خبرگزاری کار ایران

10 عامل سکته مغزی

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۳۶۴

دبیر دهمین کنگره استروک ایران گفت: در 90 درصد موارد 10 عامل فشار خون، چربی خون، قند خون، استعمال سیگار، افزایش وزن، نبود تحرک بدنی، تغذیه نامناسب، استرس، بیماری‌های قلبی و مصرف الکل به عنوان علل اصلی بروز سکته مغزی شناخته شده است.

دکتر شهرام اویس قرن بیان کرد: این آمار در نتیجه تحقیقاتی که با همکاری 32 کشور در خصوص شیوع و علل سکته مغزی انجام شده، به دست آمده است.

وی گفت: سکته مغزی در تمام دنیا شایع است و در کشور ما نیز از شیوع بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که احتمال بروز سکته مغزی در جوانان ایرانی هفت برابر بیشتر از جوانان غربی است.

متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه سکته مغزی دومین علت شایع مرگ ایرانیان است، اظهار کرد: در کشور ما به دلیل افزایش سن، احتمال بروز سکته مغزی در آینده بیشتر می‌شود.

اویس قرن شیوع فرهنگ اشتباه شهرنشینی را از جمله علل بروز سکته مغزی در جوانان ایرانی دانست و افزود: جوانان ما به دنبال افزایش شهرنشینی دچار عدم تحرک، عدم مصرف میوه و سبزی و چاقی شده اند که این مسائل موجب شیوع سکته مغزی در آنها شده است.

دبیر دهمین کنگره استروک ایران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عوامل سکته مغزی در بین تمام مردم جهان برابر است، شیوع آن در جوانان ایرانی به دلیل سبک زندگی و عدم توجه به عوامل سلامتی بیشتر است. جوانان ایرانی هنگامی که دچار عارضه می‌شوند یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا در صورت مراجعه و تشخیص، روند درمان را پیگیری نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: البته ژنتیک نیز در بروز سکته مغزی نقش مهمی دارد و افرادی که سابقه خانوادگی این عارضه را دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

اویس قرن در خصوص انواع سکته‌های مغزی و راه‌های درمان آن، گفت: سکته های مغزی به دو دسته سکته های در اثر خونریزی در بافت مغز و سکته های در اثر ایجاد لخته در عروق مغز پدیدار می شوند.

وی در مورد سکته در اثر ایجاد لخته در عروق مغز اظهار کرد: چنانچه بیماران در چهار ساعت اول بروز علایم به اورژانس مراجعه کنند، می توان با تزریق داروی حل کننده لخته تا حد زیادی سلول های مغزی را نجات داد و از فلج دایمی یا ناتوانی بیمار در صحبت کردن جلو گیری کرد.

دهمین کنگره استروک ایران در روزهای دوم تا چهارم اسفندماه در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز