خبرگزاری کار ایران

بسیار ظریف

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۹۱۱

محمد جواد ظریف بار دیگر حاصل تلاش‌ها و کوشش‌های خود و هم تیمی‌هایش را در حوزه برجام دشت کرد و با اجماع جهانی که علیه آمریکا ترتیب داد، دونالد ترامپ مستاجر بی‌قرار و جنجالی کاخ سفید را واداشت تا برای سومین بار حکم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را امضا کند.

مسعود یوسفی، روزنامه نگار نوشت: خبرگزاری‌ها در این باره نوشتند: «دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بارتعلیق تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران را امضا کرده است، بار دیگر به رغم ناخشنودی از توافق بین المللی هسته‌ای ایران - برجام-، تعلیق این تحریم‌ها را تمدید کرد».

اگرچه همزمان با تصمیم ترامپ، وزارت خزانه داری آمریکا بیکار ننشست و ۱۴ فرد و نهاد ایرانی را به بهانه نقض حقوق بشر و برنامه موشکی به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد، اما این اقدام را بایستی بیشتر ناشی از استیصال و درماندگی آمریکایی‌ها در برابر دیپلماسی پویا و فعال ظریف و همکاران او دانست که عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه گذشته و در جریان سفر به مسکو به خوبی به سردرگمی رییس جمهور آمریکا در این مورد اشاره می‌کند و می‌گوید: «بعید می‌دانم که خود آقای ترامپ هم هنوز اطلاع داشته باشد که در ارتباط با برجام چه ‌کار کند».

هدف عمده برجام برای آمریکایی‌ها –براساس آنچه که آن‌ها به دروغ اعلام می‌کنند – مهار هسته‌ای ایران است و برای ما ایرانی‌ها تشنج زدایی و تعامل سازنده و پویا با جهان خارج تا بتوانیم کشورمان را از مشکلات اقتصادی که در اثر تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ و ندانم کاری و بی‌تدبیری‌های گذشته برخی مسئولان برایمان پیش آمد برهانیم. امروزه ماهیت نظام بین الملل به گونه‌ای شکل گرفته است که هیچ کشوری از ایجاد تنش و درگیری بی‌مورد با سایر کشور‌ها صرفه‌ای نخواهد برد و صید دندان گیری حاصل نخواهد کرد. باز هم خوبست در این مورد به اظهار نظر دیگری از محمد جواد ظریف متوسل شویم که به خوبی با این مفهوم آشناست و اصلا وجهه همت خود را بر تعامل مثبت و فزاینده با جهان پیرامون قرار داده است. او در این رابطه می‌گوید: «پارادایم غالب بر روابط بین الملل مبتنی بر دشمن انگاری، حذف و ائتلاف سازی برای درهم کوبیدن دشمنان فرضی و اعتقاد به بازی حاصل جمع صفر است، بر اساس تمام تجربیات بشری بازی حاصل جمع صفر به نتیجه بازی حاصل جمع منفی می‌انجامد». بدیهی است در این مسیر عزت و سرافرازی ایران عزیز کمافی السابق در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز