خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در کشور و با بهره گیری از پروتئین‌های نوترکیب:

داروی آلتبرل با هدف درمان بیماری آرتریت روماتوئید در کشور به تولید انبوه رسید

کد خبر : ۱۱۲۲۰۹

با تولید آلتبرل، ایران به دومین تولید کننده این دارو در دنیا تبدیل شد / داروهای نسل جدید از جمله آلتبرل به جای از کار انداختن سیستم ایمنی بدن با مهار اختصاصی عامل ایجاد التهاب، احتمال بروز بیماری‌های بدخیم مانند سرطان را افزایش نمی‌دهد.

ایلنا: رییس مرکز روماتیسم ایران از تولید داروی آلتبرل با نام علمی «اتانرسپت» که با بهره گیری از پروتئین‌های نوترکیب از سوی محققان ایرانی در کشور ساخته شده است، خبر داد و گفت: این دارو با هدف درمان بیماری آرتریت روماتوئید در کشور ساخته شده است.

به گزارش ایلنا، فرهاد غریب دوست با اعلام این خبر گفت: نتایج کارآزمایی بالینی مقایسه داروی آلتبرل با داروی Enbrel که محصول کمپانی فایزر است، نشان از کیفیت مشابه این دو دارو دارد.

وی ادامه داد: آلتبرل دارویی است با اثربخشی زیاد و در عین حال عوارض کم که برای درمان بیماری‌های خودایمن(اتوایمیون) مانند آرتریت روماتوئید(نوعی بیماری روماتیسمی که با التهاب مفاصل همراه است)، پسوریازیس(نوعی بیماری پوستی) و اسپوندیلیت آنکیلوزان(نوعی بیماری روماتیسمی که با التهاب و خشکی ستون فقرات همراه است) به کار می‌رود.

رییس مرکز روماتیسم ایران با اشاره به اینکه درمان‌های قدیمی بیماری‌های فوق تاکنون متکی بر داروهای کورتونی بوده است، اظهار داشت: کورتون‌ها به صورت یک شمشیر دو لبه عمل کرده که با مهار سیستم ایمنی بدن، باعثتشدید ریسک عفونت و بروز بدخیمی و سرطان می‌شوند.

وی گفت: داروهای نسل جدید از جمله آلتبرل به جای از کار انداختن سیستم ایمنی بدن با مهار اختصاصی عامل ایجاد التهاب، احتمال بروز بیماری‌های بدخیم مانند سرطان را افزایش نمی‌دهد. در مجموع باید گفت نسل جدید این دارو‌ها دارای اثربخشی بیشتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای سنتی هستند.

به گفته دکتر غریب دوست، قبل از ایران تنها شرکت آمریکایی «فایزر» نسبت به تولید اتانرسپت اقدام می‌کرد که با تولید این دارو توسط شرکت آریوژن ایران به دومین تولید کننده این دارو در دنیا تبدیل شده است.

وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد این دارو طی دو سال اخیر در سطح دنیا جزو پر فروش‌ترین داروهای نوترکیب بوده است.

رییس مرکز روماتیسم ایران با اشاره به اینکه ایران هم اینک تنها کشور خاورمیانه در زمینه تولید داروهای بیولوژیک است، تصریح کرد: با توجه به کیفیت مشابه این دارو با مشابه خارجی آن، عوارض کم این دارو و نتایج بهتر آن و از سوی دیگر پر مصرف بودن این دارو در جهان، افتخار بزرگی برای کشور است که تولید این دارو در ایران بومی سازی شده است.

بهروز وزیری، مدیر عامل شرکت دارویی آریوژن نیز گفت: در تولید داروهای بیوتکنولوژیک، ماده اولیه از طریق سلول‌هایی که در محیط کشت سلولی پرورش داده می‌شوند به دست می‌آیند.

وی افزود: با تغییر DNA سلولی، پروتئین‌های مورد نیاز تولید می‌شود که این پروتئین‌ها پس از قرار گرفتن در محیط کشت، جدا و خالص سازی شده و سپس به صورت دارو فرموله می‌شوند.

مدیر عامل شرکت دارویی آریوژن یادآور شد: برای تولید داروی آلتبرل که به کمک مهندسی ژنتیک و به روش بیوتکنولوژی صورت گرفته است از سلول‌های تخمدان همستر چینی(خوکچه چینی) استفاده شده که این دارو از دسته پروتئین‌های نوترکیب به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: پروتئین از روی بخشی از DNA ساخته می‌شود که با ورود DNA پروتئین به DNA سلول با بهره گیری از مهندسی ژنتیک، سلول قادر است، پروتئین نوترکیب را تولید کند.

وی ابراز امیدواری کرد، هر چه سریع‌تر زمینه صادرات این دارو به دیگر کشور‌ها فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز