خبرگزاری کار ایران

چطور سموم میوه و سبزیجات را از بین ببریم؟

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۹۰۲

میوه‌ها و سبزیجات به‌رغم ارزش غذایی بالایی که دارند، همواره در معرض آلودگی به انواع آفت‌کـــش‌ها، فلــزات سنگین و آلودگی‌های میکروبی ناشی از کودهای حیوانی مورد استفاده در فعالیت‌های کشاورزی قرار دارند.

به گزارش ایلنا، یکی از روش‌های ساده و موثر برای حذف بقایای آفت‌کش‌ها استفاده از آب نمک برای شست‌وشوی این محصولات است. برای این منظور نسبت دو قاشق چایخوری نمک با چهار فنجان آب گرم باید رعایت شود. پس از حل شدن کامل نمک اجازه دهید آب سرد شود و میوه یا سبزی را به مدت 30 تا 40 دقیقه در آن بخیسانید. این روش در مورد میوه‌هایی نظیر توت عملی نیست و باید آنها را با آب کاملا شسته و آبکشی کنید.

زردچوبه دارای اثرات ضدعفونی‌کنندگی است. مشخص شده است که محلول تهیه شده از یک قاشق چایخوری از پودر زردچوبه به چهار فنجان آب گرم می‌تواند یک محلول ضدعفونی‌کننده مناسب برای سبزیجات باشد که در عین حال می‌تواند بقایای آفت‌کش‌ها را نیز از سطح آنها حذف کند. سبزیجات به مدت ده دقیقه بایستی در این محلول خیسانده شد و سپس به‌طور کامل آبکشی شوند.

خیساندن میوه و سبزیجات در محلول تهیه شده از یک فنجان سرکه و چهار فنجان آب به مدت 15 دقیقه راه‌حل مناسب و ارزانی برای حذف بقایای آفت‌کش‌هاست.

اگر وقت کافی برای خیساندن میوه و سبزیجات ندارید، می‌توانید محلول تهیه شده از یک قاشق چایخوری آبلیمو و دو قاشق جوش‌شیرین در یک فنجان آب را بر سطح میوه یا سبزی اسپری کرده و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس آن‌را با آب تمیز آبکشی کنید.

آب به تنهایی می‌تواند 70 تا 80 درصد از بقایای آفت‌کش‌ها را از سطح محصولات بزداید. می‌توانید از یک برس نرم برای ساییدن سطح میوه یا سبزی نیز استفاده کنید تا زمانی که سطح میوه به‌صورت براق درآید.

بلانچینگ سبزیحات به معنی قرار‌دادن آنها در آب در حال جوش به مدت5 تا 8 دقیقه است. این روش نه‌تنها با غیرفعال‌سازی آنزیم‌ها عمر نگهداری سبزیجات را افزایش می‌دهد بلکه روش موثر و ایمنی برای حذف بقایای سموم نیز است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز