خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی گروه طب کار و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

سنگینی و نامناسب بودن کیف مدرسه، ناهنجاری در ستون فقرات را به همراه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۶۸

از جمله عوارض کوتاه مدت وزن زیاد کیف می‌توان به کمر درد اشاره کرد و با توجه به اینکه ستون فقرات کودکان هنوز شکل کامل را نگرفته است در بلند مدت این سنگینی سبب تغییر شکل ستون فقرات به شکل قوز و یا قوس زیاد کمر می‌شود.

ایلنا: سنگینی و نامناسب بودن کیف مدرسه موجب بروز عوارض کوتاه مدت و بلند مدت بر ستون فقرات دانش آموزان می‌شود.

به گزارش ایلنا، عضو هیئت علمی گروه طب کار و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه والدین باید در زمان خرید کیف توجه لازم را نسبت به استاندارد بودن آن داشته باشند اظهار داشت: ‌ وزن کیف مدرسه به همراه محتویات آن باید معادل ۱۰ درصد وزن کودک باشد.

" وحید گنجه‌ای‌فر " خاطر نشان کرد: ‌ از جمله عوارض کوتاه مدت وزن زیاد کیف می‌توان به کمر درد اشاره کرد و با توجه به اینکه ستون فقرات کودکان هنوز شکل کامل را نگرفته است در بلند مدت این سنگینی سبب تغییر شکل ستون فقرات به شکل قوز و یا قوس زیاد کمر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تغییرات ناشی از حمل نامناسب کیف مدرسه که در ستون فقرات کودکان به وجود می‌آید علاوه بر در پی داشتن مشکلات زیبایی عوارضی مانند درد شدید در ناحیه پشت را در پی دارد و در اکثر موارد قابل اصلاح هم نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه کیف مدرسه نباید به هیچ وجه بزرگ‌تر از شانه‌های کودک باشد و باید متناسب با دوره آموزشی، سن و ساختار بدنی وی تهیه شود اظهار داشت: ‌ کوله‌پشتی در صورت استفاده درست، بهترین وسیله حمل کتب درسی برای دانش‌آموزان به شمار می‌رود و علت این مسئله هم این است که وزن کیف به‌صورت متقارن بر هر دو شانه وارد و بر سطح پشت بدن تقسیم می‌شود.

گنجه‌ای فر با اشاره به لزوم استاندارد بودن دیگر وسایل آموزشی مدارس از جمله میز و صندلی اظهار داشت: ‌میز و صندلی‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که پای کودک روی زمین و زانو در زاویه‌ای بین ۹۰ تا ۱۲۰ درجه قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با مشکلاتی که میز و صندلی‌های غیر استاندارد می‌تواند ایجاد کند، گفت: غیر استاندارد بودن تجهیزات آموزشی سبب می‌شود که در مرحله اول کودکان دچار دردهای عضلانی و در دراز مدت مشکلاتی مانند به بیماریهایی از جمله آرتروز و آسیب عصبی مبتلا شود.

وی با اشاره به اینکه کودکان امروز، ‌کودکان کم فعالیتی هستند اظهار داشت: ‌ کاهش فعالیت مشکلاتی مانند چاقی و عوارض جانبی آن را در پی دارد و از اینرو توصیه می‌شود که اگر مقدور است، والدین از سرویس مدارس برای کودکان استفاده نکنند.

گنجه‌ای فر ادامه داد: پیاده روی روزانه از مدرسه تا خانه سبب می‌شود که هم کودک فعالیت کرده باشد و هم زمینه ساز رشد اجتماعی وی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز