همچنین، باز کردن کلیه درب‌ها، بستن شیر گاز و انتقال فرد مسموم شده با گاز منوکسید کربن را از اقدامات لازم در برخورد با فرد مسموم شده با این گاز عنوان کرد و گفت: در صورت دسترسی به اکسیژن باید تا ۱۰۰ درصد از گاز اکسیژن برای فرد مسموم شده با گاز منوکسید کربن استفاده کرد و اگر فرد به کمترین سطح هوشیاری در مواجهه با این گاز رسیده بود، لازم است از تنفس دهان به دهان استفاده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز