خبرگزاری کار ایران

جوهر نامرئی برای انتقال اطلاعات سری سرهنگ

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۰۴۱

سرگی اسکریپال سرهنگ اطلاعاتی سابق که در روسیه به خیانت به وطن محکوم شده است در زمان کار برای سازمان اطلاعات MI6 بریتانیا دو بار اطلاعات را با کمک جوهر نامرئی به لندن داد.

به گزارش ایلنا، در کتاب مارک اورابان ژورنالیست بی بی سی به نام Skripal Files، از این موضوع صحبت شده است. بخش هایی از آن در نشریه «دیلی میل» منتشر شده است.

اورابان کتاب خود را بر اساس گفتگو با سرهنگ سابق نوشته است. به گفته نویسنده، او در سال گذشته چندین بار با اسکریپال گفتگو کرد و به تحقیقاتی در باره کار جاسوسان پس از جنگ سرد پرداخته بود. پس از واقعه سولزبری تصمیم گرفت این تحقیقات بطور جداگانه منتشر شوند.

در کتاب توضیح داده می شود که چطور مأمور « MI6» که خود را ریچارد بگنل نامیده است اوایل دهه 1990 با اسکریپال در مادرید ملاقات کرد و به او پیشنهاد کرد با دولت بریتانیا همکاری کند.

دو بار اسکریپال با کمک کتاب اطلاعات سری را منتقل کرد. اولین بار این اتفاق در سال 1997 رخ داد که همسر و دخترش برای تعطیلات به «آلیکانته» رفتند. ریچارد در آنجا به استقبال آنها رفت و همسر اسکریپال رمان نویسنده روس را از طرف شوهرش به وی هدیه کرد.

کارشناسان سازمان اطلاعات بریتانیا در صفحات آن کتاب اطلاعات سری را پیدا کردند که با جوهر نامرئی نوشته شده بود.

به همین ترتیب «بسته دوم» از طریق همسرش منتقل شد که از این موضوع بی اطلاع بود.

سرگئی اسکریپال، جاسوس بریتانیا و یولیا ، دخترش روز 4 مارس در شهر سالزبری بریتانیا مسموم شدند. طرف بریتانیایی ادعا می کند که دولت روسیه در مسمومیت اسکریپال با ماده А234 دست داشته است اما مسکو این اتهام را اکیدا رد می کند. به دنبال بریتانیا ، تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، کانادا، نروژ، اوکراین ودیگر کشورها تصمیم گرفتند در رابطه با قضیه سالزبری دیپلمات های روسی را اخراج کنند. روسیه این اتهامات را قاطعانه رد می کند.

منبع: اسپوتنیک

منبع: اسپوتنیک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز