خبرگزاری کار ایران

سیاست وزارت بهداشت رفتن به سمت اصلاح تعرفه هاست

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۴۴

امسال سیاست معاونت درمان رفتن به سمت اصلاح نظام تعرفه گذاری بر مبنای قیمت تمام شده خدمات در حسابداری‌های تعهدی است که خوشبختانه این نوع حسابداری هم اکنون در بیمارستان‌ها اعمال می‌شود.

ایلنا: نشست بررسی تعرفه گذاری خدمات سلامت با حضور دکتر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، اساتید و کار‌شناسان نظام سلامت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست سیاستهای کلی تعیین تعرفه‌های درمانی، واقعی شدن تعرفه‌ها در بخشهای هتلینگ و ویزیت، توجه به اثر تعرفه گذاری بر تغییر رفتار‌ها در جامعه پزشکی، پرداخت از جیب مردم، مشکلات پشتیبانی دولت و بیمه‌ها، تفاوت تعرفه‌ها در بخشهای دولتی و خصوصی، مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

همچنین، تمام وقتی پزشکان، دسترسی عادلانه جامعه به خدمات سلامت، استفاده جامع و علمی از ابزار تعرفه گذاری، روشهای مختلف تعرفه گذاری، تعرفه‌های بخش پاراکلینیک، تاثیر تعرفه‌ها بر نظام ارجاع و پزشک خانواده، بررسی جزء فنی و جزء حرفه‌ای تعرفه گذاری، لزوم رایگان ارائه کردن برخی از خدمات در نظام مراقبت بهداشتی در شبکه، ضرورت ایجاد تغییر در روشهای تعرفه گذاری، تأثیر تعرفه گذاری مبتنی بر قیمت تمام شده واقعی ارائه خدمات در ماندگاری متخصصان در مناطق محروم، لزوم توجه بیشتر به هزینه‌های هتلینگ، بررسی محاسن و معایب افزایش ویزیت پزشکان عمومی، شیفت بیماران از بخشهای دولتی به بخش خصوصی، اختلاف سطوح درآمدی پزشکان، ارتقای کیفیت ارائه خدمات درمانی، از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

محمدحاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در این نشست اعلام کرد: متاسفانه در سالهای گذشته شاهد شکل گیری فرهنگسازی معکوس در عرصه خدمات درمانی بوده‌ایم.

وی گفت: عدم تعرفه گذاری علمی و مطابق با شرایط روز جامعه و توجه نکردن به تفاوت نرخ ویزیت در مقایسه با خدمات پاراکلینیک موجب شکل گیری رفتارسازی معکوس در جامعه شده است و مشکلاتی را در حوزه سلامت به وجود آورده است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: متاسفانه نرخ ویزیت یک متخصص در بخش دولتی ۶۱۵۰ تومان است که ۵۰ درصد آن معادل ۲۸۰۰ تومان به پزشک تعلق می‌گیرد.

آقاجانی خاطرنشان کرد: امسال سیاست معاونت درمان رفتن به سمت اصلاح نظام تعرفه گذاری بر مبنای قیمت تمام شده خدمات در حسابداری‌های تعهدی است که خوشبختانه این نوع حسابداری هم اکنون در بیمارستان‌ها اعمال می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، همراهی بیمه‌ها در این سیاستگذاری را خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: اصلاح تعرفه‌های بخش هتلینگ بیمارستانی و ویزیت در توسعه خدمات درمانی، دسترسی عادلانه مردم به این خدمات، کیفی سازی خدمات و افزایش سطح سلامت تأثیرگذار است.

آقاجانی گفت: وقت آن رسیده است که از نگاه صرفا مالی به بحثتعرفه گذاری خارج شویم و از این ابزار یک استفاده جامع و علمی به عمل آوریم.

وی در ادامه اظهار داشت: در سالهای گذشته مشکلات مالی بیمه‌ها باعثمی‌شد رقمی حدود ۷ تا ۸ درصد به طور سالانه به تعرفه‌ها اضافه شود ولی نیاز داشتیم به اصلاح مبانی اولیه تعرفه‌های موجود هم فکر کنیم که خوشبختانه این مبانی برای استخراج قیمت تمام خدمات در شورای عالی بیمه تصویب شد.

معاون وزیر بهداشت افزود: برای تعیین تعرفه از روش ترکیب محاسبه هزینه زندگی و حسابداری تعهدی عمل کردیم و پیشنهاد افزایش ویزیت پزشکان عمومی مطرح شد.

وی با اشاره به صد‌ها ساعت کار کار‌شناسی توسط صد‌ها کار‌شناس از وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون، بیمه‌ها و نظام پزشکی در این خصوص، گفت: اگر منابع مالی این تعرفه‌ها تأمین شود و شورای عالی بتواند بر این مبنا تعرفه‌های پیشنهادی را تصویب کند شاهد اتفاق مثبتی به ویژه در بخش ویزیت پزشکان خواهیم بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز