خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

برگزاری نخستین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی توسعه اشتغال روستایی

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۹۶۶

با توجه به جذب بیشتر جوانان در بخش‌های خدمات، بخش کشاورزی علیرغم اهمیتی که در توسعه اقتصادی کشور دارد از نظر نیروی انسانی به پیری گراییده است / ریشه اصلی حاشیه نشینی نیازهای واقعی به سطح رفاه و کیفیت امکانات شغلی و درآمدی روستاییان است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری نخستین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی توسعه اشتغال روستایی کشور با هدف و توسعه اشتغال در مناطق روستایی و تثبیت جمعیت ساکن در مناطق روستایی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسن طایی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز به کار ستاد هماهنگی و برنامه ریزی توسعه اشتغال روستایی کشور خبر داد و افزود: هدف اصلی این طرح، سامان بخشی به نظام فعالیت، سرمایه گذاری و توسعه اشتغال در مناطق روستایی و تثبیت جمعیت ساکن در مناطق روستایی از طریق ارتقاء سطح درآمد و معیشت و رفع مشکل بیکاری روستائیان است.

وی با بیان اینکه علیرغم توجه به مسائل توسعه روستایی در برنامه‌های توسعه کشور دستاورد کافی حاصل نشده است، یادآور شد: این امر باعثافزایش مهاجرت به شهر‌ها شده است و با توجه به جذب بیشتر جوانان در بخش‌های خدمات، بخش کشاورزی علیرغم اهمیتی که در توسعه اقتصادی کشور دارد از نظر نیروی انسانی به پیری گراییده است.

طایی در ادامه به کاهش جمعیت روستا‌ها به حدود ۳۰ درصد بر اساس سرشماری سال ۹۰ اشاره و تصریح کرد: ریشه اصلی حاشیه نشینی را باید در نیازهای واقعی روستائیان به سطح رفاه و کیفیت امکانات شغلی و درآمدی جستجو کرد.

وی با اشاره به توزیع نامتوازن نیروی کار در کشور و با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی به تغییر برنامه ریزی شده در ساختار تولید نیاز دارد، گفت: استراتژی‌های توسعه با تاکید بر صنعتی شدن و تمرکز منابع در مناطق شهری به کاهش بهره وری عوامل تولید در اقتصاد روستا‌ها منجر شده است که اصلاح این روند ضروریست.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این ستاد اهداف اجرایی متعددی را پیگیری می‌کند که یکی از آن‌ها ظرفیت سازی و توانمند سازی اقتصاد روستا در فعالیت‌های صنعتی و خدماتی و هدایت سرمایه گذاری بخش دولتی، علاوه بر فعالیت‌های مرسوم کشاورزی در طرح‌های اشتغالزایی متناسب با مزیت‌های نسبی مناطق روستایی است.

طایی یکی دیگر از اهداف اجرایی برنامه اشتغال روستایی را بستر سازی برای جلب مشارکت بخش غیر دولتی برای سرمایه گذاری در روستا‌ها دانست و یادآورد شد: یکی دیگر از این اهداف تقویت شبکه‌های تولیدی، خدماتی و پشتیبانی از تولید در مناطق روستایی است.

وی ادامه داد: حمایت از گسترش مشاغل سبز در روستا‌ها، توسعه خوشه‌های صنایع دستی و صنایع روستایی، اجرای طرح کارورزی برای دانش آموختگان دانشگاهی روستایی، بهره گیری از ظرفیت ICT روستایی و توسعه مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، راه اندازی صندوق‌های پس انداز قرض الحسنه روستایی از اهم برنامه‌های پیشنهادی این طرح است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی بر فرایند‌های اجرایی توسعه اشتغال و سرمایه گذاری در روستا‌های کشور، هماهنگی با عضویت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی سطح روستا‌ها و جلب مشارکت نهاد‌های عمومی غیر دولتی ضروری است.

وی افزود: بر این اساس نمایندگان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم، شورای عالی استان‌ها نسبت به تبادل نظر در مورد برنامه ریزی توسعه اشتغال و سرمایه گذاری روستایی کشور در این جلسه اقدام نموده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز