خبرگزاری کار ایران

توصیه های نحوه مصرف دارو در ماه مبارک رمضان

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۱۳۶

در ایام روزه داری بیماران هرگز نباید وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف کنند چرا که این عمل باعثایجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراین قبل از هر اقدامی حتما باید با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند.

یکی از دغدغه های بیماران در ماه رمضان روزه داری و چگونگی مصرف داروها است، در این ماه تغییرات بسیار زیادی در فرایندهای معمولی بدن رخ می دهد که این امر می تواند بر روی وضعیت بیماری و دارو درمانی افراد تاثیر بگذارد.

به گزارش ایلنا، سازمان غذا و دارو با توجه به رسالت خود در راستای آگاهی بخشی در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه با همکاری ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان توصیه های ساده اما کارآمد در زمینه مصرف داروها و محدودیت های بیماری های مزمن را برای افزایش سطح سلامت روزه داران اعلام کرده است.

ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو توصیه کرد، در ایام روزه داری بیماران هرگز نباید وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف کنند چرا که این عمل باعثایجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراین قبل از هر اقدامی حتما باید با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند.

براساس اعلام این مرکز، قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مصرف دارو می تواند باعثتغییر اثربخشی و تاثیر داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ایجاد کند.

براساس اعلام سازمان غذا و دارو، غذا می تواند باعثکاهش، افزایش و یا تاخیر در جذب دارو شود، بیشتر روزه داران در وعده افطار، روزه خود را با غذاهای حاوی مقادیر بالای کربو هیدرات و چربی به همراه چای باز کرده و یک وعده حاوی پروتئین به عنوان شام بلافاصله بعد آن و یا با ۲ تا ۳ ساعت فاصله مصرف می کنند.

معمولا حجم وعده غذای مصرفی در ماه مبارک نسبت به وعده معمولی در سایر اوقات بیشتر است لذا روزه دار باید این را در نظر بگیرد که حجم بالای غذا باعثتاخیر در جذب اکثر داروها می شود.

براساس این گزارش، بارداری، شیردهی و برخی از بیماریها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای سیستم گوارشی(معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماریهای اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد باید قبل از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و نحوه مصرف داروها، مشورت کند.

توصیه های غذا و دارو به بیماران در ماه رمضان

* در صورتی که فرد بیماری خاصی دارد و مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک رمضان است، قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت کند.

* روزه دار در زمان روزه داری هیچ گاه وعده های داروی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکند چراکه این عمل باعثاختلال در روند درمان می شود.

ستاد مرکزی و اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اعلام کرد، مصرف بسیاری از داروها را می توان پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار انتقال داد.

* روزه دار در صورتی که مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و بیماری کلیوی باشد درباره اینکه آیا روزه گرفتن وی بدون اشکال است یا خیر که در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان، مشورت کند.

* اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف بموقع آنها در زمان معین دارد لذا روزه دار در ایام روزه داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع نکند.

* قطع ناگهانی برخی از داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است، بنابراین روزه دار درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارک رمضان، با پزشک و یا داروساز مشورت کند.

* بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار بگیرند و از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

* بیماران و خانواده مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات تهدید کننده و عوارض روزه داری مشاوره های لازم را ببینند و در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند.

علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز