خبرگزاری کار ایران

زیر و بم خودرو‌هایی که احتمالا جایگزین پراید می‌شوند + تصاویر

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۱۸۴

​بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، داستان تولید پرتیراژترین خودروی داخلی به خط پایان رسید. براساس جزئیات اعلام شده، تولید پراید مدل ۱۳۲ تا پایان دی‌ماه ۹۸، پراید مدل ۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل ۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید. اما کدام خودروها قرار است جای خالی پراید به ­عنوان ارزان­ترین و پرتیراژترین خودرو ساخت داخل را بگیرند؟

به گزارش ایلنا، از بهمن‌ماه سال گذشته، زمزمه‌های خروج پراید از مدار تولید از گوشه و کنار و از زبان برخی متولیان و سیاست‌گذاران خودرو کشور شنیده می‌شد؛ اما این خبر به دلیل جلوگیری از التهاب در بازار خودرو رسانه‌ای نشد و در حالت مسکوت باقی ماند.

این روند ادامه داشت تا اینکه سه‌شنبه ۳ آبان، گفت‌وگویی روی درگاه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت که خداحافظی با پراید را علنی کرد. سید جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خبری اعلام کرد که داستان پراید تا پایان تیر ۹۹ به پایان خواهد رسید.

اما مهم‌ترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است. بنا بر برنامه‌ریزی‌ها، «تیبا»، «کوییک» و «ساینا» گزینه‌های اصلی جایگزینی پراید هستند. در ادامه این گزارش سه محصولی که قرار است پا در جای پای پراید بگذارند معرفی شده‌اند.

نقاط اشتراک جانشینان

تیبا صندوقدار، تیبا هاچبک، ساینا و کوییک در اصل یک خودرو هستند و تنها در ظاهر و آپشن با هم تفاوت‌هایی ولو جزیی دارند. در خصوص شباهت‌های این چهار خودرو پر تقاضا بازار، باید بگوییم که همه از یک موتور ۱۵۰۰ سی سی با حجم ۸۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند.

زیر و بم خودرو‌هایی که احتمالا جایگزین پراید می‌شوند + تصاویر

از دیگر شباهت‌های این خودروها، می‌توان به شاسی آنها اشاره کرد که همه بر پایه پلتفرم مشترک خانواده X۲۰۰ ساخته شده‌اند و در اصل ترکیبی از شاسی پراید و کیا ریو نسل دوم است که در سال‌های ۸۲ تا ۸۷ در سایپا مونتاژ می‌شد. همچنین تمام خودروها از نمای جانبی مثل ستون‌ها و درب‌ها مشابه هستند. تنها خلاقیت برای ایجاد تفاوت در این خودروها، تعویض و طراحی مجدد چراغ‌های جلو و عقب، سپرها و جلو پنجره جدید است.

اما باید بگوییم که تیبا و ساینا و کوییک از جهاتی دیگر هم با هم تشابه دارند که اغلب مربوط به ایرادات فنی است. ایراد اصلی این خودروها به ویژه تیبا، تیبا هاچبک و ساینا؛ کیفیت پایین قطعات و عدم دقت کافی مونتاژکاران در ساخت آنهاست. اما با این حال باید پذیرفت که مشخصات فنی این محصولات و کیفیت ساخت آنها از پراید بالاتر است.

بیوگرافی فنی تیبا

اگر با این نگرش به خودرو تیبا نگاه کنیم، این خودرو نسبت به پراید، رشد قابل قبولی داشته است. متاسفانه در بازار کشورمان، تنوع محصولات ارزان قیمت بسیار کم است و مردم تنها چند انتخاب محدود دارند، که از لحاظ ظاهری و عملکرد تنها چند اختلاف انگشت­شمار با هم دارند.

تیبا از لحاظ ابعادی به شما اجازه می‌دهد تا در فضای شهرهای شلوغ و پرجمعیت در هنگام رانندگی راحت‌تر باشید و مشکل جای پارک نداشته باشید. ابعاد این خودرو باعث شده که خانم‌ها نیز طرفدار آن باشند. طراحان سایپا سعی کرده‌اند بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان فراهم کنند و همچنین ابعاد صندوق عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است و شما اگر یک خانواده ۴ و یا ۵ نفره هستید، می‌توانید به راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید.

همچنین اگر خودروی کم مصرف داخلی می‌خواهید، پیشنهاد ما به شما، تیبا است. اگر هم می­خواهید خودرویی داشته باشید که قیمت لوازم یدکی آن کم باشد، تیبا یک گزینه مناسب است. لوازم یدکی این خودرو به دلیل بومی بودن در تولید، از قیمت مناسبی برخوردار هستند.

زیر و بم خودرو‌هایی که احتمالا جایگزین پراید می‌شوند + تصاویر

اما در کنار مزایای تیبا، این خودرو معایبی هم دارد. طراحی ظاهری تیبا چیزی به نام زیبایی در خود ندارد، البته از خودرویی که رقیب پراید است، توقع بیشتری نمی‌رود. در طراحی داخلی تیبا، تمام فکر طراحان به سمت یک کابین بهتر از پراید بوده است. برای همین این کابین فقط از پراید بهتر طراحی شده و خلاقیت زیادی در آن دیده نمی‌شود.

تیبا مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت را دارد. این میزان قدرت برای حمل تیبا شاید مناسب باشد اما نمی‌توان توقع زیادی از آن داشت. به­طور کل باید بگوییم که موتور تیبا به جای قدرت زیاد، صدای زیادی دارد و اگر به جای این صدا، بر روی قدرت تمرکز شده بود احتمالا با یک تیبای پرنده روبرو می‌شدیم.

کیفیت مونتاژ پایین تقریبا در اکثر خودروهای ساخت داخل دیده می‌شود و تیبا نیز همین ضعف را در خود دارد. وزن کم و سایز نامناسب چرخ‌ها باعث می­شود تیبا در پیچ­ها چندان مناسب عمل نکند و چسبندگی خودرو بر روی آسفالت نیز کمی دلهره‌آور باشد.

مزایا و معایب کوییک

اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، کوییک ترکیبی از پراید، تیبا و ساینا است. البته سایپا در تولید کوییک، اشتباهات ساینا و تیبا را تکرار نکرد. اگر فقط می‌خواهید یک ماشین دنده اتوماتیک هاچبک داشته باشید، می‌توانید به خرید سایپا کوییک فکر کنید. این خودرو ارزان‌ترین دنده اتوماتیک بازار خودروی ایران است. کوییک یکی از خودروهایی است که سودای جایگزینی پراید را در سر میپروراند. اما آیا کوییک را می‌توان خودرویی معقول و مناسب و یک گزینه قابل دفاع و پیشنهاد برای خرید دانست؟

شاید خریداران این خودرو دلایلی برای تمایل به کوییک داشته باشند. ازجمله ساختار شبه شاسی‌بلند آن، یا تجهیزات و آپشن‌های فراوان آن و یا حتی گیربکس اتوماتیک CVT کوییک. به­علاوه با قیمتی که کوییک دارد، تقریباً خودرویی مشابه در این کلاس و تجهیزات را نخواهید یافت. اما بیایید به نیمه خالی این لیوان نیز نگاهی بیاندازیم.

زیر و بم خودرو‌هایی که احتمالا جایگزین پراید می‌شوند + تصاویر

کوییک از نظر طراحی متعلق به دو دهه قبل است. هرچند طراح سعی داشته با نگاهی به خودروهای مطرح، از اِلمان‌های آن‌ها به‌عنوان‌مثال طراحی چراغ‌های عقب استفاده کند. اما در مجموع عدم تناسب، شلوغی و سردرگمی خطوط، نداشتن توازن، فقر سلیقه و نوآوری در طراحی کوییک به‌وضوح دیده می‌شود.

سایپا برای این مدل از یک موتور ۱.۵ لیتری (۱۵۰۳ سی‌سی) ۸ سوپاپه کمک گرفته است. این پیشرانه‌ قدیمی در خودروهای تیبا و ساینا نیز استفاده شده است. این موتور ۸۷ اسب بخار  در ۵۳۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد و گشتاوری برابر ۱۲۸ نیوتون متر در ۴ هزار دور بر دقیقه تولید می‌کند. با توجه به این ارقام نباید انتظار زیادی از شتاب‌گیری و سرعت این خودرو داشته باشید. حالا اگر بخواهید کولر خودرو را روشن کنید، اوضاع بدتر هم می‌شود و ماشین نمی‌تواند به خوبی شتاب بگیرد.

مدل پیشرفته تیبا

ساینا در داخل و خارج تغییرات زیادی را تجربه کرده بود تا جایی که سایپا آن‌را نسل جدید تیبا می‌داند. شاید بتوان بهترین بخش ساینا را کابین و داشبورد آن دانست چراکه سایپا آن‌ را کاملاً تغییر داده و از فرم بی‌روح و کسل‌کننده تیبا فاصله گرفته است. در این بخش فرم داشبورد تغییر کرده و با تریم دورنگ مشکی- نقره­ای، بسیار بهتر از تیبا شده است.

زیر و بم خودرو‌هایی که احتمالا جایگزین پراید می‌شوند + تصاویر

سایپا، ساینا را در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه می‌کند که دومی تیپ فول بوده و تجهیزات بیشتری دارد. تجهیزاتی که در تیپ پایه ساینا وجود دارد عبارت‌اند از فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشه عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل درحالی‌که در تیپ EX، پنجره‌های برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده‌عقب و رینگ آلومینیومی به خودرو اضافه می‌شوند. در کل با توجه به قیمت و کلاس ساینا خصوصاً در تیپ EX، این سدان سایپا تجهیزات نسبتاً مناسب و قابل‌قبولی را ارائه می‌کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز